Чи допоможе подолати корупцію прослуховування нардепів?

929 переглядів
Вівторок, 07 лютого 2017, 11:51
Олег ПетровецьОлег Петровець
політичний експерт

2 лютого 2017 року в інтерв'ю одному з видань директор НАБУ Артем Ситник заявив, що відсутність у детективів права прослуховувати народних депутатів – це "анекдотична ситуація, яку терміново потрібно змінювати".

Така заява знову вивела із латентного стану гарячу суспільну дискусію стосовно прийняття, а точніше – затягування з прийняттям законопроекту №4812, який би дозволив НАБУ проводити прослуховування осіб, що фігурують в кримінальних справах. Нагадаю, на даний момент можливість прослуховування мають тільки Національна поліція і СБУ.

До слова, законопроект був зареєстрований ще в червні минулого року.

Варто зазначити, що цей документ підтримало ряд не тільки українських, але й закордонних інституцій. Так, на початку липня 2016 року керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Назар Холодницький закликав парламентарів підтримати законопроект.

Зобов'язання України надати НАБУ право на прослуховування потенційних корупціонерів ще до кінця листопада 2016 року було зафіксоване у тексті меморандуму з Міжнародним валютним фондом.

Така вимога була поставлена представниками МВФ для того, аби гарантувати, що НАБУ матиме можливість користуватися широким спектром методів розслідування без необхідності покладатися на інфраструктуру інших відомств, в їх числі: операції під прикриттям, перехоплення повідомлень, доступ до комп'ютерних систем і контроль кореспонденції.

Підтримав таку ініціативу і Єврокомісар Йоганнес Ган. За його словами, надання НАБУ права самостійно знімати інформацію з каналів зв'язку у відповідності з міжнародною практикою позитивно позначиться на діяльності відомства.

І нарешті – ще в липні-2016 законопроект №4812 схвалив навіть профільний комітет Верховної Ради з питань протидії та запобігання корупції.

Проте, як бачимо, законопроект і досі припадає пилюкою у стінах парламенту.

Та чи вирішить прийняття такого закону проблему безкарності депутатів-корупціонерів?

Ні, не вирішить. Адже цей документ не скасовує депутатського імунітету. А отже – прослуховувати підозрюваних в "не чистому" народних обранців без згоди Верховної Ради не дозволяє.

Таким чином, законопроект №4812 поширюється на всіх топ-чиновників- фігурантів кримінальних проваджень. Окрім нардепів.

Тим не менше, важливості прийняття такого закону в жодному разі не можна недооцінювати, оскільки корупціонери у нашій країні, на жаль, засідають не тільки в стінах законодавчої обителі. Цей законопроект можна охарактеризувати як один з інструментів боротьби проти глобального явища корупції. До слова, інструмент цей достатньо потужний.

Як же бути з корупціонерами-депутатами?

Тут вихід тільки один: позбавлення народних обранців непробивного панциру, який надійно захищає деяких з них від справедливого правосуддя – недоторканності.

А якщо вже не так радикально, то хоча б прийняти зареєстрований законопроект під номером 5487 "Про внесення змін до деяких законів України (щодо недоторканності народних депутатів України)", яким пропонується, у тому числі, дозволити проводити негласні слідчі дії стосовно нардепів, котрі викликають підозру на "корупційний грішок".

Втім, ходять чутки, що парламентарів і без усіляких законних на те механізмів прослуховують вже сьогодні.

Наприкінці січня 2017 року в ефірі одного з українських телеканалів народний депутат України Мустафа Найєм заявив, що СБУ продовжує прослуховувати народних депутатів.

Дискутувати про те, правильно це чи ні, можна довго. Адже, з одного боку, у країні, де демократичні інститути ще не достатньо міцні, фактично несанкціоноване законом стеження за нардепом може призвести до політичних репресій і навіть повторення того сценарію, який був під час Революції Гідності.

З іншого боку, чого боятися депутатам, яким немає чого приховувати? Чи ми й надалі хочемо поповнювати колекцію "національних здобутків" новими новинськими, онищенками і так далі?

У будь-якому випадку вирішити проблему допомогло б прийняття обох згаданих вище законопроектів, які б вивели в правове поле процедуру прослуховування чиновників детективами НАБУ.

А це, у свою чергу, реально зробило б боротьбу з політичною корупцією в Україні більш результативною.

Олег Петровець, спеціально для УП



powered by lun.ua
Реклама:
Капітолій. Початок реваншу Трампа
Дональд Трамп не здасться зараз, оскільки має намір балотуватися на наступних президентських виборах.
Заробити на смертях: як нас позбавили світової вакцини в 5 разів дешевше
Три долари заплатила Всесвітня організація охорони здоров'я за вакцину, закупівлю якої в ручному режимі зірвав міністр охорони здоров'я Максим Степанов.
Справжня ціна хутра норок: історія одного розслідувача
Наприкінці вересня 2020 року польський Сейм (нижня палата парламенту) провів історичну нараду з питань правового захисту тварин у Польщі.
Чи змінив Національний банк свою політику на валютному ринку
За яким принципом НБУ буде виходити на ринок з валютними інтервенціями та як впливатиме на курс. Що змінилося у новій стратегії?
Торговельний фокус з лісом: друзям — усе, а суспільству — нічого?
Чому торгівля необробленою деревиною відбувається на закритих "аукціонах" та без конкуренції.
Справа генерала Назарова — сигнал, який не можна ігнорувати
Справа Назарова як потенційний прецедент для військового судочинства України та свідчення неврегульованості ключових питань військової юстиції.
Демократія і некомпетентність
Чому Арістотель не довіряв демократії як формі правління, у чому полягають вади останньої та що це означає для сучасної України.