Євгенія Близнюк соціолог, засновниця та директорка компаній Gradus Research та Corestone Group

Активність. Людяність. Воля. Гідність. Як змінилося життя українців за роки Незалежності

Автори:

Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research

Олена Злобіна, доктор соціологічних наук, завідувач відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України

У 2021 ми називали українців "нацією стомлених оптимістів", у 2022 – "нацією впертих оптимістів"

У 2023 дослідницька компанія Gradus Research повторила традиційне опитування до Дня Незалежності, аби дізнатися, якою Україна зустрічатиме своє 32-річчя незалежності. І порівняти найважливіші зміни в оцінці життя в Україні із довоєнним періодом та навіть із 1996 роком.

Ще до початку повномасштабної агресії Gradus Research повторив запитання, які були задані Інститутом соціології НАН України в 1996 році. Тоді оцінка настроїв суспільства відбувалася в рамках чотирьох блоків — безпека, розвиток, моральність та емоційність. Кожен блок містив протилежні (дихотомічні) вислови, і респонденти мали віднести свою відповідь до одного із двох полюсів. Наприклад, чи є життя в Україні небезпечним чи безпечним.

Реклама:

В рамках кожного із цих блоків відбулася суттєва динаміка навіть у порівнянні з довоєнним часом. Війна ж стала каталізатором і значно пришвидшила ті тренди, що тільки вимальовувалися. Іншим спільним характерним моментом у всіх блоках бачимо також зменшення невизначеності в оцінках.

Так, блок безпеки є найбільш сталим. Життя в Україні сприймається респондентами (із величезною драматичною перевагою), як мінливе, небезпечне, складне, нестабільне і неспокійне. І якщо перед війною і навіть на початку війни тренд лишався таким, проте рівень наближення до полюсу небезпеки був менш проявленим, то зараз (у серпні 2023) показники рівня оціночної небезпеки наблизилися до показників 1996 року, а інколи і перевищили їх. Хоча від початку повторних замірів саме 1996 рік лишався у сприйнятті українців найбільш небезпечним за всіма цими параметрами.

 

У блоці Розвиток ми бачимо більш життєствердну динаміку. Тут респонденти обирали серед полюсів Активне – Пасивне, Прогресивне – Консервативне, Розумне – Нерозумне, Правильне – Неправильне, Будівниче – Руйнівне. 

У порівнянні з 1996 роком українці почали приймати життя в Україні, як значно більш активне, прогресивне і розумне. Війна і тут має негативний вплив на оцінки, проте за цими трьома категоріями все ж таки позитивний полюс продовжує переважати. Однак, як у 1996 році, так і зараз переважають оцінки нашого життя, як неправильного та руйнівного. 

Цікаво, що початок війни викликав у респондентів відчуття будівничого і правильного життя, проте станом на зараз цей ефект монолітізації суспільства, схоже, минає.

 

У блоці Моральність бачимо теж, як війна значуще підняла відчуття самосвідомості і згуртованості. Проте так само, як і в попередніх категоріях, відмічаємо зростання втоми і відкат до позицій до початку повномасштабної агресії. Тут респонденти оцінювали сприйняття життя за шкалами Людяне – Бездушне, Гідне – Негідне, Вільне – Невільне, Відверте – Приховане та Правдиве – Неправдиве. 

Найбільш інтенсивні оцінки отримали дві категорії – Людяне і Вільне. І досі ці категорії зберігають великий позитивний баланс і контрастно відрізняються від результатів 1996 року (бо тоді перевага була на боці негативної шкали). Також, більшість респондентів вважають наше життя зараз гідним. Проте, від початку війни радикально збільшилися оцінки життя в Україні, як прихованого і неправдивого, досягнувши (а іноді і перевищивши) показники 1996 року чи довоєнного часу.

 

У рамках блоку Емоційність респонденти оцінювали життя в Україні за шкалами Різноманітне – Одноманітне, Цікаве – Нецікаве, Оптимістичне – Песимістичне, Щасливе – Нещасливе, Веселе – Невеселе та Радісне – Сумне. І тут ми бачимо за першими трьома змінними радикальне покращення у порівнянні з 1996 роком – життя в Україні сприймається, як різноманітне, цікаве, оптимістичне. Проте водночас воно – нещасливе, невеселе та сумне.

 

Це говорить нам, насамперед, про високий рівень емоційної залученості до життя країни, яке розподіляється на негативні та позитивні аспекти. Найбільш акцентованими негативними аспектами є небезпека, непрозорість та нечесність, що призводить до відчуття нещастя та суму. Війна додала до цього полюсу ще сприйняття життя в Україні, як руйнацію.

Проте позитивний полюс теж демонструє свою сталість та силу це активна участь в житті країни та відчуття прогресивності, попри важкі випробування війни. Також до цього полюсу відносяться відчуття людяності, волі та гідності. Прояви саме цих цінностей ми бачили і під час Майдану 2014, саме вони продемонстрували найбільшу позитивну динаміку на початку війни і демонструють подальше утримання на позитивному полюсі шкали.

Таким чином активність, людяність, воля та гідність – базові цінності нової соціальної тканини України, які утримують суспільство в стані монолітності та готовності до спротиву. 

Всі ж негативні аспекти можуть бути розцінені, не тільки, як відображення багатьох криз та випробувань, через які проходило і проходить наше суспільство, але і як каталізатори цієї волі до спротиву та до життя. Адже активність настрою в негативній ситуації завжди означає дію. 

2021-2023 роки: опитування  були  проведені  дослідницькою  компанією  Gradus  Research  методом самозаповнення анкети в мобільному додатку. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст із кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном, за виключенням тимчасово окупованих територій та територій активних бойових дій. періоди досліджень: 26 липня 2021 (розмір вибірки — 1000 респондентів), 5 серпня 2021 року (розмір вибірки — 1022 респондентів), 6 березня 2022 року (розмір вибірки — 1000 респондентів). 7-8 серпня 2023 (розмір вибірки — 1100 респондентів).

1996 рік: дані Інституту соціології НАН України, розмір вибірки — 1200 респондентів. 

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
опитування українці соціологія
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування