Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Джоббери освоюють Україну
За допомогою російських нафтокомпаній

Четвер, 6 грудня 2001, 11:46
Російські нафтові компанії активно освоюють роздрібний ринок нафтопродуктів України. Відмовившись від масової скупки українських АЗС, вони віддали перевагу джоббінгу - давальницькій системі збуту нафтопродуктів через незалежних власників заправок. Ця схема випробувана лише нинішнього року, а вже у 2002 р., за прогнозами Ernst & Young, джоббери під прапорами російських компаній контролюватимуть 30% українського роздрібного ринку нафтопродуктів.

Джоббінг - система збуту, за якої нафтова компанія - власник НПЗ укладає договір з власником АЗС про продаж нафтопродуктів через цю компанію. Віддаючи бензин на реалізацію, постачальник диктує відпускні роздрібні ціни. Крім того, нафтова компанія зобов'язується розкручувати бренд і переобладнати АЗС. Власник АЗС заробляє маржу, яка забезпечує йому рентабельність у 16 - 17%.

На Україні вже кілька років працюють АЗС, які належать російським компаніям, зокрема "ЛУКОЙЛу" і "Татнафті". Однак вони, за оцінками експертів, контролюють не більше ніж 7% місцевого роздрібного ринку нафтопродуктів. Перша джобберська АЗС на Україні з'явилася у грудні минулого року під маркою Тюменської нафтової компанії (їй належить "НПЗ ЛиНОС").

Весною ТНК обрала своїх регіональних представників, які і стали операторами джобберських програм. Через кілька місяців за прикладом ТНК пішла "Славнефть", незважаючи на нестійке становище з орендою нафтопереробних потужностей "Укртатнафти". Як повідомив "Ведомостям" віце-президент "Славнефті" Андрій Шторх, ця програма розвиватиметься.

Компанія "ЛУКОЙЛ-Україна" оцінила нову схему пізніше своїх конкурентів. Взимку нинішнього року тодішній керівник "ЛУКОЙЛ-Україна" Микола Каденюк говорив "Ведомостям", що його компанія не збирається розвивати мережу франчайзингових АЗС. Проте, через кілька місяців "ЛУКОЙЛ-Україна" все ж таки заявила про запуск власної франчайзингової програми, а Каденюк втратив посаду її гендиректора.

На думку Миколи Примака, гендиректора некомерційного об'єднання "Укрнафтохімпереробка", до його відставки призвели саме прорахунки у збутовій політиці. Наприклад, "ТНК-Україна" відкрила мережу АЗС у Миколаївській області, відбивши покупців у розташованого по сусідству Одеського НПЗ (належить "ЛУКОЙЛу").

За даними компанії Ernst & Young, на сьогодні вже близько 12% роздрібного ринку нафтопродуктів України, що оцінюється у $1,5 млрд, припадає на джобберів, а наступного року ця частка збільшиться до 30%.

Найбільш могутньою франчайзинговою мережею володіє "ТНК-Україна" (690 АЗС), ще 68 заправок - у "Славнефті" і компанії "ЛУКОЙЛ-Україна".

Президент "ТНК-Україна" Олександр Городецький говорить, що наступного року тільки у Києві буде відкрито ще 20 - 30 франчайзингових станцій. Айк Памбухчян, гендиректор ТОВ "Нафта", однієї з українських компаній, яка працює з ТНК, зазначає, що його АЗС нинішнього року збільшили продаж майже на третину. За даними "Укрнафтохімпереробки", приблизно на ті ж 30% впали роздрібні ціни на українських АЗС.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування