Владимир Паниотто президент Киевского международного института социологии, профессор кафедры социологии Университета "Киево-Могилянская Академия"

Был ли сепаратизм в журнале "Социология"? Комментарии социологов

По свидетельству специалистов, реакция на ФБ-сообщения вышла за рамки общественного мнения, а принимаемые меры являются неадекватными. Чтобы сбалансировать ситуацию, УП публикует комментарии известных социологов в поддержку научного журнала "Социология: теория, методы, маркетинг" и его главного редактора.(укр)

11 жовтня 2015 року у стрічці новин на УП було вийшло повідомлення із заголовком "Науковий журнал НАНУ опублікував статтю відверто сепаратистського змісту", яке базувалось на пості журналістки Оксани Оніщенко з Фейсбуку.

Новина мала неабиякий резонанс. Міністр освіти і науки Сергій Квіт написав листа до президента НАН України Бориса Патона, де, зокрема повідомив, що Міністерство дало доручення Атестаційній колегії здійснити перевірку журналу "Соціологія: теорія, методи, маркетинг" на предмет відповідності критеріям, які ставляться до фахових наукових видань.

За свідченням фахівців-колег з соціології і науковців, реакція на передрук в УП ФБ-повідомлення вийшла за межі суспільної думки, а вжиті заходи – є неадекватними тій публікації, що її викликала. Адже окрім міністерської перевірки, журналом вже зацікавились також СБУ та Міноборони.

Реклама:

Для того, щоб збалансувати ситуацію, "Українська Правда" публікує коментарі відомих соціологів на підтримку наукового журналу "Соціологія: теорія, методи, маркетинг" і його головного редактора Євгена Головахи.

Володимир Паніотто
Д.ф.н., генеральний директор КМІС, професор НаУКМА, член редколегії журналу "Соціологія"

З приводу публікації дискусії щодо проблем Донбасу в журналі "Соціологія".

Про публікацію не знав (члени редколегії не дивляться всі статті), але зараз подивився. Ось так робляться журналістські сенсації!

Журналістка і "УП" взяли одіозні висловлювання з одного з дискусантів (О.Лопати) і написали, що академічний журнал мало не є рупором Москви. Ви читали матеріали цього круглого столу, що присвячений ситуації на Донбасі?

Далі учасники (наприклад Костомаров) показують, що твердження цього дискутанта – це маячня, яка не підтверджується матеріалами соціологічних досліджень. Без висловлювань О.Лопати, який негативно ставиться до української влади і до АТО, буде незрозуміло, що кажуть інші учасники дискусії.

Якщо вводити цензуру на обговорення проблем Донбасу, то усю дискусію довелося б прибрати. Звичайно ж, Головаха мав би зібрати редколегію з приводу цих матеріалів, але я з ними ознайомився і, гадаю, підтримав би його.

До речі, я щойно спитав його про цю публікацію, і він висловився приблизно таким чином: "Нам усім важливо знати, що думають і про що говорять луганські суспільствознавці, оскільки у них зараз саме таке "наукове життя". Якщо ми хочемо інтегрувати Донбас, фахівці зобов'язані це знати. Думки вони висловлюють різні, але, зрозуміло, що в журналістській подачі були обрані цитати з одного одіозного виступу. Однак і такі думки там є. Якщо цього не розуміти, будь-які зусилля з інтеграції будуть марними".

І, гадаю, він правий.

Як взагалі ми можемо розробляти якісь методи протидії російській пропаганді, якщо не знаємо, що думають люди, які там живуть (особливо, науковці) і будемо накладати табу на обговорення ситуації?

Я можу зараз таким же чином написати, що "Українська правда" повністю передрукувала статтю антиукраїнського пропагандистського змісту (там є повний скан цієї статті) і (на відміну від журнала "Соціологія") не спростувала твердження цієї статті.

У зв'язку із цим пригадую свій досвід роботи протягом двох семестрів в університеті Джонса Гопкінса разом з президентом (на той час) Американської соціологічної асоціації Мелвіном Коном.

Напередодні однієї з конференцій Міжнародної соціологічної асоціації організатори розіслали в усі соціологічні асоціації лист із проханням підписати заяву, що вони проти апартеїду. Мелвін Кон, на мій подив, був категорично проти цієї акції організаторів і переконав їх відмовитися від цієї пропозиції.

Така реакція Мелвіна мені була зовсім незрозуміла. Він пояснив, що не тільки не є прихильником апартеїду, як я міг подумати, але бореться з будь-якими його проявами. Проте одна справа – расизм як політика або пропаганда расизму в масових виданнях, інша справа – науковий форум, де згубні будь-які заборони й обмеження, будь-яка цензура вільної наукової дискусії. У цей час саме йшла війна в Нагорному Карабахі, і я виразив сумніви в тому, що легко розмежувати наукову публікацію й таку, що розпалює національну ворожнечу й може призвести до погромів і війни.

Але позиція Мелвіна була твердою: звичайно, є складності – але це не привід для обмежень наукової дискусії.

Ірина Бекешкіна
Директор Фонду "Демократичні ініциативи"

Повністю згодна з Паніотто. Не розумію – звідки у нас така знавеснілість? Небажання ні в чому розбиратися? Пристрасть до сенсацій і, головне – секундна готовність кричати "Ганьба"? Якась нервова істеричність?

Ну подивилися б на склад редколегії – чи є там хоч хтось із сепаратистів? Хтось хоча б подумав, чому така солідна редколегія допустила в журнал таку абсолютно пусту, зовсім не наукову публікацію? Ну хоч хтось звернув увагу, що це – не стаття, а виступ на Круглому столі?

А всі волають: "стаття", "стаття" – ну, ви читати вмієте?

А зовсім вбиває реакція міністра – зовсім ні в чому не розібравшись, у вихідний день, на емоціях – бах! Листа Патону про те, які в Інституті сепаратисти.

Ну хоч би дочекатися понеділка і подивитися, що там в журналі? Сумно...

Віль Бакіров
Ректор Харківського університету, академік Національної академії наук України, Президент соціологічної асоціації України

Раптом науковий журнал "Соціологія: теорія, методи, маркетинг", який читає не таке вже й широке коло читачів, став одним з найпопулярніших видань в українському інтернет-просторі.

Сталося це завдяки безхитрісній маніпуляції – із матеріалу "Луганськ: спекотне літо 2014 року" дехто із журналістів висмикнув тези одного з учасників "круглого столу", які більшість інших учасників зовсім не поділяє.

Обмежусь лише декількома цитатами:

"З усією відповідальністю можу заявити, що це неправда. Маргінали були на Майдані, але значну частину протестувальників становили освічені і достатньо молоді люди. Є дослідження соціологів, які проводили польову роботу прямо під час подій" (стор.186).

"...Сепаратисти ставили "Гради" на подвір'ях лікарень, шкіл і здійснювали залпи. При цьому установки "Граду" після пострілу їхали з цього місця. Відповідні удари влучали у мирних жителів. Крім того, самі сепаратисти стріляли по місту, мабуть, щоб викликати паніку і посіяти ненависть до української армії" (стор.186).

"...Я не уявляю, звідки у мирного населення Донбасу раптом з'явилася "своя" важка військова техніка. проте я вірю своім очам і можу стверджувати, що ця техніка приходить із Росії" (стор.183).

Уважне прочитання всього тексту не залишає сумнівів, що це є не що інше, як спроба зрозуміти певне ментальне підґрунтя подій на Донбасі, без чого важко сподіватися на їх урегулювання. Можливо, не бездоганна, але щира і відверта.

Щодо закликів "вжити заходи", які радісно підхоплюються, в тому числі і деякими із колег, то відзначу наступне:

1. Журнал "Соціологія: теорія, методи, маркетинг" виходить із 1997 року і є найфаховим і найавторітетнішим виданням у галузі соціологічної науки. Я радив би всім, кого цікавіть аналіз глибинних соціальних процесів читати цей журнал, який дозволяє краще зрозуміти соціальний світ, в якому ми живемо і діємо.

2. Соціологічна спільнота України, об'єднана в Соціологічну Асоціацію України, неодноразово, під час найкритичніших ситуацій, наголошувала на безумовній підтримці демократичних перетворень в країні, боротьби за незалежність і територіальну цілісність і допомагає цій боротьбі професійними дослідженнями і професійною роботою.

3. Варто нагадати, що 10 грудня 2013 року, коли тодішня влада робила спроби розігнати майдан і хід подій був непередбачуваним, саме Соціологічна Асоціація України, єдине із професійних співтовариств, не побоялася публічно і офіційно виступити із засудженням розгону студентів і з вимогою покарати винних.

4. Дивує відтворюваність деяких інваріантів масової свідомості, в тому числі готовності завантажувати "філософські пароплави".

5. Інцидент, про який йдеться – є створений штучно, можливо завдяки sancta simplicitas, і не вартий подальших зусиль для обговорення.

"Українська Правда" слідкуватиме за розвитком подій навколо наукового журналу, і готова надати місце для висловлення точки зору кожній із зацікавлених сторін.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
скандал общество социология
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования