День узалежнення прокуратури

5328 переглядів
Четвер, 07 грудня 2017, 12:00
Володимир Петраковський
екс-прокурор, менеджер групи "Реформа органів правопорядку" РПР, StateWatch

Наприкінці минулого тижня медіа-простір переповнився згадками про Генеральну прокуратуру та її очільника. Привід був дійсно безпрецедентний: Юрій Луценко силами Служби безпеки України – у буквальному сенсі – атакував агентів Національного антикорупційного бюро України.

Однак тоді ж сталася ще одна непересічна подія. Не можна сказати, що вона пройшла непоміченою, її навіть переважно сприйняли як жартівливу. Хоча насправді вона дуже сумна.

Як повідомили в ГПУ, "У п’ятницю, 1 грудня 2017 року, під час святкового заходу з нагоди Дня працівників прокуратури президент Петро Порошенко зазначив, що нова прокуратура заслуговує на нову символіку і повідомив про підписання указу "Про символіку Генеральної прокуратури України".

Іншими словами, опис символіки органів прокуратури та порядку її використання розробила сама президентська адміністрація, а затвердив її особисто глава держави.

Ця подія є черговим свідченням неконституційного впливу президента на органи правосуддя, складовою яких віднедавна стала прокуратура.

Адже, ні закон про прокуратуру, ні тим паче Конституція не наділяє президента повноваженнями регулювати своїми указами діяльність органів прокуратури. Більше того, до цього випадку символіка органів прокуратури затверджувалася безпосередньо генеральними прокурорами.

Навіть генпрокурор Віктор Пшонка, який був кумом президента-втікача Віктора Януковича, затверджував символіку органів прокуратури власним наказом.

Примітно, що нова емблема відомства суттєво змінила свій характер. Якщо раніше основним елементом емблеми органів прокуратури був щит, то наразі його місце зайняв меч.

Стара емблема (з сайту Генпрокуратури)
Стара емблема
gp.gov.ua
Нова емблема (з сайту Адміністрації президента)
Нова емблема
president.gov.ua

Для прикладу, меч є центральним елементом емблем Центру спеціальних операцій "Альфа" Служби безпеки та Десантно-штурмових військ Збройних сил України.

І в тому немає нічого дивного, оскільки меч символізує "активний наступ", і саме тому він слідує за підрозділами, які перебувають або які готові у будь-який момент стати на передній краї конфлікту (військового, антитерористичного тощо).

До слова, меч прикрашає й емблему Головного управління з боротьби з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України, працівники якого і "викрили" агентів НАБУ.

Однак прокуратура є органом правосуддя, її роль – стояти на сторожі прав людини, а також інтересів суспільства. І виконувати цю роль вона має переважно у храмах справедливості – судах. А не перебувати на вістрі конфлікту.

Не можна оминути увагою й те, що нова емблема прокуратури не містить відомчого девізу. Нагадаю, відомчий девіз органів прокуратури виглядав так: "Закон. Честь. Гідність".

Також потрібно нагадати, що коли Юрій Луценко став генеральним прокурором, ледь не з перших днів його публічну (медійну) комунікацію супроводжував не відомчий, а персональний девіз – "Закон і справедливість".

Легко помітити, що в ньому немає місця людині, її інтересам. Символіка, затверджена президентським указом, не згадує не тільки про людину, але й про закон.

Проте найбільш тривожним у цій ситуації є те, що прапор вручив генпрокурору Юрію Луценку в урочистій обстановці сам президент Петро Порошенко.

Фото з сайту Адміністрації президента
president.gov.ua

Вручення прапора – це суто військова традиція. Оскільки прапор є почесною військовою відзнакою, яка має конкретну функцію – закріплює особливості призначення підрозділу, його історії та заслуг і свідчить про його належність до підрозділу чи органу управління вищого рівня.

Повернення до мілітаризації органів прокуратури, вочевидь, не є випадковим, а має цілком зрозумілу мету. І вона аналогічна до мети попередньої мілітаризації (за радянських часів) – мілітаризовані, будь-то за формою чи за змістом, відомства найперше характеризуються чіткою субординацією.

Інакше кажучи, мілітаризованість є ознакою чітко організованої, тобто керованої, служби.

Відтак, виходить, що генеральний прокурор привселюдно засвідчив: вищим органом управління для прокуратури є президент.

З огляду на це маю констатувати: Юрій Луценко таки поставив "короля" вище за закон.

Володимир Петраковський, екс-прокурор, експерт групи "Реформа органів правопорядку" Реанімаційного пакету реформ, спеціально для УП

powered by lun.ua
powered by lun.ua
Як вирішити проблему хаотичної забудови і забезпечити сталий розвиток наших міст
Чому будівельний бум, який у нормальних країнах стає драйвером економічного зростання, у нас створює нові проблеми? (рос.)
Як футбол піднімає важливі соціальні проблеми
Декілька світових кейсів, коли майданчиком соціальних змін ставало футбольне поле.
Кремлівський реванш-2019: інструменти нові, помилки – старі
Програма-мінімум для Кремля – отримати в Києві лояльну більшість у новій Верховній Раді, програма-максимум – нового проросійського президента. (рос.)
Бюджет-2019 для аграріїв — продовження казочки "Лисиця та журавель"
Яким має бути "аграрний бюджет" на 2019 рік?
Напад у Керчі – це не теракт і не спецоперація, а прояв набагато небезпечнішої тенденції
Розстріл у Керченському політехнічному коледжі став першим випадком так званого school shooting на території України.
Строк за репост у Росії виявився "маразмом" (але це не точно)
Путін запропонував зміни до статті 282 Кримінального кодексу РФ про екстремізм. Ця стаття – не просто інструмент масового порушення прав людини в Росії, а й засіб тиску на активістів в окупованому Криму.
Монополія на експертизу – загроза слідству, та інші недоліки законопроекту на заміну "поправок Лозового"
Роль експертизи в корупційних справах має надважливе значення. Висновки експертів безпосередньо впливають на перебіг розслідування та міру покарання фігурантів топ-корупційних справ.