Відкрийте забрала

Вівторок, 10 квітня 2012, 12:08

У кожного відповідального громадянина України болить через той стан, в котрому зараз перебуває український народ. Прийдешні вибори до Верховної Ради сприймаються такими громадянами як можливість змінити хибний вектор розвитку.

Для такої зміни потрібні не лише чисельна команда однодумців і прийнятні для виборців гасла. Потрібно передусім самому для себе зрозуміти, чого прагнеш і яким чином будеш цього досягати. Насамперед це важливо до тих безпартійних громадських активістів, котрі заявляють про своє бажання взяти участь у виборах.

На жаль, значна частина таких кандидатів в депутати свідомо або підсвідомо намагається протиставляти себе політикам – громадську діяльність протиставляти політичній.

Часто статус політика намагаються ставити кандидату в депутати у провину, натомість як перевагу кандидата показують його громадську діяльність. Через таке протиставлення слід визначитися, чи суттєвими є відміни політичної і громадської діяльності і в чому вони полягають.

В чому ж відміна громадської діяльності від політичної? Принципових відміни три.

Перша відміна полягає у меті.

Метою політичної діяльності є доступ до управління ресурсами держави, її адміністративно-територіальної одиниці або територіальної громади. При цьому несуттєво, для досягнення яких цілей політична сила хоче використовувати ці ресурси.

Ресурси держави, адміністративно-територіальної одиниці, територіальної громади політична організація або політичний лідер може використовувати на користь суспільства, на користь певної групи осіб або для задоволення особистих забаганок – але доступ до цих ресурсів є саме політичною метою.

Політичний вплив дозволяє через владні повноваження використовувати бюджетні ресурси країни або її частини, незалежно від того, чи всі громадяни згодні з саме таким використанням ресурсів.

Громадська діяльність має метою на добровільних засадах спільно з однодумцями власними силами з використанням власних ресурсів учасників об’єднання громадян або добровільних внесків недержавних організацій досягти певного результату, котрий є цінним для всіх учасників цього об’єднання.

Громадський вплив дозволяє через консенсус учасників об’єднання громадян використовувати лише їхні спільні ресурси.

Коли особа або організація вимагають від органів державного управління або місцевого самоврядування у той чи інший спосіб розпорядитися бюджетними ресурсами або державною чи комунальною власністю, це вже є політичною діяльністю.

Друга відміна полягає у способі дій. Способом досягнення політичної мети є використання повноважень, які дає державна влада. Для можливості реалізації політичної мети потрібно спочатку легітимно взяти владу.

Легітимність полягає у фактичному визнанні цього суспільством.

Способом досягнення громадської мети є самоорганізація громадян на добровільних засадах.

Третя відміна полягає у стосунках з чинною владою. Громадська діяльність ґрунтується на взаємному невтручанні. Це важлива ознака. Оскільки громадська організація використовує лише власні ресурси або добровільну допомогу, у неї відсутні причини для конфлікту з владою.

Конфлікт можливий лише тоді, коли на ресурси влади зазіхають – але це вже рівень політичний.

Політична діяльність не може бути нейтральною, вона може бути або у співпраці з владою, щоб зараз мати доступ до державних ресурсів, або в боротьбі проти чинної влади, щоб відібрати владні повноваження.

Себто протиставлення громадської і політичної діяльності є протиставленням "солоного" і "гарячого". Таке протиставлення породжується або нерозумінням їхньої сутності, або свідомим намаганням маніпулювати суспільством.

Не кожен ефективний громадський діяч готовий до ефективної для суспільства політичної діяльності. Політичний рівень потребує інших якостей, іншого масштабу мислення, ніж громадський.

Політик, корисний суспільству, має мислити системно, визначати головне для суспільства і зосереджуватись саме на ньому, оцінювати категоріями цивілізації, планувати і будувати майбутнє кількох поколінь, неухильно дотримуватися проголошених цінностей, бути готовим до самопожертви.

Не завжди досвід громадської діяльності, навіть успішної, надає людині таких якостей. Не кожен готовий перейти від містечкових, хоча і важливих проблем до відповідальності за життя і майбутнє мільйонів людей. Не кожен умілий командир артилерійської батареї готовий стати Наполеоном.

Дуже важливо, щоб виборці робили свій вибір через те, що прагне і спроможний зробити їхній обранець, а не лише через кількість пофарбованих дитячих майданчиків, гучних судових справ або повалених огорож.

Тому пропоную всім, хто проголошує своє бажання брати участь у виборах, підняти забрала і чесно визнати: "так, я політик". І далі вже брати на себе політичну відповідальність за все, що зробив і що проголосив.

Святослав Стеценко, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Як Росія обходить західні санкції при експорті нафти і газу

Стратегія та візія України: хто і коли має визначити?

Чому прозорості українських міст недостатньо і як це змінити

Люди в армії закінчуються

Чи можна когось не пускати в укриття? Юридична оцінка ситуації з Radisson Blu

Швидкісний режим у місті на рівні 80 км/год – чому б і ні! Але є нюанс