Послуги МВС: нові правила – старі проблеми

2248 переглядів
Неділя, 09 грудня 2018, 09:00
Євген Школьний
експерт Центру політико-правових реформ

1-го листопада у Верховній Раді було зареєстровано проект Закону № 9251. Він передбачає низку змін у сфері надання адмінпослуг з видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів.

Розробники цього законопроекту не приховують, що він відповідає позиції Міністерства внутрішніх справ, а отже, він має високі шанси бути прийнятим.

Серед прогресивних змін внесеного проекту закону слід виділити передусім визначення переліків документів, що необхідні громадянам для отримання кожної з адмінпослуг МВС, а також чіткі розміри плати за їх надання.

Наразі ці питання регулюються на підзаконному рівні. На практиці це призводить до непрозорих платежів за послуги, а також до необґрунтованих вимог до заявників подавати додаткові документи.

Отже, законопроект здатен захистити громадян від таких проблем у сфері послуг МВС у разі його прийняття.

Але цілу низку проблем законопроект залишає без вирішення. Навіть ігноруючи офіційно визначену державну політику.

Зокрема, законопроект не передбачає передання повноважень з видачі/обміну посвідчення водія та реєстрації/перереєстрації транспортних засобів від МВС до місцевого самоврядування.

Хоча це мало би відбутись ще у другому кварталі цього року, що передбачено планом заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 рр.

Децентралізація послуг МВС забезпечить максимальне їх наближення до споживачів, а також сприятиме їхній максимальній інтеграції до центрів надання адмінпослуг (ЦНАП).

Таким чином, мешканцям сіл, селищ та невеличких містечок більше не доведеться їздити в райцентр, щоб замовити (обміняти) посвідчення водія або зареєструвати автомобіль. Це можна буде зробити зовсім поруч із власною домівкою.

До того ж кошти за такі послуги надходитимуть саме до місцевих бюджетів. А отже місцева влада зможе витрачати їх на благо власної громади.

Децентралізація ряду інших адмінпослуг (реєстрація бізнесу, нерухомості тощо) довела ефективність такого процесу, адже черги і корупція у цих сферах практично подолані.

Наступний недолік законопроектужодних змін щодо "подвійного" складання іспитів.

Так, спочатку майбутні водії складають теоретичний і практичний іспит в автошколі, де пройшли курс навчання, а потім мають йти до територіальних органів МВС, щоб склади їх повторно. Лише після цього можливо отримати посвідчення водія.

Законопроект таку процедуру не змінює.

При цьому ним передбачається чіткий механізм контролю МВС за закладами підготовки водіїв – акредитація, атестація їхніх спеціалістів тощо.

Отже, немає перешкод для закріплення функцій із прийому теоретичних і практичних іспитів виключно за автошколами.

В разі неякісної підготовки водіїв такими закладами – МВС уповноважене застосовувати до них санкції. Такий підхід використовується у багатьох розвинених країнах і доводить свою ефективність.

Спірним нововведенням законопроекту є обов’язкова наявність у водійському посвідченні безконтактного електронного носія (БЕН).

Виникає запитання: яку користь цей чіп принесе водіям? Адже для отримання послуг онлайн використовуються інші документи та засоби електронної ідентифікації (Bank-ID, Mobile-ID). А від підробок цей документ можна захистити й іншими засобами.

Водночас вартість водійського посвідчення суттєво зросте. До того ж введення БЕН у водійському посвідченні не є прямим зобов'язанням України перед ЄС.

Наостанок слід виділити давно назрілу проблему, яку законопроект відмовляється вирішувати. Зокрема, це зайва бюрократія при реєстрації автомобілів.

Так, законопроект передбачає проведення звірки, огляду, дослідження номера транспортного засобу та ідентифікаційних номерів кузова, рами (шасі) під час його реєстрації.

Такі процедури абсолютно недоцільні під час цих реєстраційних дій. Вони спричиняють зайві бюрократичні перепони й ускладнюють процес інтеграції зазначених послуг до ЦНАП.

Адже МВС вимагає для цього від ЦНАП обов’язкового облаштування оглядових майданчиків на своїй території. Та далеко не кожен такий центр здатний виконати ці умови.

Саме тому зазначені звірку та огляд доцільно проводити виключно під час технічного огляду транспортних засобів, який необхідно зробити обов’язковим для усіх автомобілів. Більшість країн-членів ЄС використовують саме цей підхід.

Отже, поданий законопроект необхідно суттєво доопрацювати, доповнивши прогресивними змінами для сфери послуг МВС. Це чудова нагода зробити так, щоб адмінпослуги надавалися громадянам швидше та якісніше.

Євген Школьний, для УП



powered by lun.ua
"Жыве Беларусь без Лукашенка!": чому Білорусь стає проблемою номер один для Європи і що з цим робити?
Зважаючи на всі численні факти правопорушень під час виборів, їх не можна назвати чесними і такими, що відображають реальне волевиявлення громадян Білорусі. А застосування насильства проти мирних мітингувальників взагалі містить ознаки узурпації влади. Якими мають бути подальші кроки цивілізованого світу?
20 кілометрів доступного моря: як проходить туристичний сезон у "коронавірусній" Сербії
Через пандемію морські курорти виявилися закритими для сербів. Ледь не єдиною альтернативою для відпустки став сільський туризм, попит на який зріс уп'ятеро.
Білорусь у пошуках лідера
Білоруси вийшли на вулиці із масовими протестами у різних містах країни і показали такий спротив владі, якого ще жодного разу не було у новітній історії Білорусі. Але чи була у протестантів мета, тим паче спільна? І чи є в активістів лідер, який може сформулювати цілі і задачі? (рос.)
Українські чорноземи, продовольча безпека і неефективність
Україна займає 76 місце за глобальним індексом продовольчої безпеки, маючи 4 місце в світі за площею чорноземів.
Омріяний дім: про що варто пам'ятати в Міжнародний день корінних народів
ООН нагадує, що 9 серпня відзначався Міжнародний день корінних народів, а обрядовий календар УРСР вказує на день будівельника
Балотуйтеся розумно: неправильний вибір політичного союзника загрожує втратою мандату
За критику та виконання своїх депутатських повноважень мене у 2019 році виключили зі складу Кам'янської міської ради. Переконаний, мій досвід може стати корисним багатьом кандидатам напередодні місцевих виборів-2020.
Варшава-1944: примітка про міф
Пропагандистський цвях глибоко засів у свідомості мешканців Варшави і перетворив на "українців" російських есесівців генерала Камінського
Реклама: