Обов’язкова наявність водійських документів: необхідність чи примха держави?

3194 перегляди
Середа, 03 жовтня 2018, 13:30
Сергій Хаджинов
активіст "Автомайдану"

Ви ніколи не замислювалися, чому держава змушує водіїв завжди возити з собою в авто паперові чи пластикові документи і в разі їхньої відсутності суворо карає?

Адже держава вже знає, що у вас є водійське посвідчення, знає, що ви успішно склали іспит на знання правил дорожнього руху, знає, де і коли ви пройшли курси водіння, і навіть держава знає, що в медичному сенсі ви здатні керувати транспортним засобом, про що свідчить ваша медична довідка.

Тобто держава вже записала у свій електронний реєстр всі ці дані про вас разом з номером та серією вашого посвідчення, вашою найкращою світлиною, дозволеною категорією водіння транспортних засобів і багато чого іншого, про що видала вам пластикове підтвердження цього запису, яке називається "посвідчення водія".

Якщо ви загубили цей пластик, немає потреби складати новий іспит: вам досить швидко видадуть новий. Отже, підтверджувальним джерелом того факту, що ви маєте право керувати авто, є не пластик, а запис у держреєстрі. Тож навіщо карати за його відсутність?

Громадяни Великої Британії, Швеції, Грузії, Естонії і з наступного року Польщі мають право тримати посвідчення водія десь у себе вдома.

Процедура ідентифікації відбувається дуже просто – водій називає свої дані, а поліцейський відкриває його профайл у своєму планшеті, де бачить фото водія та історію його порушень.

Називатися іншим ім’ям схожої людини там дуже не радять, бо в разі підозри після декількох уточнювальних запитань поліцейський заарештує вас і притягне до відповідальності ще й за брехню.

Теж саме стосується свідоцтва про реєстрацію на транспортний засіб (техпаспорт). Держава вже записала у свій реєстр, що саме ви є власником вашої автівки, про що видала вам пластикове підтвердження.

І що робить держава, коли ви забули вдома цей шматок пластику?

М'яко кажучи, вона діє вкрай неадекватно – виписує штраф, забороняє вам подальше керування і, можливо, навіть евакуює ваше авто на штрафмайданчик. Тобто тимчасово обмежує ваше конституційне право користуватися своєю власністю!

За тією ж логікою держава може влаштувати перевірку помешкань громадян та, у разі відсутності правовстановлювальних паперових документів, заарештовувати вас.

У деяких країнах ЄС немає вимоги возити в авто техпаспорт. На стійці типового європейського автопрокату вам разом із ключами видадуть тільки якийсь контракт на оренду, і це все.

Логіка тамтешньої поліції проста: якщо авто немає в базі викрадених автомобілів, то немає сенсу перевіряти, чи є у водія документ на це авто. А якщо авто світиться в базі, то поліцейський затримає водія навіть за наявності пластикового техпаспорта.

Ті українці, хто додатково застрахували свій автомобіль від пошкодження та викрадення, добре знають, що майже у всіх страховиків є вимога про те, що в разі викрадення власник має неодмінно зберегти оригінал техпаспорта.

Якщо техпаспорт, наприклад, був під килимком викраденого авто, то страхова компанія відмовить вам у виплаті компенсації.

Це дуже ускладнює користування одним авто різними членами сім’ї або різними співробітниками однієї організації, як і існування в Україні нового прогресивного сервісу, який у всьому світі йде на заміну традиційному автопрокату – каршерінгу.

Це коли ви через мобільний додаток орендуєте автомобіль в одному кінці міста і повертаєте його вже в іншому, сплачуючи оренду похвилинно. Точно так само, як новий сервіс прокату велосипедів, який нещодавно з’явився у великих містах України.

Низька ціна послуги досягається відсутністю витрат на утримання пунктів прокату, персоналу, що обслуговує і готує авто для кожного нового клієнта, а головне, що одним каршерінговим авто за день можуть легко скористатися десятки клієнтів.

А зараз, щоб здійснити вимогу чинних законів, будь-яка каршерінгова компанія в Україні має або ховати техпаспорт в автомобілі, тим самим ризикуючи не отримати компенсації від страхової компанії у випадку викрадення, або приставити до каршерінгового автомобіля працівника, який би передавав, а потім забирав пластиковий техпаспорт у кожного клієнта.

Ще один паперовий документ, який українські водії змушені завжди тримати в авто, це поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ). У разі відсутності цього папірця, згідно з чинним законодавством, вас оштрафують.

Тобто ви цілком законно купили поліс в інтернеті, про що є запис у відкритій базі Моторно-транспортного страхового бюро України, а держава вас карає тільки за те, що у вас вдома немає принтера!

Адже перевірити наявність вашого полісу ОСЦПВ можна дуже просто та швидко.

Нещодавно я читав у Фейсбуці розповідь людини, яка була оштрафована саме за відсутність паперового полісу. Патрульний поліцейський це зробив дотримуючись норми закону, незважаючи на продемонстрований на екрані смартфона цілком законний електронний поліс.

Ми в "Автомайдані" почали досліджувати й обговорювати цю проблему в соцмережах та особисто зі знайомими депутатами та чиновниками. Майже всі навколо згодні, що існуюча система абсурдна і що можна взагалі скасувати покарання за відсутність паперових документів під час керування.

Адже, за чинними ПДР, водій показує документи на відстані, і патрульний поліцейський не має шансів перевірити їх на справжність. Патрульний у будь-якому разі вводить ім’я водія у свій планшет і перевіряє його. У базі є навіть фото водія, якщо його посвідчення не дуже давнє.

Тобто єдиний практичний сенс для патрульного дивитися на пластикові права в руках водія – це просто дізнатися його ім’я, прізвище та інші дані, які він все одно вводить у свій планшет.

То чому б просто не вводити ці дані з голосу?

Можливо, ви поставите запитання: чи не допоможе така лібералізація автокрадіям та двійникам? Як не дивно – навпаки. Тому що підробити пластик легко, а підробити запис у держреєстрі неможливо.

Щодо двійників, то найефективнішим способом боротьби з ними є вуличні відеокамери системи "Безпечне місто". Авто на однакових номерах мають автоматично вноситися в базу викрадених транспортних засобів.

Це можна зробити без додаткових коштів, просто зараз написавши невеликий алгоритм опрацювання даних з цих камер.

Надіславши запит поліції, ми отримали цікаву офіційну статистику: за весь 2017 рік поліцейськими було складено 184.616 (!) постанов за порушення ПДР, відповідальність за яке передбачена частиною 1 статті 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) "Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред’явила їх для перевірки".

Ця кількість збільшується щороку. Наприклад, у 2016 році було складено 108.611 адміністративних протоколів, у 2015-му – 36.747, а у 2014-му – 54.828. За перші 8 місяців 2018 року поліцією було складено 155.458 адміністративних постанов.

Згідно з винесеними постановами, порушники були оштрафовані більше ніж на 78 мільйонів гривень лише у 2017 році. Як аргументує поліція, у цій великій групі покараних є не тільки ті, хто забув, наприклад, документи вдома, а також шахраї, які керували авто з підробленими документами.

"Добре" – вирішили ми і надіслали до Національної поліції новий запит. Цього разу нас цікавило, скільки порушників частини 1 статті 121 КУпАП (експлуатація водіями транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах) було виявлено за той же період часу?

Відповідь нас шокувала – тільки 353 порушники за 2017 рік!

Тобто майже 18 тисяч українців заплатили державі більше 75 мільйонів штрафів тільки за те, що просто забули вдома РЕАЛЬНІ документи. Документи, про існування яких державі і так відомо!

Для того, щоб зробити відносини водія і держави взаємно справедливими, було розроблено і зареєстровано законопроект №9105, який скасовує покарання за керування без документів.

Згідно з цим законопроектом, резиденти України будуть мати право взагалі не возити права, техпаспорт та страхування. Натомість, як у багатьох розвинених країнах, поліцейські будуть перевіряти водія по базі, якщо така потреба виникатиме.

Сподіваємося, що депутати підтримають нашу ініціативу і зроблять життя українських водіїв трохи легшим та простішим!

Сергій Хаджинов, активіст "Автомайдану"

Спеціально для УП



powered by lun.ua
powered by lun.ua
Ув'язнити не можна звільнити: система пробації по-європейськи
"Усі чекають, що покарання − це якщо посадили в тюрму... А ми думаємо, скільки коштує це державі, і чи в кожному випадку треба так дорого платити за це покарання?"
"Полювання" на бізнес час припинити
Як зменшити кількість рейдерських атак і для чого потрібен законопроект №9311?
Сильна і слабка сторони Європи: як ЄС перемогти популістів
Сальвіні та Орбан справляють сильне враження на багатьох виборців, вдаючись до різкої риторики, пронизаної емоціями. Обговорення складних конкретних питань для них – швидше гра на чужому полі.
Завадити катуванням: місія неможлива?
Наш "правозахисний пес" ані лає, ані кусає. Там, де держава не впоралась із завданням, її роботу доводиться виконувати громадськості.
Гучніше й наполегливіше: хто вбив Павла?
Якщо не питати голосніше і наполегливіше, список із запитанням "Хто вбив?" ризикує поповнитися новими іменами. (рос.)
Післясмак перших торгів заставних активів НБУ
Чи успішним був аукціон ФГВФО з продажу пулу "токсичних" кредитів балансовою вартістю понад 6 млрд грн?
За крок від торгової війни: як Україна ледь не втратила ринок Узбекистану
Рішення про антисубсидиційне розслідування щодо узбецького експорту не лише поставило країну на межу нової торгової війни. Як виявилося згодом, це рішення було прийняте з грубими помилками.