"АвтоМИТАрства": кого защитит протекционизм?
Поки урядовці визначаються із тим, на скільки варто підвищити імпортне мито на авто, українці розкуповують машини рекордними темпами.
На початку червня Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі ухвалила рішення про підвищення мита на ввезення автомобілів. Проте це рішення має набути чинності лише після офіційного оприлюднення у газеті "Урядовий кур'єр", а це, як кажуть у міністерстві, своєю чергою, відбудеться після завершення консультацій із "найбільшими торгівельними партнерами" - ЄС та Росією, а також із СОТ, членом якої є Україна.
"Рішення комісії (Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі) прийняте, наразі проводяться відповідні консультації із нашими найбільшими торгівельними партнерами, після яких це рішення буде оприлюднене", - заявив міністр економіки Петро Порошенко.
"За"...
Міністр пояснив таке рішення уряду потребою захистити український ринок та робочі місця:
"Чому український ринок захищений 6-10-відсотковими митами, а ті ж виробники в Росії - 20-25-відсотковими митами, і успішно розвивають власне виробництво та збільшують інвестиції у галузь?" - заявив Петро Порошенко.
Утім, нині розміри мита залишаються невідомими, хоча раніше йшлося про збільшення мита на авто від 6,5% до 15% залежно від об'ємів двигуна.
Крім обговорення оптимального розміру мита на імпорт авто, в уряді розглядають і можливість застосування квот. Такий варіант - обмеження імпорту замість його оподаткування - запропонували представники ЄС. Спочатку український уряд відхилив ідею застосування чистих квот, але згодом почали обговорювати можливість запровадження квот для імпортерів в обмін на перенесення до України дрібновузлової збірки провідними закордонними виробниками.
Екс-міністр економіки Віктор Суслов каже, що розуміє логіку дій нинішнього міністра:
"Я би привітав останні елементи протекціоністської політики, підвищення акцизних податків, заходи із імпортозаміщення, бо вони є необхідним додатком до суто монетарних заходів, щоб підтримати курс і гривню", - каже економіст.
У Асоціації автовиробників "Укравтопром", що й ініціювала спеціальне розслідування імпорту автомобілів, за результатами якого уряд вирішив підвищити імпортні мита, кажуть, що жодна держава у світі не захищає інтереси імпортерів, бо про них піклуються їхні власні уряди.
"Якщо до 2008 року частка вітчизняних авто становила понад 60% ринку, то зараз знизилася майже до 30%. І ми переконані, що захист національного виробника, і не тільки автопрому, знаходиться в інтересах нашої держави. Я не знаю жодної країни в світі, де б існувала асоціація імпортерів, і уряд прислухався до думки такої організації. Підтримка держави повинна бути там, де відкриваються робочі місця і створюється додана вартість", - каже Олег Боярин, голова наглядової ради ЗАТ "Єврокар".
За даними Державної служби статистики, за перші 5 місяців поточного року виробництво легкових авто в Україні скоротилося на 17%, що виробники пояснюють відсутністю державної підтримки галузі та слабким автокредитуванням.
... і "проти"
Одним із перших критиків пропозиції міністерства економіки підвищити мита на імпорт авто став син президента, депутат від Партії регіонів, голова підкомітету з питань автомобільного транспорту парламентського комітету з питань транспорту і зв'язку Віктор Янукович. Він заявив, що підвищення імпортних мит на авто - це є найгірший спосіб захистити національного виробника:
"Введення спецмита на ввезення автомобілів матиме руйнівні наслідки для українського ринку. Якщо ми говоримо про розвиток, а не консервацію галузі, на ринку повинна працювати вільна конкуренція. На умовах, які пропонуються, можна врятувати одну-дві компанії на декілька років, але не індустрію в цілому. Ціни на українські автомобілі відразу ж підвищаться, але не за рахунок поліпшення якості, просто на ринку не буде вибору. При цьому найбільше постраждає середній клас населення", - йдеться у заяві депутата, поширеній його прес-службою.
Крім того, Віктор Янукович-молодший звертає увагу і на небезпеку застосування проти України санкцій СОТ у разі, як український уряд таки піде на підвищення мит на авто. До того ж, як вважає депутат, із введенням підвищених мит надходження до бюджету від імпорту авто, навпаки, скорочуватимуться.
"У 2009 році вже пробували - тоді підвищення було на рівні 13%. За оцінками експертів ринку, менше, ніж за півроку ми втратили більше 500 мільйонів гривень", - зауважує Віктор Янукович.
До того ж, враховувати треба не тільки інтереси українських автовиробників, але й українських споживачів - вважає головний економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE Володимир Дубровський.
"Ця галузь (автомобілебудування - ред.) в Україні перебуває на штучному диханні, і без підтримки держави існувати не може. Треба також розуміти, що певний протекціонізм вже існує - від заборони на імпорт уживаних авто, за моїми підрахунками, українські споживачі вже втрачають до мільярда євро щорічно. І будь-яке посилення протекціонізму - або у формі мит, або у формі квот - призведе тільки до втрат українських споживачів, яких є мільйони, а робочих місць у автобудуванні - кілька десятків тисяч", - каже експерт, і не виключає можливості особистої зацікавленості урядовців у протекціоністських заходах на ринку авто:
"У малому бізнесі тільки за 2010 рік втрачено півмільйона робочих місць. І це чомусь нікого в уряді не обходить. А от, коли йдеться про концентрований інтерес, на якому мають зиск деякі впливові фігури, то тут проблеми вирішуються за рахунок споживача", - вважає Володимир Дубровський.
Ціна питання
За оцінками Асоціації імпортерів авто, загальні обсяги автомобільного ринку України становлять 5 мільярдів доларів на рік на рік - це третій за обігом ринок в державі, який поповнює український бюджет на півмільярда податків щорічно.
До того ж, як твердить генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, авто, які пропонують українцям імпортери та те, що пропонують українські виробники - покривають зовсім різні сегменти ринку:
"Автомобілі, які збирають в Україні, відповідають екологічним стандартам Євро 2, а не Євро 5, застосовуваних у всьому світі. Адже у нас збирають моделі, давно зняті з виробництва в інших країнах", - каже пан Назаренко.
Учасники ринку підрахували, що у разі, як підвищення податків на імпорт авто відбуватиметься у тих межах, як про це говорили урядовці, то для кінцевого споживача вони подорожчають в середньому на 8%, і стосуватиметься це до 70% машин, які продаються в автосалонах.
Підвищення цін буде поступовим, але відчутним - заявив генеральний директор ВіДі Авто Менеджмент Груп Артем Ткаченко:
"Якщо зараз автомобіль коштує близько 160 тисяч гривень, то після підвищення мит він може коштувати до 200 тисяч".
Менше "півтори літри" не пропонувати
У країні, де середня заробітна платня не дотягує до 3 тисяч гривень, перші чотири місяці 2012 року стали рекордними за рівнем продажів авто, який вже перевищив 1 мільярд євро, і є на 12% вищим за відповідний період минулого року.
При цьому середня вартість авто також зросла - на 6% і нині становить близько 185 тисяч гривень.
Оглядачі зауважують, що частково зростання продажів можна пояснити саме страхом запровадження вищого мита та збільшення вартості авто. З іншого боку, виглядає, що покупка машини - не та стаття, на якій українці заощаджують.
Незважаючи на уповільнення економіки, подорожчання бензину та великі затори у містах, кожна четверта машина, що продається в Україні - позашляховик (у Європі позашляховиком є лише кожне десяте авто), а малолітражки стійко залишаються аутсайдерами ринку.
Знайома, яка сама раніше саркастично коментувала кількість позашляховиків не тільки на сільських дорогах, але й в центрі української столиці, - феномен, який одразу ж помічають іноземці в Україні, - купівлю власного позашляховика прокоментувала так: "На малолітражку всі "наїжджатимуть", а на "джип" - ні. А потім, на цих дорогах малолітражка "вб'ється" за місяць, тому, якщо вже витрачати такі гроші, то хоч із якоюсь гарантією".
Найбільш популярними є машини із об'ємом двигуна у 1,6 літрів, на другому місці - об'єм 1,4 літри та на третьому - 1,5 літрів.
За даними інтернет-порталу Auto.ria.ua, серед авто, інформацію про які українці найчастіше шукають в інтернеті, на першому місці - німецька марка Volkswagen, далі - Mercedes та російський ВАЗ. Український виробник - ЗАЗ - за популярністю у пошуку лише на 20-му місці.