Назар Бойко моніторингово-аналітична група "Цифра"

Відкриті списки? Та невже!

Прихильники відкритих списків мають право на офіційний коментар АП щодо законопроекту Князевича. Адже відсутність спростування тільки підсилюватиме впевненість, що представник президента у ВР й адміністрація головнокомандуючого грають у пас.

Кандидат у президенти Петро Порошенко обіцяв дострокові парламентські вибори.

Президент Петро Порошенко обіцяв дострокові парламентські вибори за відкритими списками.

Наразі обидві обіцянки перебувають у режимі очікування. Більше того, видається, що відкриті списки можуть залишитись в цьому режимі на невизначений період. Стверджувати про це дозволяє законопроект за номером 4162а, зареєстрований 26 червня представником президента у парламенті Русланом Князевичем.

Реклама:

Проект закону "Про вибори народних депутатів (щодо виборчих блоків)" передбачає:

– збереження діючої змішаної системи виборів;

– повернення можливості блокам політичних партій брати участь у виборах;

– підняття виборчого бар'єру для політичних партій до 5%, а для блоків політичних партій встановлення його на рівні 7%.

І жодних відкритих списків.

Ініціативу Руслана Князевича слід розглядати або як самодіяльність окремого депутата, або як цілком конкретний сигнал з адміністрації президента. Сигнал, покликаний. з одного боку, перевірити реакцію суспільства на можливий "злив" обіцяної зміни виборчої системи, з іншого – запропонувати парламенту певні базові умови для подальших торгів.

Так чи інакше, прихильники відкритих списків мають цілком обґрунтоване право на офіційний коментар адміністрації президента щодо законопроекту Князевича. І чим швидше, тим краще. Адже з кожним днем відсутність спростування тільки підсилюватиме впевненість, що представник президента в парламенті й адміністрація головнокомандуючого грають у пас.

Якщо винести за дужки обіцянки Порошенка і вимоги Майдану, автор достатньо стримано ставиться до ідеї реформи виборчої системи із впровадженням елементу відкритих списків. Особливо за теперішніх умов.

По-перше, реформа виборчої системи й зміна виборчого законодавства – не одне й те ж.

Друге є необхідною, але не достатньою умовою для першого. Зміна закону передбачає необхідність домовленостей і голосів у парламенті, реформа – попередньої підготовчої роботи, часу, фінансування, освітньої кампанії.

По-друге, прихильники зміни виборчої системи звели її лише до відкритих списків.

Проте відкритість списків – це лише один з елементів виборчої системи, який має відношення до форми бюлетеня, і дає виборцю можливість змінювати запропоновану партіями послідовність кандидатів. Окрім форми бюлетеня, є ще такі елементи виборчої системи як величина округу – кількість мандатів, що розподіляються в окрузі; виборча формула – спосіб конвертації голосів у мандати; виборчий бар'єр.

Одна й та ж форма бюлетеня – відкриті списки – за умови варіації інших елементів призведе до зовсім інших результатів.

По-третє, одним з основних аргументів на користь відкритих списків є той, що саме ця система дасть можливість не партійній верхівці, а виборцям визначати, хто повинен стати депутатом.

Сумнівність цього аргументу очевидна. Адже незалежно від того, закриті списки чи відкриті – саме партійні верхівки визначатимуть їхній персональний склад. До того ж, існують цілком конкретні механізми, за допомогою яких партії зможуть чинити достатньо великий вплив на те, хто з кандидатів одержить депутатський мандат. Деякі із цих механізмів прописані в законопроектах Юрія Мірошниченка й Миколи Рудьковського.

По-четверте, без зміни умов, в яких відбувались дострокові вибори президента – зовнішня агресія, проблеми з наповненням виборчих комісій і рівнем підготовки членів ДВК, постійні масові ротації членів виборчкомів, маніпуляції з голосами виборців у столиці – навряд чи можна говорити про бажані ефекти від зміни виборчої системи.

У результаті відкриті списки, не виправдавши покладених на них сподівань, ризикують стати черговим розчаруванням. І ті, хто сьогодні безапеляційно форсують їхнє впровадження, скоріш за все, першими їх критикуватимуть і пропонуватимуть чергові виборчі ноу-хау.

Усі наведені вище аргументи, однак, є другорядними. Другорядними, оскільки сьогодні питання реформи виборчої системи стоїть не в площині аргументів, а в площині послідовності й довіри.

Чи залишиться воно в цій площині, а чи перейде в площину політичної доцільності, залежить зараз тільки від Петра Порошенка.

Назар Бойко, керівник Моніторингово-аналітичної групи "ЦИФРА", спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування