Административные услуги и VIP-обслуживание от МВД

Среда, 23 января 2013, 12:20

Українські реформи мають цікаву специфіку. Навіть якщо початково влада має благі наміри, то поступово в них вплітаються бізнес-інтереси можновладців, а бізнес і влада в Україні це навіть не сіамські близнюки, а одне ціле, які врешті виходять на перше місце.

В результаті реформи не лише рідко дають позитивний результат, але й часто призводять до погіршення.

Прикладів безліч. Підприємцям "скоротили" один папірець – свідоцтво про державну реєстрацію. Наслідок: вони мусять отримувати витяги і виписки із державного реєстру, втрачаючи свій час і гроші.

Для покращення статистичного обліку змінили КВЕДи. Наслідок: підприємцям потрібно внести зміни в державний реєстр, отримати нові витяги, знову втрачаючи свій час і кошти.

Звичайно, хтось на цьому постійно заробляє. І так майже в кожному "покращенні".

Навіть у реалізації ініціатив, які здебільшого мають дійсно позитивне спрямування, вилазять "вуха" корупції, або ж недбальства чи недалекоглядності. У цьому випадку хотілося б нагадати про втілення загалом непоганого закону"Про адміністративні послуги", який народжувався з боями.

Спочатку президентський законопроект очікував подвійне президентське вето, тому що тодішній депутат-регіонал Василь Грицак був проти, аби бланки документів, на яких оформляються результати адміністративних послуг, друкувалися на державних підприємствах.

Президент у першому вето принципово не погодився з Грицаком, а в другому навпаки – став союзником однопартійця.

В результаті уряд держави Україна практично не має впливу на вартість значної кількості адміністративних послуг, тому що ціну бланків для нього диктує приватний виробник.

Особливо це стосується послуг системи Міністерства внутрішніх справ. Як наслідок – громадяни нарікають на міліцію через дороговизну адміністративних послуг, хоча насправді заробляють на цьому не міліціонери.

Але для закону про адміністративні послуги питання бланків – далеко не головне. Одна з його найцінніших ідей – це створення центрів надання адміністративних послуг – ЦНАП, тобто інтегрованих офісів, де громадяни і суб’єкти господарювання могли б отримати більшість необхідних їм адміністративних послуг.

У розвинених країнах це практично все, що особі потрібно від влади, починаючи від реєстрації місця проживання, внутрішнього ідентифікаційного документа та паспорта для виїзду за кордон, посвідчення водія, реєстрації транспортного засобу, і закінчуючи соціальною допомогою та користуванням публічним майном.

За цю сферу досі відповідає переважно МВС – тепер ще й з допомогою Державної міграційної служби.

Закон про адміністративні послуги прямо передбачає, що ЦНАПи обов’язково утворюються міськими радами та районними державними адміністраціями, тобто це єдині офіси для міст та районів. Ніяких інших ЦНАПів на цих рівнях існувати не може.

Проте ще до ухвалення закону в президентських дорученнях була ініційована ідея реалізувати "пілотний проект" зі створення у Києві центру ДАІ МВС з надання послуг, пов’язаних із використанням транспортних засобів. В результаті сьогодні МВС втілює бачення, альтернативне до закону про адмінпослуги.

Міністр внутрішніх справ України Віталій Захарченко анонсував, що МВС утворить власну мережу центрів надання адміністративних послуг. А перед Новим рокомз’явилася новина, що у Києві будівництво офісу ДАІ коштуватиме 132 мільйони гривень!

Щоб зрозуміти надмірність цієї суми, варто порівняти, що створення гарних ЦНАПів у Івано-Франківську та Луганську коштували близько 2-3 мільйонів гривень. Тобто за один офіс ДАІ МВС можна було б відкрити до п’яти десятків великих офісів, або ж профінансувати такі потреби сотням райцентрів.

Про необґрунтованість цієї цифри свідчить і те, що платникам податків пропонують заплатити і за приміщення для проведення учбових занять, і за магазин непродовольчих товарів, і за "кімнату для VIP-обслуговування".

Ця історія показує, що у 2013 році, який передбачає створення великої кількості законних ЦНАП, за нашими оцінками – біля 700, може бути багато спроб заробити на будівництві та реконструкції приміщень, закупівлі меблів, техніки та іншого.

Тому важливо здійснювати і державний, і громадський контроль за цією сферою, аби не дискредитувати саму ідею ЦНАП. Зрештою і глава держави заявив кілька днів тому, що "потрібно економити кожну гривню".

Отже, держава повинна скоригувати свою політику щодо фінансування утворення розрізненої мережі офісів для надання адміністративних послуг. Якщо ДАІ МВС буде мати свої окремі офіси, Державна міграційна служба – ще окремі, а Державна реєстраційна служба з системи Мін’юсту – знову окремі, то ідея ЦНАП і взагалі вся реформа системи адміністративних послуг виявиться проваленою.

Адже ця реформа проводиться насамперед для зручності і доступності послуг для споживачів, чого можна досягти, створюючи лише інтегровані єдині офіси.

Слід пам’ятати і про даремно витрачені кошти, і, врешті, про наближеність послуг до громадян. Це питання фактичної децентралізації повноважень, про яку багато говорить влада, але тенденції насправді є протилежними – централізаторськими.

Вкотре доводиться нагадувати, що у всіх демократичних країнах базові адміністративні послуги надаються саме органами місцевого самоврядування, а не міліцією (поліцією) чи органами Мін’юсту.

Насамперед тому, що саме владі міста, чи іншої громади, потрібно знати, скільки тут проживає мешканців, скільки є транспортних засобів і так далі. А ще тому, що саме на владу міста, а не столичного чиновника, громадянин має найефективніший вплив, тож і якість послуг може вимагати найліпшу.

Звичайно для децентралізації адміністративних послуг слід спрощувати і самі послуги, наприклад, не проводити під час перереєстрації транспортних засобів їх огляду; забезпечити заявницький спосіб реєстрації місця проживання, а не дозвільний; з обласного рівня спустити на місцевий адміністративні послуги у сфері будівництва тощо.

Слід, врешті, реформувати МВС, яке досі залишається "міністерством міліції", тобто мілітаризованим органом у якому:

- не розмежовані функції з вироблення політики і адміністративні, правоохоронні функції;

- не відділені інституційно ДАІ, кримінальна міліція, державна служба охорони;

- втрачено у сферу Міноборони службу надзвичайних ситуацій і так далі.

В тому числі, реформувати передаючи адміністративні послуги від МВС до органів місцевого самоврядування, насамперед, реєстрацію транспортних засобів і видачу посвідчень водія.

Треба якомога швидше зупинити помилкове витворення мережі підрозділів Державної міграційної служби як органу відповідального і за … міграцію громадян України, хоча до його компетенції мали б належати лише питання іноземців та осіб без громадянства.

Від цього органу до місцевого самоврядування мають відійти послуги з реєстрації місця проживання і видачі паспортних документів, останні – у порядку делегування. Всі ці послуги мають однозначно надаватися через ЦНАП.

Слід переглянути ідею утворення нового адміністративного монстра – Укрдержреєстру – центрального органу виконавчої влади в системі Мін’юсту з власними територіальними органами.

Зберігши за ним тримання баз даних (реєстрів), самі адміністративні послуги з реєстрації суб’єктів господарювання, з реєстрації нерухомості також слід повернути місцевому самоврядуванню.

Зрештою в останньому посланні президента до Верховної Ради, а також у головному, де-факто, документі політики держави – Національному плані з упровадження економічних реформ ставиться завдання децентралізувати надання адміністративних послуг органам місцевого самоврядування.

Пропрезидентська більшість вже кілька разів ігнорувала ці вимоги, щоправда, у співучасті з главою держави. Найбільш брутально у законі про демографічний реєстр і паспорти.

Проте після цих подій відбулися вже нові рішення, в тому числі доручення президента від 7 грудня 2012 року, яким визначено завдання невідкладно "забезпечити розроблення та затвердження переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центри надання адміністративних послуг, передбачивши включення до такого переліку адміністративних послуг, що надаються Державною міграційною службою України, Державним агентством земельних ресурсів, Державною архітектурно-будівельною інспекцією, Державною реєстраційною службою, … Державною автомобільною інспекцією МВС…, а також ужити заходів щодо надання визначених переліком послуг через утворені центри надання адміністративних послуг".

Щоправда і в цьому дорученні є протилежні за ідеологією завдання:забезпечити "здійснення безпосередньо у підрозділах Державної автомобільної інспекції Міністерства внутрішніх справ України оформлення договорів купівлі-продажу транспортних засобів з одночасною перереєстрацією транспортних засобів", "внесення відомостей до бланків посвідчень водія та реєстраційних документів на транспортний засіб виключно на обладнанні, що закріплено за Міністерством внутрішніх справ". Тож є ризик, що найбільш популярні послуги МВС уряд не віддасть до ЦНАП.

Загалом незабаром буде видно, хто виграє і в цій реформі – громадяни, які потребують доступніших і якісніших адміністративних послуг, чи бізнес-чиновники, які розбудують власні відомчі мережі органів і офісів – "цапиків".

Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ, для УП

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Главное на Украинской правде