Мартина Богуславець голова Антикорупційного центру "Межа"

Як без конкурсу хочуть призначити керівника поліції

Конкурс на голову Нацполу повинен бути першим і головним кроком до реформування та перезавантаження правоохоронних органів.

Міністр МВС Ігор Клименко заявив, що найближчим часом буде призначено нового голову Національної поліції України.

Однак це не відповідає Державній антикорупційній програмі (далі – ДАП), затвердженої Урядом, а також вимогам Єврокомісії щодо кандидатства України в ЄС. 

Призначення голови Національної поліції України має відбуватися за результатами відкритого конкурсу.

Реклама:

Згідно з п. 2.1.6.1.3. плану заходів ДАП, повинен бути розроблений законопроєкт щодо призначення на вищу посаду в поліції виключно на умовах конкурсу, а також перевірку на доброчесність як один із критеріїв, якому має відповідати поліцейський, який претендує на зайняття вищої посади.

На цьому наполягають і понад 20 громадських організацій та аналітичних центрів, що підписали заяву до Верховної Ради та Кабінету Міністрів України.

Нагадаю, громадські організації закликали:

  1. Верховну Раду – внести необхідні законодавчі зміни для забезпечення незалежного та прозорого конкурсного процесу обрання керівництва Національної поліції;
  2. Кабінет Міністрів України – призначити очільника Національної поліції та його заступника тільки після проведення конкурсів на ці посади.

Конкурс на голову Нацполу повинен бути першим і головним кроком до реформування та перезавантаження правоохоронних органів.

Саме реформа правоохоронного блоку є вимогою №4 від Єврокомісії до України як кандидата до ЄС.

Зараз процедура призначення керівника Нацполіції є абсолютно політичною: призначає Кабмін за пропозицією від міністра внутрішніх справ. Це робить керівника Нацполу частиною вертикалі влади та політично залежною посадовою особою.

Як повинно бути?

У березні Уряд затвердив Державну антикорупційну програму на 2023-2025 роки, чим відповідно дав старт виконанню заходів. 

Один із них – розроблення законопроєкту, який визначатиме механізм конкурсу на вищу посаду в поліції. Крім того, доброчесність визначено одним із критеріїв, яким повинен відповідати поліцейський-претендент на вищу посаду. 

Таким чином ДАП прописує конкурсний відбір у поліції, як і в НАБУ, САП, НАЗК. Нацпол за прикладом цих антикорупційних інституцій має оновлюватися з голови.

Дві головні умови для конкурсу:

Перша – закріплення конкурсної процедури на законодавчому рівні. Це необхідно, аби конкурс не став одноразовою акцією на вимогу громадськості, або ж щоб не повторилося "конкурсу без конкурсу" і без процедур оскарження, як свого часу було при Авакові. 

Друга – представники міжнародних організацій у складі конкурсної комісії на визначення керівника Нацполу. Участь міжнародників є необхідною умовою для гарантії аполітичного та професійного обрання керівника відомства.

Поєднання цих двох умов дозволить обрати професійного та політично нейтрального керівника Нацполу, а також проводити відбір не одноразово, а на постійній основі, як у головних незалежних інституціях.

Тільки після конкурсу керівник Нацполу не залежатиме від одноосібних призначень та звільнень з боку міністерства та Уряду, що підсилить його самостійність.

 

Скриншот із ДАП про конкурсний відбір на вищу посаду в поліції

Чому повинен бути конкурс?

Ми вже згадували, як провалилася селфі-реформа, чому щось пішло не так і що на часі – перезавантаження Нацполу.

Нагадаю, дві ключові речі.

Поліція потребує перезавантаження. Це підтверджується звичайною статистикою: навіть у війну правоохоронці, зокрема і поліцейські, отримали понад  тисячу підозр, у тому числі за корупцію, колабораціонізм та державну зраду. Від початку реформа не була доведена до кінця. Як наслідок, маємо справи про зґвалтування в Кагарлику, вбивство 5-річного хлопчика, придбання "крузаків" під час війни, обшуки на MacPaw, низку прикладів про кришування, відмивання чи державну зраду.

Перезавантаження повинне бути з голови – через конкурсний відбір на керівника. Тільки незалежний головний поліцейський країни зможе далі рухати зміни у відомстві, від конкурсів на керівників територіальних підрозділів, до перевірок на доброчесність та підвищення ефективності. Адже маємо попередній приклад, коли розпочали реформу "знизу вверх", а закінчили тим, що до лав поліції через суди повернулися понад 90% колишніх працівників, тільки з шевронами "поліція" замість "міліція".

Реформа Авакова провалилася, бо залежала суто від політичної волі та не грунтувалася на законодавчо закріплених механізмах і системності.

Допустити "дубль-2" і ставати на ті ж граблі ще й під час війни ми не можемо. Маємо виконувати ДАП, а далі – переходити до більш системних змін. 

Мартина Богуславець

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
поліція МВС
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування