Законопроект Порошенка про незаконне збагачення гірший, ніж Януковича – ЦПК

Четвер, 28 лютого 2019, 19:14

Законопроект Петра Порошенка про незаконне збагачення гірший, ніж норма, запроваджена 2011 року за часів Віктора Януковича.

Про це заявляють у ЦПК.

Президент пропонує наступну редакцію: "Набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави, або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі без законних на те підстав за відсутності ознак зловживання владою або службовим становищем чи прийняття пропозицій, обіцянки чи одержання неправомірної вигоди службовою особою, а так само передача нею таких активів у будь-який інший спосіб".

"За такого формулювання, незаконне збагачення неможливо буде довести в суді", - стверджують у ЦПК.

У Центрі протидії корупції пояснюють, що для притягнення чиновників до відповідальності за необґрунтовані статки слідству потрібно буде доводити, що такий чиновник не отримував хабарі або не зловживав владою чи службовим становищем.

"Простіше кажучи, прокурор буде зобов’язаний надати суду окремі докази, які підтверджують невинуватість чиновника у двох злочинах (зловживання та хабар), а вже потім мова може йти про незаконне збагачення", - зазначає ЦПК.

Відповідно, президентський законопроект фактично означає, що слідство має проводити окремі слідчі дії, щоб спростувати ці два злочини. Однак таких повноважень не передбачає Кримінальний процесуальний кодекс.

"З таким формулюванням неможливо буде притягти чиновників до відповідальності за набуття майна, яке не пояснюється їхніми офіційними доходами", - наголошують у ЦПК.

У Центрі протидії корупції наполягають, що законопроект Порошенка погіршує формулювання злочину незаконного збагачення, запроваджене за часів Януковича 2011 року.

"Тоді вперше прийняли цю статтю, але прописали її таким чином, щоб унеможливити покарання за незаконне збагачення. Тоді під незаконним збагаченням розумілося отримання неправомірної вигоди. Проте, якщо раніше для покарання чиновника за незаконні статки необхідно було довести отримання хабара, то зараз Порошенко пропонує довести, що чиновник НЕ отримував хабар та не зловживав своєю посадою", - підсумовує ЦПК.

Читайте також: Закриття 65 справ НАБУ і втрата траншу МВФ: наслідки рішення Конституційного суду

Більше про Конституційний суд читайте: Хто намагається встановити контроль над Конституцією

Нагадаємо:

  • 26 лютого Конституційний суд визнав неконституційною статтю 368-2 Кримінального кодексу, яка передбачає покарання для чиновників за незаконне збагачення.
  • Суд вирішив, що положення статті не відповідають принципам верховенства права та презумпції невинуватості. Зокрема, стаття про незаконне збагачення нібито зобов’язує самого підозрюваного довести законність його статків.
  • За словами голови САП Назара Холодницького, тепер кримінальні справи за статтею про незаконне збагачення мають бути закриті постановою суду чи прокурора.
  • Кримінальну відповідальність за незаконне збагачення запровадили у 2015 році. Це було однією з вимог ЄС на виконання Плану дій з візової лібералізації, а також одним із зобов’язань України перед МВФ, закріпленим меморандумом.
  • Підозри за цією статтею повідомили екс-виконувачу обов'язків голови Державної фіскальної служби Мирославу Продану, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, екс-чиновнику Генпрокуратури Дмитру Сусу, екс-військовому прокурору сил АТО Костянтину Кулику.
  • Крім того, справи про можливе незаконне збагачення відкриті стосовно лідера Радикальної партії Олега Ляшка, заступника голови СБУ Павла Демчини.
  • Пізніше Порошенко подав новий законопроект про покарання за незаконне збагачення