Ігор Луценко народний депутат України, для УП

Про "депутатську недоторканність"

Те, що так звана недоторканність, а насправді, повторюся, цілком працюючий окремий механізм посадки депутатів-злочинців, заважає прокурорам розслідувати справи по факту злочинів нинішніх парламентарів – чергова прокурорська брехня.

Скасування так званої депутатської недоторканності – а насправді просто особливого порядку притягнення до кримінальної відповідальності – це добивання й без того кволої української демократії. Популізм, як іржа, продовжує роз'їдати здоровий глузд. як було зі зниженням депутатської зарплати.

Тепер кожного нардепа хочуть поставити під контроль найчеснішої та найефективнішої у світі української генпрокуратури, котра:

– чи покарала "Беркут" за 30 листопада?

Реклама:

– чи покарала когось за розстріл Майдану?

– за Іловайський котел?

Нагадаю, під час двох найгірших криз в історії української державності – Майдану 2004 року та Майдану 2013-14 саме особливий порядок притягнення парламентарів до кримінальної відповідальності рятував опозицію від фізичного розгрому й нейтралізації лідерів.

Уявіть, якби парламент ще тоді змінив би Конституцію й позбавив себе захисту від Пшонки і Ко? Наскільки легше було б Януковичу?

А потрібно не забувати, що попри втечу екс-президента, у нас тих, хто хоче стати наступним Януковичем – вагон і маленький візочок, практично в усіх можливих таборах. Мусимо думати не про сьогодні, а про сотні років наперед.

Прагнення скасувати депутатську недоторканність – це, за своєю суттю, прагнення народу позбутися феодального устрою держави. Але це хибний шлях, шлях на 180 градусів від тої точки, куди люди хочуть потрапити. Бо у феодалізмі недоторканний тільки цар. І ще ті князі, хто має військову потугу, щоб від царя відбитися.

Насправді українці просто таким чином намагаються каналізувати свою ненависть до правлячого класу. І чомусь концентруються на парламенті – який, загалом, лише невелика й не найвпливовіша частина цього класу.

Ненавидіти треба, але ненависть має бути зрячою, а не сліпою.

Отже, по пунктам.

1. Найпоширеніший міф, що недоторканність – це секрет успіху олігархів.

Насправді, скільки олігархів є в парламенті? Коломойський, Ахметов, Пінчук, агов?.. Тиша.

Тому що вони всі давно не депутати. Більше того, деякі з них надто зневажають статус народного депутата, щоб до нього опускатися.

Ба більше: як їм допоможе депутатська недоторканність, якщо потенційне слабке їх місце – це бізнес? Бізнесмени, котрі йдуть у парламент, є контрольованими через можливість податкової та прокуратури нищити їх підприємства. Недоторканність тут мало чим зарадить.

2. Корупціонери, злочинці?

Навряд чи це знизить стимули для них іти в парламент. Вони якраз будуть пропонувати владі своє лояльне голосування, у обмін за непорушення кримінальних справ за їх старі гріхи. Такі грішні депутати угодні владі – тому вона їм допомагає виграти вибори.

Досвід Майдану має показати, що напрямком реформування правової системи має бути зміцнення парламентаризму та розділення влад, ліквідація монархічних повноважень президента. Президент має бути сильним – але сила його має йти разом із відповідальністю. Якщо вже ми мислимо конституційним будівництвом, то депутатська недоторканність – це фундамент Конституції. Треба не половина, а більш ніж третина голосів від конституційного складу Верховної Ради, щоб поміняти цю норму.

Звісно, речі непопулярні, бо навіть нібито "найпросунутіші" політики по-самовбивчому виступають за скасування норми про неможливість кримінальної відповідальності депутата без згоди Верховної Ради.

На жаль, це продовження низки страшних законодавчих помилок, через які найближчим часом може статися соціальний вибух – закону про люстрацію, котрий насправді реальної люстрації не забезпечує, закону про прокуратуру, що його подано в Раду ще Януковичем, котрий позбавляє громадян ледь не останнього шансу захистити свої права за допомогою держави.

Ще раз повторю – не там шукаємо. Прокуратура зараз є абсолютно непідконтрольним суспільству органом із найбільшими в державі повноваженнями – карати й милувати, давати й забирати.

Те, що так звана недоторканність, а насправді, повторюся, цілком працюючий окремий механізм посадки депутатів-злочинців, – заважає прокурорам розслідувати справи по факту злочинів нинішніх парламентарів – чергова прокурорська брехня.

Їм завжди щось заважає: ми пам'ятаємо 30 листопада, 20 лютого, 24 серпня.

Ручний парламент, безумовно – мрія кожного українського президента. Але я вірю, що розум, мудрість переможе. Ненависть має бути зрячою.

Ігор Луценко, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування