Почему Украина никогда не сможет быть нейтральной

823 просмотра
Суббота, 20 сентября 2014, 11:26
Сергей Пархоменко-Багряный
журналист, координатор комитета "Кубань с Украиной"

Дуже багато так званих "експертів" люблять наголошувати на тому, що Україні треба піти по фінському чи швейцарському шляху – шляху "озброєного нейтралітету", – а не вступати до НАТО "даби нє провоцировать Расію".

Коли чуєш ці "експертні думки", складається враження, що всі вони писалися в Кремлі під диктовку однієї людини.

Але, щоб розвінчати міф про можливість Україною мати нейтральний статус, треба звернутися до фактажу й цифр, з якими, як кажуть, не посперечаєшся.

Перший аспект нейтрального статусу – міжнародно-правовий

Просто так країна не може сама себе оголосити нейтральною. ЇЇ нейтралітет має визнати світова спільнота й надати такій країні відповідні гарантії безпеки.

Чи можливо це наразі у випадку з Україною? Чи не стануть такі "гарантії" черговим папірцем, як це сталося з Будапештським меморандумом?

Як показує приклад Другої світової війни, та й теперішньої України, – нейтральні країни з легкістю стають жертвами агресора. Так, наприклад, сталося з Норвегією й Бельгією, які опинилися під ударами нацистської Німеччини.

А після війни нейтральний статус отримували країни, котрі або зазнали поразки, як, наприклад, Фінляндія, або такі, які були прирівняні до цього статусу, а саме – Австрія, яка свого часу була окупована союзниками по антигітлерівській коаліції й лише за декілька років отримала світове визнання як суверенна держава, підписавши двосторонні угоди із країнами-переможцями. Швеція ж стала нейтральною невдовзі після ганебної поразки від Росії в Північній війні, коли втратила купу територій і стала нікому не цікавою.

Ще один цікавий факт: Швейцарія, на яку люблять посилатися так звані "експерти", – ніколи не декларувала свого нейтралітету!

Її нейтралітет у ХІХ-му – на одну хвилинку! – столітті був документально підтверджений лише чотирма країнами: Німеччиною, Австро-Угорщиною, Францією та Італією. Вони між собою домовилися зі Швейцарією, бо саме в їхніх інтересах був нейтралітет цієї країни.

Інші країни, які не підписали угоду, можуть теоретично оголосити Швейцарії війну.

Крім усього, треба додати, що наразі всі європейські нейтральні країни є або членами ЄС, або такими, що не являють собою геополітичного інтересу.

У випадку з Україною, як Ви розумієте, усе зовсім не так.

Другий аспект: економічний

Для наочного прикладу наведемо цифри видатків на потреби оборони з боку так званих нейтральних країн Європи:

Фінляндія: Військовий бюджет – до 3,7 мільярдів доларів;

Швеція: Військовий бюджет – 6,4-6,5 мільярдів доларів;

Австрія: Військові видатки – 2,5-3 мільярдів доларів;

Швейцарія: Видатки на оборону – 5,4 мільярдів доларів; до речі, на початку 90-х видатки Швейцарії на оборону дорівнювали 21% ВВП.

Повертаючись до наведеної вище статистки: усі ці країни мають невелику чисельність населення, але натомість великий ВВП на душу населення й великі, як у відсотках, так і в абсолютних цифрах, витрати на оборону.

З Україною ж – усе навпаки: велика кількість населення, маленькі показники ВВП на душу й мізерні витрати на оборону.

Наприклад, наша держава в бюджеті 2013 року мала лише 1,9 мільярдів доларів. І це – з населенням у понад 45 мільйонів! Тобто, якби чисельність населення в нас була, як у Швеції, то видатки на оборону в нас би не перевищували 0,4 мільярдів доларів; Це – мізер для країни, у якої є агресивний сусід.

Для того щоб забезпечувати нейтральний статус, навіть у мирний час ми повинні витрачати щонайменше 8-10 мільярдів доларів на оборону. У розрахунку на людину – це в середньому до 200 гривень із кожного громадянина на рік. Тоді як членство в НАТО нам обійшлося б у цифру 20 гривень за аналогічний період.

При цьому навіть нейтральні Фінляндії та Швеції ведуть дискусії щодо зміни нейтрального статусу й вступу до НАТО, бо не відчувають себе захищеними від зовнішніх загроз і не дуже в захваті від свого нейтралітету.

Третій аспект: термінологічний

Найголовніше, про що ми маємо пам'ятати: Україна має статус, якого нема в міжнародній термінології – "позаблоковий статус". Тобто, це фактично означає самоусунення від необхідності брати участь у військово-політичних союзах з одного боку, а з іншого – залишитися сам на сам із потенційними агресорами, які мають поруч ніким і нічим не захищену країну.

А тепер подивимося на Донбас і Крим і зважимо, чим закінчилися ігри "в нейтралітет".

І нарешті визнаємо: або ми маємо йти до НАТО – або, навіть якщо переможемо російських агресорів, ще довгі роки залишимося країною, економіка якої буде працювати виключно на оборонний сектор.

Сергій Пархоменко-Багряний, директор Центру зовнішньополітичних досліджень ОПАД, спеціально для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)