Оприлюднені параметри Бюджетної резолюції на 2003 рік
П'ятниця, 7 червня 2002, 13:57
Прогнози оптимістичні, але не надто реальні
Уряд передав до Верховної Ради проект "Основних напрямків бюджетної політики України на 2003 рік" (Бюджетну резолюцію), ухвалений Кабміном 31 травня (постанова № 712). Згідно з документом, дефіцит державного бюджету України у 2003 році не має перевищувати 0,5% ВВП. При цьому загальний бюджетний фонд повинен бути бездефіцитним. Дефіцит припустимий тільки зі спеціального фонду держбюджету. У проекті вказано, що державний борг України на 31 грудня 2003 року не повинен перевищувати 36% ВВП. Загальний обсяг трансфертів із держбюджету в місцеві бюджети має приблизно відповідати цьогорічному рівневі.
Основними завданнями уряду у сфері бюджетної політики наступного року буде продовження роботи над проектом Податкового кодексу, реформування прибуткового податку з громадян, удосконалення механізму адміністрування ПДВ, податку на прибуток і акцизного збору, індексація ставок акцизного збору відповідно до інфляції; відміна галузевих і професійних податкових пільг.
Головним принципом бюджетної політики 2003 року буде збалансованість бюджету. Окрім того, запропоновано відмовитися від планування так званих "захищених" статей бюджету (на думку урядових експертів, присутність цих статей є ознакою невпевненості влади у реальності бюджету).
На наступний рік уряд прогнозує макроекономічні показники на такому рівні: номінальний ВВП - 255 млрд. грн, ріст реального ВВП - 4%, средньомісячна зарплатня - 454 грн., прогнозований середньорічний обмінний курс - $5,57 грн., рівень зареєстрованого безробіття - 4,3%.
Завідуючий відділом міжнародних валютно-фінансових відносин Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України Олексій Плотніков у інтерв'ю "Контексту" заявив: "Варто спокійно ставитись до цього документу. Він не викликає у фахівців подиву, оскільки його виконання повністю реальне, якщо теперішні макроекономічні тенденції збережуться, і якщо не відбудеться значних політичних потрясінь. Разом з тим, існує маса об'єктивних (ситуація у світовій економіці) і суб'єктивних (політична ситуація в країні) факторів, які, надалі, можуть завадити виконанню запланованих показників".
Щодо питання про реальність бездефіцитного бюджету експерт відзначив, що новий Податковий кодекс теоретично може значно поліпшити надходження до бюджету, а це, у свою чергу, буде гарантією можливості компенсації витрат бюджету за рахунок його прибутків.
"Але, якщо розробка і ухвалення Кодексу надто затягнуться, то для досягнення бездефіцитності необхідно буде скоротити витратні статті бюджету", - вважає пан Плотніков. Експерт упевнений, що всі макроекономічні показники, закладені в Основних напрямках бюджетної політики України на 2003 рік, "традиційно оптимістичні, проте на цей раз - не надто перебільшені".
Бюджетна резолюція є основним документом для розробки проекту бюджету - основного фінансового документа країни. Вона визначає головні макроекономічні і бюджетні параметри. Цифри, надані урядом, базуються на нинішніх тенденціях розвитку економіки і є реальними за умови збереження динаміки ВВП.
Разом з тим, існують ризики, які можуть значно змінити перспективи економічного розвитку. Крім зовнішніх впливів з боку світової економіки, найбільш істотним внутрішнім ризиком для економічного розвитку є зміна уряду, про можливість чого останнім часом говорять українські політики.
Уряд передав до Верховної Ради проект "Основних напрямків бюджетної політики України на 2003 рік" (Бюджетну резолюцію), ухвалений Кабміном 31 травня (постанова № 712). Згідно з документом, дефіцит державного бюджету України у 2003 році не має перевищувати 0,5% ВВП. При цьому загальний бюджетний фонд повинен бути бездефіцитним. Дефіцит припустимий тільки зі спеціального фонду держбюджету. У проекті вказано, що державний борг України на 31 грудня 2003 року не повинен перевищувати 36% ВВП. Загальний обсяг трансфертів із держбюджету в місцеві бюджети має приблизно відповідати цьогорічному рівневі.
Основними завданнями уряду у сфері бюджетної політики наступного року буде продовження роботи над проектом Податкового кодексу, реформування прибуткового податку з громадян, удосконалення механізму адміністрування ПДВ, податку на прибуток і акцизного збору, індексація ставок акцизного збору відповідно до інфляції; відміна галузевих і професійних податкових пільг.
Головним принципом бюджетної політики 2003 року буде збалансованість бюджету. Окрім того, запропоновано відмовитися від планування так званих "захищених" статей бюджету (на думку урядових експертів, присутність цих статей є ознакою невпевненості влади у реальності бюджету).
На наступний рік уряд прогнозує макроекономічні показники на такому рівні: номінальний ВВП - 255 млрд. грн, ріст реального ВВП - 4%, средньомісячна зарплатня - 454 грн., прогнозований середньорічний обмінний курс - $5,57 грн., рівень зареєстрованого безробіття - 4,3%.
Завідуючий відділом міжнародних валютно-фінансових відносин Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України Олексій Плотніков у інтерв'ю "Контексту" заявив: "Варто спокійно ставитись до цього документу. Він не викликає у фахівців подиву, оскільки його виконання повністю реальне, якщо теперішні макроекономічні тенденції збережуться, і якщо не відбудеться значних політичних потрясінь. Разом з тим, існує маса об'єктивних (ситуація у світовій економіці) і суб'єктивних (політична ситуація в країні) факторів, які, надалі, можуть завадити виконанню запланованих показників".
Щодо питання про реальність бездефіцитного бюджету експерт відзначив, що новий Податковий кодекс теоретично може значно поліпшити надходження до бюджету, а це, у свою чергу, буде гарантією можливості компенсації витрат бюджету за рахунок його прибутків.
"Але, якщо розробка і ухвалення Кодексу надто затягнуться, то для досягнення бездефіцитності необхідно буде скоротити витратні статті бюджету", - вважає пан Плотніков. Експерт упевнений, що всі макроекономічні показники, закладені в Основних напрямках бюджетної політики України на 2003 рік, "традиційно оптимістичні, проте на цей раз - не надто перебільшені".
Бюджетна резолюція є основним документом для розробки проекту бюджету - основного фінансового документа країни. Вона визначає головні макроекономічні і бюджетні параметри. Цифри, надані урядом, базуються на нинішніх тенденціях розвитку економіки і є реальними за умови збереження динаміки ВВП.
Разом з тим, існують ризики, які можуть значно змінити перспективи економічного розвитку. Крім зовнішніх впливів з боку світової економіки, найбільш істотним внутрішнім ризиком для економічного розвитку є зміна уряду, про можливість чого останнім часом говорять українські політики.