Євгенія Близнюк соціолог, засновниця та директорка компаній Gradus Research та Corestone Group

Україна – нація впертих оптимістів

У що вірять українці, на яке майбутнє сподіваються і як не здаються попри наростаючу втому від війни?

Рік тому, до 30-річчя Незалежності України, дослідницька компанія Gradus Research проводила дослідження і, проаналізувавши результати, ми тоді назвали українців "нацією стомлених оптимістів".

Минув рік, половину з якого триває повномасштабна війна росії проти України. Війна змінила українське суспільство докорінно, проявивши його "антикрихкість". Багато в чому "фірмовий" рецепт української антикрихкості базується на тому, що попри шок і стрес, українці не перестають бути оптимістами.

Тож станом на 31-у річницю Незалежності можемо констатувати, що українці перетворилися з "нації втомлених" на "націю впертих оптимістів".

Реклама:

У що вірять громадяни зараз, на яке майбутнє для України сподіваються і як не здаються попри наростаючу втому від війни?

Єдність та віра в перемогу

Ми бачимо, що сила спротиву українців здивувала не лише весь світ, а й самих українців. Таке єднання і налаштованість на перемогу широко читаються в усіх наших дослідженнях.

Показник впевненості у перемозі залишається стабільно високим (коливається від 81% до 90%) протягом усього періоду замірів, починаючи з 1 березня 2022 року.

 

Нагадаю, що минулого року більшість громадян вважали Україну "країною без перемог": третина респондентів тоді констатувала, що в України немає досягнень за період Незалежності, а ще третина не могли відповісти на це запитання.

Держава та армія – в топі довіри

Рівень довіри до інституцій є фантастично високим. Насамперед до Збройних Сил України (63%), а також до Президента України (46%) як уособлення влади для більшості респондентів. Також і до волонтерських організацій (32%), які традиційно виконують ті функції, що провисають з боку держави, і роблять це ефективно. І в цьому унікальність України — у таких мережевих горизонтальних зв’язках, дієвих та напрацьованих.

Тоді як у 2021 році лише 4% українців вважали значним досягненням сильну армію. 

 

Респонденти продовжують вірити у краще майбутнє України. У те, що Україна зможе побудувати сильну економіку (61%), держава все відбудує після війни чи компенсує витрати на відбудову (61%), а Україна невдовзі стане членом Євросоюзу (60%). Усі ці твердження з травня 2022 року демонструють сталі результати.

 

Довіра до своїх

Ми почали більше довіряти один одному під час війни. 63% українців довіряють людям загалом, тоді як у жовтні 2021 року їх кількість становила 45%.

Вдвічі більше українців почали довіряти жителям свого населеного пункту (кількість таких зросла з 35% до 62%). Сусідам та людям, що живуть поруч, довіряють дві третини громадян (67%). А про довіру знайомим заявляють аж 80% опитаних.

 

Інтереси колективу вищі за власні інтереси

У 2021 році для українців на першому плані були власні інтереси, а не суспільна злагода.

Зараз же можемо констатувати, що зростає рівень альтруїзму та залученість українців до допомоги іншим. Про свою участь у благодійницькій чи волонтерській діяльності повідомили загалом 64% опитаних, у 2020 році таких було 47%.

Більше людей почали ставити інтереси групи, колективу вище за свої власні інтереси – у серпні 2020 таку позицію обирали 39% українців, а зараз – 44%.

 

Замість підсумку

Війна змусила українців згуртуватись проти зовнішнього ворога та проявити свідому волю мати краще майбутнє (або ж майбутнє взагалі).

Попри всі складнощі та тяжкі втрати, бойові дії, що тривають на лінії фронту довжиною у 1300 км, ми не втрачаємо прагнення до свободи та віру в подальше життя України.

Більшість респондентів впевнено чекають не тільки на перемогу, але і на подальшу відбудову країни, емігранти воліють за першої можливості повертатися додому, бізнес – відбудовуватись. 

Євгенія Близнюк

Опитування були проведені дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років  за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Точні дати та обсяги вибірок проведення досліджень вказані на слайдах.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
українці соціологія
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування