Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Україна програла "Одеса-Броди"? Коментар Сергія Єрмілова

П'ятниця, 3 жовтня 2003, 19:21
…Десь в середині літа відбувся корпоративний "утрєннік" компанії "ТНК-Україна". Її керівнику піднесли якийсь сувенір в формі нафтової вежі і труби. І він, не довго думаючи, розвернув муляжну трубу в інший бік. Хід був більш ніж символічний: метою №1 для компанії стало домогтися реверсу українського нафтопроводу "Одеса-Броди".

У п'ятницю, 3 жовтня щирі прихильники євроінтеграції України отримали ще один чорний шар. Труба повинна бути заповнена в кредит російською технічною нафтою – таке рішення прийняла наглядова рада компанії.

Напередодні зборів орієнтовані на Європу чиновники заявляли, що з російською технічною нафтою трубопровід може бути використаний тільки в реверсному режимі. Після запуску в "Одеса-Броди" російської важкої нафти європейці відвернуться від проекту. Тобто рішення про технічну нафту – це більше ніж здається: це підпільне рішення про напрям використання труби. При тому людьми, на те не уповноваженими: питання прямого маршруту або реверсу є в компетенції уряду. І тільки уряду – про це навіть Кучма, прихильник реверсу, заявив в чергове у вівторок.

"Представники Єврокомісії були категоричними: якщо буде заповнення російською сумішшю, Європа і потенційні партнери (з Польщі, Словаччини, Чехії, Німеччини і Британії) втрачають інтерес до цього трубопроводу", - сказав тиждень тому Олександр Тодійчук, екс-керівник "Укртранснафти", нині просто уповноважений України з питань Євразійського нафтотранспортного коридору.

З його слів, умови постачання російської важкої нафти "мають небезпечні позиції": Тодійчук говорить, що Україна не зможе достроково погасити кредит, не буде мати права змінювати якість нафти. "Тобто Україна буде скута в своїй діяльності на весь період дії цих контрактів". І в трубі зможе плескатися тільки російська сировина.

Як сказали "Українській правді" в прес-службі "Укртранснафти", після рішення наглядової ради про технічну нафту переговори про контракт почнуться вже з наступного тижня.

Там, однак, не згодні, що рішення про наповнення труби якось пов'язане з тим, в яку сторону вона буде працювати. "Той, хто дає кредит, ставить свої умови, щоб бути упевненим, що ці ресурси будуть повернені. Але наша справа – зробити так, щоб умови дозволяли залишити контроль за використанням труби".

Згідно із заявою прес-служби "Укртранснафти", вони отримали відповіді від семи компаній на прохання надати технологічну нафту для нафтопроводу "Одеса-Броди". Однак лише дві з них дали позитивну відповідь – російська ТНК-ВР і казахстанський "КазМунайГаз".

"Найбільш конкретна пропозиція надійшла від російської ТНК-ВР, яка висловила готовність поставити "Укртранснафті" 380-420 тис. тонн технологічної російської нафти сорту Urals у вигляді товарного кредиту на 3 роки, а також забезпечувати до 9 млн. тонн нафти на рік для прокачування.

Компанія "КазМунайГаз" повідомила про готовність обговорити питання введення в експлуатацію нафтопроводу в напрямку "Одеса-Броди" в поточному році для транспортування казахстанської нафти на ринки України і Європи".

Але, всупереч готовності казахів до переговорів щодо використання труби у стратегічно вигідному напрямі, рішення було все одно на користь ТНК-ВР. За це проголосували 4 члени наглядової ради, 3 були проти, один утримався. У прес-службі "Укртранснафти" не змогли уточнити, хто саме як голосував.

Однак серед прихильників європейського напряму "Одеса-Броди" є і ті, хто вважає, що програш на засіданні наглядової ради – це тільки перший матч. Реванш – це майбутнє рішення Кабміну про напрям використання "Одеса-Броди".

Сергій Єрмілов, міністр палива й енергетики, який за свою прихильність європейського напрямку "Одеса-Броди" вже наривався на критику Кучми і є претендентом на виліт з уряду. У телефонному інтерв'ю "Українській правді" він не драматизує ситуацію з рішенням по "Одеса-Броди".

- Чи можна оскаржити рішення "Укртранснафти" на рівні міністерства палива й енергетики?

- Я не бачив цього рішення, треба його почитати. Я зараз у від'їзді. Президент дав доручення уряду [прийняти економічне, а не політичне рішення по "Одеса-Броди"]. Уряд працює. Термін винесення рішення продовжений до 15 січня. Тому обов'язково до 15 січня уряд ухвалить рішення. "Укртранснафта" не ухвалювала рішення, в який бік качати!

- А чи можна розцінювати рішення про наповнення нафтопроводу технологічною нафтою з Росії як однозначну згоду на реверс?

- Я думаю, що в жодному разі не можна. Рішення приймається урядом. Про це президент чітко сказав. А те, що там доручили комусь почати розглядати контракти і готувати їх до підписання, це абсолютно правильно. Так і треба робити. А коли буде прийнято рішення уряду, вони підпишуть контракти на прокачку у той бік, в який прийме рішення уряд.

- Чи слід очікувати прийняття рішення уряду про наповнення нафтопроводу технологічною нафтою, запропонованою ТНК-ВР?

- Уряд чекає, коли буде техніко-економічне обґрунтування реверсу. І ви про це знаєте. До 13 жовтня приймаються заявки на відбір консультантів, якими буде виконане техніко-економічне обґрунтування.

- А потім?

- А потім це ТЕО буде розглядатися урядом.

- А чи можна говорити про те, що рішення про наповнення технологічною нафтою ТНК-ВР не залишає шансів Україні рухатися в європейському напрямі?

- По-перше, я не бачив цього рішення. І я б рекомендував щодо цього рішення не збирати коментарі, інакше навколо цього питання буде створено непотрібні "рухи".

P.S. До речі, три дні тому Олександр Тодійчук втратив посаду президента "Укртранснафти". 1 серпня на цю посаду його призначили збори акціонерів компанії, але він відмовився бути на посаді, яка не підкріплена повноваженнями. При тому, що реальне керівництво компанією здійснює прихильник реверсу й опонент Тодійчука Станіслав Василенко.

І 1 жовтня, за два місяці після оголошення рішення про призначення Тодійчука президентом, з яким він так і не погодився, згідно з трудовим законодавством ця пропозиція втратила силу.

Тодійчук намагається повернутися на посаду гендиректора компанії. Відновити його, виконавши розпорядження Януковича, формально можуть збори акціонерів. Вони повинні бути скликані дирекцією "Укртранснафти". У п'ятницю на наглядовій раді цей орган нарешті був створений.

Коли тепер можуть відбутися його перші збори - невідомо. У прес-службі "Укртранснафти" сказали, що засідання дирекції повинні проводитись приблизно раз на два тижні.


"Українська правда" у Threads

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування