Анастасия Мазурок заместитель исполнительного директора по операционной деятельности Transparency International Ukraine

Требовательные и зрелые: ожидания украинцев от будущего восстановления

Від початку повномасштабного вторгнення українці консолідувались, об'єдналися, на певний час забули про всі внутрішні чвари і злилися в єдиному пориві боротьби з зовнішнім ворогом. Різні дослідження демонстрували безпрецедентний рівень підтримки влади та схвалення того, як і куди рухається країна.

Проте час йде, загрози змінюються, події в країні розгортаються, гострота їхнього сприйняття посилюється, а невдоволення та втома накопичуються. І зрештою в багатьох аспектах проявляється розчарування. І саме те, як суспільство почувається і як проявляється в такі періоди може свідчити про рівень його зрілості та демонструвати, наскільки дорослим воно є. 

Зараз зберегти соціальне здоров'я українців не менш важливо, ніж зберегти країну. Тому заміри суспільної думки і врахування їх при прийнятті суспільно значущих рішень стає все більш актуальним. А оскільки питання відбудови після безпрецедентних руйнувань є надзвичайно важливою складовою майбутнього країни, ми захотіли зрозуміти, які очікування та запити суспільство сформувало на цьому відрізку шляху. 

Реклама:

Саме тому Info Sapiens на замовлення Transparency International Ukraine за підтримки Проєкту USAID "Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні" провели соціологічне дослідження очікувань та побоювань українців і представників бізнесу в процесах майбутньої відбудови. 

Опитування проводилось у березні-квітні 2023 року, тож не охоплювало наслідки тероризму на Каховській ГЕС. Водночас воно безперечно вказує на загальні настрої і побажання, які сьогодні вирують у суспільстві і мають зрештою визначати конкретні кроки держави. А ще – дослідження показує, де і в чому ми стали справді дорослішими, а де ще є чому вчитися.

Далі поділюся кількома цікавими відкриттями, які зробила для себе.

1. Корупцію бачать основним викликом та загрозою для розвитку держави

Традиційно корупція в топ-3 основних проблем для українців. Для нас, хто працює з цією темою багато років, це й не дивно, але симптоматично, що така тенденція залишається навіть у час повномасштабної війни. 

Взагалі серйозними проблемами українці вважають війну (100%), руйнування інфраструктури та житла (98%), а також корупцію (94%, з них 77% як дуже серйозну проблему і 17% як серйозну). При цьому особливо гострою проблему корупції вважають мешканці заходу країни. 

 

До того ж на запитання, чи мають вони сумніви, що плани відновлення не будуть втілені належним чином, понад половина українців сказала про свої побоювання щодо повернення корупційних схем (73%) і розкрадання коштів внаслідок відсутності контролю (68%). 

Водночас про загрозу повернення військових дій, які можуть зірвати плани з відбудови, згадали 45% опитаних. Тобто після перемоги українці бояться корупції суттєво більше, ніж війни. 

Особисто для мене усвідомити це було дуже моторошно. Бо це вкотре підкреслює складність  поставленого перед нами подвійного завдання – не лише виграти війну, а й не програти країну майбутнього.

Але так само це можна вважати своєрідним маркером дорослості суспільства. По суті, молодші й більш активні люди побоюються, щоб заплачена ціна – втрачені життя, руйнування, страждання народу – не були марними. Українці прагнуть, щоб наше суспільство перетворило кризу у зростання. Тобто дивиться далі, за обрій війни. І це, безперечно, добре.

2. Європейське майбутнє не лише в цінностях, а і в якості життя – українці хочуть відбудувати "краще ніж було" 

"Відбудова" – майже магічне слово. Кожен здатен трактувати і трактує його на свій лад. 

Для когось це означає відновлення власного втраченого житла, для іншого – заводу, на якому працював. Комусь важливо повертатися до міста чи села, з якого виїхав. А хтось очікує, що в рамках відбудови побудують дороги, яких раніше ніколи не було. 

Але безперечно одне – українці хочуть і вірять в життя "краще, ніж було".

 

Переважна більшість (88%) вважає, що Україна має готувати плани й стратегії відбудови уже зараз, щоб не гаяти час після перемоги. При цьому 97% опитаних вважають, що до початку робіт з відбудови треба обов’язково розробити та зафіксувати в нормативних документах стратегічні плани відбудови. І важко заперечити, що це цілком зріле і продумане бачення. 

Далі – більше. На думку населення, обираючи виконавців робіт з відбудови, потрібно орієнтуватися на якість робіт, відповідність їх світовим стандартам і досвіду, а не зважати виключно на ціну і швидкість. 

Водночас відкладати планування і відбудову не варто! 59% українців переконані, що житло для тих, хто його втратив, треба будувати вже зараз, а не чекати капітального будівництва після перемоги. І тут, звісно, першочергову увагу треба звертати на відновлення критичної інфраструктури країни, а вже на другому місці – будинки. Так вважає більшість.  

Тобто українці хоч і схильні вірити в "чарівну паличку", але мислять все більш прагматично. Вони розуміють, що відбудова триватиме близько 10 років – про це сказали 60% опитаних. І при всіх своїх бажаннях вони бачать ризик, що "краще ніж було" може й не відбутися, тому варто хоча б відбудуватися до довоєнного рівня – частково чи повністю з цим згодні 77% респондентів. 

Побачивши ці цифри, у мене склалося відчуття, що певною мірою українці готові зараз потерпіти, щоб згодом було суттєво краще. Але форма цього "краще" у кожного може бути своя, тому залучення громадян, комунікація з населенням як на національному, так і регіональному рівні буде вкрай затребуваною під час відбудови. А медіація конфліктів і пошук консенсусних рішень не колись, а вже зараз стають надзвичайно важливими інструментами взаємодії влади з населенням. 

3. Існує ризик болючих розчарувань 

Проте не будемо впадати в ілюзію, що українське суспільство позбавлене інфантильності та вже достатньо свідоме та зріле. Річ у тім, що загалом населення демонструє доволі слабке уявлення про відповідальність і ролі різних суспільних інституцій у майбутній відбудові. 

Як же цей процес має відбуватися на думку українців? 

  • Президент України має залучати фінансування, контролювати витрати і ставити завдання для робіт з відбудови. 
  • Міжнародні організації та донори повинні залучати фінансування й оплачувати відбудову. 
  • Незалежні аудитори та групи експертів мають контролювати витрати.
  • Міжнародний бізнес повинен залучати фінансування і забезпечувати відбудову.
  • Місцева влада також зобов’язана залучати фінансування і оплачувати відбудову, а ще ставити задачі й відповідати за кінцевий результат. 
  • А в обов’язки законодавчої і центральної виконавчої влади разом із місцевою громадою й активістами вписують постановку завдань і відповідальність за кінцевий результат.

При цьому переважна більшість громадян вважає, що їх залучення до громадських обговорень потрібне і важливе. Щоправда, імовірно це здебільшого декларативне бажання, і навряд чи багато людей візьмуть участь у фаховій дискусії щодо планів відбудови. 

Але, знову ж таки, ці результати свідчать, що висока поінформованість населення про хід відбудови, відповідальних на різних етапах, повноту і частоту діалогу з населенням мають стати невід'ємною частиною роботи влади. На фоні низького рівня довіри до різних владних інституцій підвищення обізнаності, регулярність інформування і залучення громадян до прийняття рішень є важливими для подальшого дорослішання суспільства.

Наскільки реалістичні терміни відновлення? Які необхідні, а які досяжні обсяги можливого фінансування? Чи досить прозорі механізми залучення громадян і бізнесу? Наскільки зрозумілі шляхи впливу на прийняття рішення, пояснення наявних пріоритетів у роботах з відновлення? 

Всі ці питання треба пояснювати, обговорювати, дискутувати. І якщо цього не робити, навіть за справді якісних результатів відбудови в українців залишиться відчуття невдоволення, і навіть розчарування чи обурення.

***

Складні рішення ніколи не сприймаються однозначно. А в умовах війни і гостроти реакцій важливо розуміти контекст і причини прийнятих  рішень і мати змогу впливати на результат. Це чи не єдино можливий інструмент для збереження демократичного, європейського та відносно здорового, хай і вкрай травмованого суспільства.  

Ми стали  вимогливими, але ця вимогливість – не просто бажання мати більше і краще. Ми прошиті усвідомленням, що потенційне "краще" виборюється ціною неймовірних зусиль кожного і кожної, хто проходить цей складний шлях боротьби за незалежність і свободу країни. 

Наша вимогливість продиктована глибинним переосмисленням, що "народ – носій суверенітету і єдине джерело влади України". І це не стандартне речення з Конституції, а реальне відчуття кожного.   

За останні 16 місяців українське суспільство було змушене швидко дорослішати, а це, своєю чергою, сформувало в нього нові, більш різкі й несподівані запити. І з ними треба рахуватися – як на рівні колективу підприємства чи громади міста, так і з "висоти" державної влади. Ця неостаточна, але таки вже "дорослість" дається великим болем і втратами. 

Дорослість у вигляді усвідомленості свого громадянського впливу ще йде на межі з різкістю та високою вимогливістю. Але українське суспільство однозначно уже демонструє свою суб’єктність і орієнтацію на результати. І з цим треба рахуватися. Такі правила дорослого суспільства, яким ми, судячи з усього, вже стаємо. 

Анастасія Мазурок, заступниця виконавчого директора з операційної діяльності Transparency International Ukraine

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
война общество
Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования