Ганна Маляр заступниця Міністра оборони України 2021-2023, кандидат юридичних наук

У політичних конфліктів власні закони

Революції апріорі поза законом – це завжди злочин для влади й героїчний вчинок для революціонерів. Ситуація може розвиватись лише за двома сценаріями: протистояння аж до перемоги однієї зі сторін або перемовини.

Сьогодні масово публікують статті, коментарі, роздуми щодо законності дій обох сторін політичного конфлікту. Я так само, як юрист, втягнута в цей колективний процес кваліфікації правопорушень.

Основна помилка більшості шукачів ознак злочину в діях обох сторін конфлікту – ігнорування політичної складової.

Це не дивно, вітчизняним юристам не викладають політичну кримінологію й не відкривають таємницю, що в сфері політики вчиняються злочини та існує політична злочинність.

Реклама:

А в цьому і є специфіка надання правової оцінки злочинним діянням у зазначеній сфері. У діях обох сторін конфлікту, як правомірних, так і неправомірних є політичний мотив – це вже очевидно.

І не варто демонізувати політичні мотиви – бо вони самі по собі не є злочином або чимось аморальним, допоки не стануть мотивом вчинення злочину.

Якщо правопорушення вчиняється в сфері політики, то його правова оцінка буде залежати від того, хто зараз є при владі й хто уповноважений таку оцінку давати. І це не вітчизняний феномен, це загальноприйнята у світі практика, нажаль порочна.

Власне, процес залежності між тим, хто при владі й що визнається злочином, ми вже спостерігали в нашій новітній історії.

Рішенням Верховного Суду України від 3 грудня 2004 року, справа №6-338-1, дії Центральної виборчої комісії щодо встановлення результатів повторного голосування виборів президента України було визнано неправомірним, а в діях ЦВК та численних ТВК тоді встановили ознаки злочину, що його передбачено 158-ю статтею Кримінального кодексу "Фальсифікація виборчих документів…"

Але пізніше окремі особи, що були визнані тоді винними, навіть отримали державні нагороди.

Тож, на такій стадії загострення політичного конфлікту, яка є на сьогодні, оцінювання дій протестувальників через норми Кримінального кодексу втрачає сенс.

Адже їхні дії вже давно вийшли за межі закону.

Враховуючи кількість осіб, що по всій державі беруть участь у цих діях, уже пізно говорити про "масові заворушення". Зараз уже час говорити про народне повстання – революцію, – що триває.

А революції апріорі поза законом, адже жодна влада не узаконить власне повалення – це логічно.

Тому поза законом були всі: революції, народні бунти й повстання – і Велика французька, і Жовтнева, і повстання рабів, і боротьба проти кріпосного права, і проти колоніалізму.

Революція – це завжди злочин для влади й героїчний вчинок для революціонерів, якщо до влади прийдуть вони.

У політичних конфліктів свої закони, і є такий ступінь їх загострення, коли національне законодавство просто не справляється із ситуацією.

Владі може не вистачати легальних інструментів для припинення протесту, а протестувальники, як показує історія й наша нинішня ситуація, ігнорують закон, оскільки не бачать інших шляхів змінити владу.

У такому разі вже не на часі занурюватись в букву закону. Ситуація може розвиватись лише за двома сценаріями – протистояння аж до перемоги однієї зі сторін або перемовини.

Обидва шляхи будуть реалізовуватись без використання закону.

Активне протистояння вже вийшло за межі легітимності з обох боків. А перемовини в таких конфліктах зазвичай ведуть до кардинальної зміни діючого законодавства через неможливість вирішення конфлікту за допомогою існуючих законів.

Ганна Маляр, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування