Ілля Костін адвокат, військовослужбовець

Більше ніякої ковбаси "ЗСУ". Міноборони впровадить ліцензії на використання військових найменувань і символіки

Міноборони планує реєструвати військові найменування і символіку як торговельні марки за прикладом британської й американської моделей управління правами інтелектуальної власності.

Ілля Костін, начальник відділу з питань інтелектуальної власності Головного управління військової юстиції МОУ 

Павло Калениченко, штаб-сержант відділу з питань інтелектуальної власності Головного управління військової юстиції МОУ

Міністерство оборони України планує реєструвати військові найменування і символіку як торговельні марки за прикладом британської й американської моделей управління правами інтелектуальної власності. Першими в портфелі зареєстрованих об'єктів стануть абревіатура "ЗСУ" та офіційна емблема Збройних Сил у формі хреста. Щоб використовувати їх у господарській діяльності, підприємці повинні будуть отримувати ліцензії.

Деякий час тому в країні жваво обговорювалося паразитування окремих комерсантів на популярності ЗСУ, загалом на обʼєктах військової тематики і навіть на трагічних подіях війни. Тоді на прилавках з'явилися ковбаса і сухарики "ЗСУ", напій "Буча Комбуча" і багато інших товарів, де військову символіку використовували задля збільшення продажів. На захист війська стала Держпродспоживслужба, депутати зареєстрували аж два законопроекти для вирішення проблеми (втім жоден з них таки не проголосований). Товари з позначенням "ЗСУ" та іншою військовою символікою масово продають і сьогодні. Інколи це завдає шкоди репутації Збройних Сил. 

Як управляють правами на військові найменування на Заході

Країни НАТО регулюють вживання позначень збройних сил чи не втручаються в господарську діяльність? Найретельніше регламентують їх використання у Великій Британії та США. В обох країнах військові найменування і символіку реєструють як торговельні марки. Ті, хто хоче їх використовувати у своїй господарській діяльності, отримують для цього ліцензії (дозволи) від профільних міністерств або спеціально створених агенцій. 

Реклама:

У Британії дозволи видає Департамент охорони інтелектуальної власності у сфері оборони Міністерства оборони (DIPR), а в Штатах – різні підрозділи Департаменту оборони і Збройних сил (наприклад, Department of the Army, United States Marine Corps).

DIPR видає два види ліцензій: MOD News/Editorial Imagery Licence надається для публікацій з використання військової символіки, а Open Government Licence (OGL) – для будь-якого іншого використання. США не уніфікують види ліцензій. Але і в Британії, і в Штатах ліцензії є назагал безоплатними. Втім у Британії в окремих випадках плата отримується. Це стосується зображень, що після пʼяти років використання передаються в Імперський воєнний музей. Він одержує плату за ліцензії, яку витрачають переважно для покриття витрат на збереження експонатів музею.

Обидві країни забороняють використовувати військові найменування і символіку без одержання ліцензії (дозволу) і встановлюють вимоги до нього. Так, забороняється використання, що може завдати шкоди репутації збройних сил або ввести в оману публіку щодо належності особи чи її товарів і послуг до армії, підтримки збройними силами тих або інших товарів і послуг.

DIPR у Великій Британії має право негайно припиняти дію ліцензії у разі будь-якого порушення користувачем ліцензійного договору або в будь-який момент без пояснення причин, але з попереднім повідомленням користувача за тридцять днів до такого припинення.

У Сполучених Штатах і Британії є винятки з обовʼязку одержання ліцензії на використання торговельних марок з військовими найменуваннями і символікою для особливих випадків. Дозвіл не потрібний ветеранським організаціям, а також для проведення поховань, патріотичних свят, військових навчань, створення монументів і барельєфів тощо.

Характерно, що в США, на відміну від Британії, ліцензії зазвичай не видають для використання військових найменувань і символіки в комерційних послугах. У такому разі отримати дозвіл можливо, але лише після індивідуального розгляду запиту.

Як захистити репутацію українського війська  

В Україні використання військової символіки регламентується Порядком використання символіки у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 20.06.2006 № 551/2006, і Правилами носіння військової форми одягу та знаків розрізнення військовослужбовцями Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту та ліцеїстами військових ліцеїв, затвердженими наказом Міноборони 20.11.2017 № 606. Але ці законодавчі акти регулюють використання символіки безпосередньо у військових формуваннях і не встановлюють правила для обігу товарів і послуг на ринку.

Тож, на відміну від ситуації в США та Британії, вітчизняне правове регулювання використання військових найменувань і символіки не запобігає завданню шкоди репутації війська, а також введенню в оману споживачів щодо відношення ЗСУ до тих або інших товарів і послуг.

Для вирішення цієї проблеми Головне управління військової юстиції підготувало проєкт наказу Міністерства оборони України про затвердження порядку управління правами інтелектуальної власності на військові найменування і військову символіку, що бере за приклад британську й американську моделі, передбачає швидке й безоплатне ліцензування в електронній формі тих, хто бажає використовувати військову символіку й найменування. Але й встановлює запобіжники для такого використання, що шкодитиме репутації Збройних Сил і Міністерства оборони.

За цим документом, користувачі, які мають намір використовувати військові найменування і символіку для своєї господарської діяльності, укладають електронний ліцензійний договір з Міністерством оборони України. Для цього завчасно відправляють на електронну пошту міністерства заяви про приєднання до договору. МОУ має право в односторонньому порядку відмовитись від цього договору за наявності підстав, передбачених вказаним порядком, передусім за обставин, що можуть завдати шкоди репутації Міністерства чи Збройних Сил або введення в оману споживачів щодо ролі Міністерства чи ЗСУ у виробництві або продажі товарів. 

Договір не укладається з особами, які здійснювали з 19 лютого 2014 року фінансові операції з суб’єктами господарювання, що є резидентами російської федерації, а з 24 лютого 2022 року – і білорусі; здійснюють господарську діяльність на тимчасово окупованих територіях України під час їхньої окупації; є особами, щодо яких застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції".

Такі ліцензійні договори є безоплатними і невиключними, а також не передбачають право ліцензіатів надавати субліцензії третім особам. Проєкт порядку передбачає й механізм прийняття рішення про державну реєстрацію військового найменування і символіки як торговельної марки, а також продовження дії свідоцтва про реєстрацію торговельних марок, що має створити портфель військових найменувань і військової символіки Міноборони і ЗСУ, зареєстрованих як об'єкти права інтелектуальної власності. 

Втім для створення такого портфелю слід забезпечити власне й державну реєстрацію торговельних марок. Тож Міністерство оборони України подало на неї два позначення – абревіатуру "ЗСУ" та офіційну емблему Збройних Сил України у формі хреста. Їх найчастіше вживають у побуті і комерції. Тож їхня державна реєстрація створить передумови для початку добросовісного використання на ринку.

Порядок ще проходить необхідні перевірки і погодження, а державна реєстрація позначень триває. Але ці кроки запровадять цивілізовані відносини між бізнесом, який має намір використовувати військові найменування і символіку, та державою, що дбає про авторитет своїх Збройних Сил.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
російсько-українська війна реклама
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування