Назар Бойко мониторингово-аналитическая группа "Цифра"

Деньги-призраки, или Финансируют ли партии и кандидаты членов избирательных комиссий?

Выборы невозможны без двух вещей - людей и денег. Иногда эти вещи взаимосвязаны. Например, когда речь идет об оплате труда членов избирательных комиссий.

Вибори неможливі без двох речей – людей і грошей. Іноді ці речі взаємопов’язані. Наприклад, коли йдеться про оплату праці членів виборчих комісій.

В остаточному звіті, оприлюдненому після президентських виборів 25 травня 2014 року, місія зі спостереженнями за виборами ОБСЄ констатувала "Спостерігачі ОБСЄ/БДІПЛ повідомили, що майже всі ОВК (Окружні виборчі комісії – авт.) працювали незалежно, колегіально, прозоро та неупереджено. Незважаючи на це, загальне враження залишається таким, що члени ОВК та ДВК (Дільничні виборчі комісії – авт.), висунуті кандидатами, слугують інтересам цих кандидатів, а деякі співрозмовники МСВ ОБСЄ/БДІПЛ відзначали, що на практиці від кандидатів очікують оплати роботи членів виборчих комісій, яких вони призначили".

Однією із рекомендацій організації, відповідно, була така: "Щоб підвищити сприйняття неупередженості ОВК та ДВК, закон має заборонити оплату роботи членів ОВК та ДВК кандидатами".

Реклама:

Це був чи не перший раз, коли авторитетна міжнародна організація, яка володіє належною методологію і стандартами спостереження, звернула увагу на дві обставини – можливість оплати праці членів виборчих комісій суб’єктами виборчого процесу та зв'язок між цією оплатою і рівнем сприйняття неупередженості роботи виборчкомів.

Заради справедливості потрібно зауважити, що вже через півроку – після дострокових парламентських виборів – ця проблема не знайшла свого відображення в остаточному звіті ОБСЄ. Та чи означало це, що на минулорічних парламентських виборах політичні партії і кандидати не оплачували працю членів виборчих комісій?

Відповідь на це питання дає соціологія. Моніторингово-аналітична група "ЦИФРА" і професор політології Ерік Херрон із Університету Західної Вірджинії за участі Київського Міжнародного Інституту Соціології протягом останніх парламентських виборів провели три соціологічних дослідження. Опитувались члени окружних і дільничних виборчих комісій. Нижче подаємо результати відповідей на питання, які стосувались оплати праці членів комісій суб’єктами виборчого процесу:                                                                                    

 

Наведені цифри говорять про те, що суб’єкти виборчого процесу винагороджують членів виборчих комісій – як окружних, так і дільничних.           

Розвиток теми потребував надання слова не лише тим, хто одержує компенсацію, але й тим, хто цю компенсацію пропонує.

Наприкінці травня цього року МАГ "ЦИФРА" разом із Всеукраїнською асоціацією членів виборчих комісій "КВОРУМ" провели відповідне опитування депутатів-мажоритарників.

Ми запропонували респондентам оприлюднити інформацію щодо розмірів компенсацій, які виплачувались членам виборчкомів в залежності від посади – голови, заступника, секретаря, члена комісії. Кожному депутату було скеровано персональний інформаційний запит. Такі ж запити було скеровано і кожній політичній партії, що брала участь у парламентських виборах 2014 року.

Загалом надійшло 34 відповіді – 30 від депутатів і 4 від політичних партій.

Більшість мажоритарників проігнорували опитування, що, зрештою, також результат. До того ж – результат показовий.

Одержані відповіді були систематизовані у дві групи. До першої з них потрапили ті, у яких чітко вказувалось, що члени виборчих комісій від кандидатів працювали на громадських засадах.                                                                        

 

Інші депутати у різний спосіб уникнули прямої відповіді на поставлене питання. Нижче подаємо деякі із типових формулювань:                                                                 

 

    Більш важливими, однак, є відповіді від політичних партій, оскільки саме вони делегували найбільшу кількість членів виборчих комісій. З 470 000 членів ДВК на парламентських виборах 2014 року партії та їхні фракції у парламенті були представлені у комісіях 312 000 членів дільничних виборчкомів. Витяги із одержаних відповідей подаються нижче:                                                

 

Проведені дослідження і опитування дозволяють зробити деякі висновки.

По-перше, члени виборчих комісій у своїй більшості визнають факт оплати їхньої праці політичними партіями і кандидатами.

По-друге, на цей факт звернула увагу одна з найавторитетніших моніторингових організацій ОБСЄ/БДІПЛ і рекомендувала заборонити використання такої практики на законодавчому рівні.

По-третє, вітчизняні політичні актори – партій і депутати, представлені у ВРУ – у своїй більшості не готові до відвертої розмови на тему політичного фінансування членів виборчих комісій. За винятком декількох мажоритарників і однієї політичної партії, усі інші респонденти, які вз’яли участь в опитуванні, дали формальні відповіді на поставлене запитання.

По-четверте, проблема політичного фінансування виборчої адміністрації напряму пов’язана із проблемою "брудних" грошей у виборчих кампаніях. Походження цих коштів є невідомим і у фінансових звітах суб’єктів виборчого процесу відсутні стрічки під назвою "оплата праці членів виборчих комісій".

По-п’яте, боротьба із цією практикою не може обмежитись лише відповідними змінами законодавства. Ефективна кампанія проти політичного фінансування членів виборчкомів повинна передбачати комплексний підхід, в основі якого повинна лежати оптимізація системи виборчої адміністрації в Україні. Іншими словами – її реформа.

Подальше ігнорування або недооцінка означеної проблеми призведуть до поглиблення негативних тенденцій, присутніх у функціонуванні виборчих комісій: надмірної політизованості, зниження професійного рівня членів виборчкомів, загострення конфліктів у роботі комісій, погіршення якості організації виборчого процесу. У свою чергу це вплине на рівень суспільної довіри до системи виборчої адміністрації, виборчого процесу і результатів виборів.

Моніторингово-аналітична група "ЦИФРА", Всеукраїнська асоціація членів виборчих комісій "КВОРУМ", для Української Правди 

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
виборы деньги
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования