Ярослав Гришин засновник Центру досліджень безпілотних систем, виробник дрону "Генерал Черешня"

Закупівлі здорової людини

Агенція оборонних закупівель змінюється. Проблем вистачає, але нове керівництво на вірному шляху

Бізнес не так часто хвалить державу. Постачання зброї на фронт – не виняток. Особливо зараз, коли багато голосів говорить про дефіцит засобів ураження, в тому числі дронів.

Торік я виступив із критикою Агенції оборонних закупівель. Мушу визнати: за цей період ситуація змінилася на краще. І справа не тільки в новому очільнику, ми спостерігаємо розвиток агенції, як інституції. Почну з позитиву.

Реклама:

Комунікація з виробниками

Щоб розв’язати проблему, треба спершу її почути. І нас дійсно почали чути.

Наших керівників, інженерів, проєктних менеджерів регулярно запрошують в АОЗ на робочі зустрічі. На цих зустрічах представники АОЗ називають речі своїми іменами – що не завжди притаманно держорганам. Працюють робочі групи, куди долучені як ми, так і інші виробники БПЛА.

Наведу приклад такої комунікації щодо DOT-Chain – інноваційної ІТ-системи для управління тиловими потребами ЗСУ. Її головне завдання Міноборони визначає як "спрощення процесів, збільшення поінформованості та посилення підтримки як військових, так і постачальників".

Закупляти якомога більше дронів через ProZorro та DOT-Chain Defence – одна з важливих цілей реформи АОЗ. Але для цього необхідно виробити механізм: що і як закупляти, по яких процедурах.

До створення цих процедур долучили й нас. Зокрема, ми працюємо над алгоритмом, за яким військові частини пишуть у заявці не конкретну назву дрону, а його тактико-технічні характеристики. Згідно з цими ТТХ дрони будуть згруповані в певні категорії, а фахівці АОЗ – розроблять тендерну пропозицію в електронних системах.

Зі свого боку ми, як ринок, чуємо Агенцію. І приймаємо виклики. Ми розуміємо, що реформи – це не про пільги та преференції певним виробникам. Це про конкуренцію, прозорість, конкретні вимоги. І ми до цього готові, оскільки стоїмо на державницькій позиції.

Стратегічна мета сформувати інституцію

Стосовно державних діячів ми часто чуємо вираз "відсутність політичної волі". Сьогоднішня позиція АОЗ – прямо протилежний випадок. Нове керівництво провело певний аудит, зафіксувало проблематику, не стало з нею миритися, відкрито прийняло виклик – і намагається це змінити шляхом рішучих радикальних реформ, навіть подекуди шокової терапії.

У діях і комунікаціях Агенції відчувається націленість на результат для держави, а не бажання подобатися підписникам у соцмережах. Помітна системна робота зі всіма ключовими стейкхолдерами. 

Значне нововведення – фахівці Агенції намагаються глибоко розібратися в специфікації продукції, особливостях виробництва, умовах бойового застосування. Відчувається усвідомлення відповідальності – все, що буде закуплено, має бути ефективно застосовано. 

Нетолерантність до корупції

Відповідально можу сказати: в нинішній АОЗ ніхто не намагається "обілетити" ринок. Ніхто не каже: дайте нам 10% – і ми вас законтрактуємо. Немає "бігунків", "смотрящих". Ніхто не сидить "на мінометах", "на речовому", "на паливі". Процес контрактування максимально прозорий і публічний, наскільки це дозволяють безпекові умови.

Але не можна залишити поза увагою і проблеми, які досі гостро стоять перед Агенцією.

Брак кадрів

В умовах війни фахівці АОЗ мають працювати 24/7 без права на помилку. Таке навантаження витримає не кожен. На жаль, держава не надає потрібної мотивації: заробітні плати в Агенції неконкурентні в порівнянні з ринком. Подекуди ми відчуваємо цю нестачу кадрів на собі – рахунки сплачуються з затримками, бо людей фізично не вистачає, щоб опрацьовувати. Це своєю чергою сповільнює виробничий процес.

Координація всередині АОЗ

З першої проблеми випливає друга. Фахівці АОЗ можуть сидіти поруч і не обмінюватися інформацією. Пам’ятаю ситуацію з особистого досвіду, коли в понеділок ми надіслали певний перелік одному співробітнику, а у вівторок інший співробітник запитав у нас той самий перелік.

Можна сказати, що така дискомунікація притаманна різним структурам, і не лише державним. Але в оборонних закупівлях для фронту кожна година затримки коштує людських життів.

Координація з іншими держорганами

Припустимо, 72-а бригада з однієї ділянки фронту подає в АОЗ потребу у 2000 дронів певної частоти з тепловізійною камерою. Ми виконуємо контракт. Але ті дрони, які попросила 72-а бригада, до неї не доходять! Натомість потрапляють в 3-ю ОШБ, яка стоїть на іншому напрямку.

І там… просто не злітають! Бо на іншій ділянці фронту інші частоти – відповідно й дрон має бути "прошитий" по-іншому. При цьому ми як виробник виконуємо контракт сумлінно, з надійних компонентів та з якісною збіркою.

При цьому винуватцем ситуації є не Агенція. Точніше, АОЗ не є прямим винуватцем. Бо вона виконує роль певного фронт-офісу, з якими ми як виробники комунікуємо та укладаємо контракти. В загальній системі закупівель залучено багато інших органів, яких ми не бачимо – а саме вони часто й гальмують процес.

Вважаю, що АОЗ у цій ситуації має зайняти лідерську позицію й діяти проактивно. Діяти "за буквою закону" тут неефективно, бо це означає затягнути процес на тижні. Більше підійде модель проєктного офісу й налагодження горизонтальної комунікації між усіма учасниками "ланцюга постачання". 

Завершити хочеться все ж таки на мажорній ноті. АОЗ наразі формується як інституція. Це факт. Ця інституція буде працювати незалежно від імені її керівника. І це вселяє надію на сталі зміни.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
зброя
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування