Стенограма звинувачень Луценка і його відповідей
30 листопада стало днем Юрія Луценка у парламенті. Верховна Рада проголосувала за рекомендацію Віктору Януковичу внести подання про звільнення Луценка з посади. Цьому передували спочатку звіт слідчої комісії, озвучений Володимиром Сівковичем (Партія регіонів), а потім виступ самого міністра Луценка.
Під вечір Верховна Рада так і не змогла відправити Луценка у відставку - не вистачило трьох голосів. Лідери Партії регіонів обіцяють поновити повалення міністра.
Стенограма "розборок" навколо Луценка наводиться згідно з сайтом Верховної Ради.
СІВКОВИЧ В.Л.
Шановний Голово, шановні колеги.
Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань перевірки фактів корупційних дій, зловживанням службовим становищем з боку окремих посадових осіб Міністерства внутрішніх справ, викладених у статті "Інша міліція", опублікованій у газеті "2000" від 8 вересня 2006 року створено постановою Верховної Ради від 2 листопада 2006 року за номером 302. До складу комісії увійшли представники всіх парламентських фракцій, що входять як до більшості, так і до опозиції.
Комісія колегіально визначила наступні завдання. Грунтовно вивчити та проаналізувати обставини, які стали підгрунтям для висновків засобів масової інформації щодо системності зловживань та корупції серед правоохоронців, відтворити реальну картину діяльності правоохоронних органів, проаналізувати заходи, які вживаються керівництвом Міністерства внутрішніх справ для викорінення корупції та зловживань, підготувати об’єктивні матеріали щодо виявлених фактів та результатів з’ясування обставин для розгляду на засіданні Верховної Ради України.
Від самого початку роботи нашої комісії члени комісії вирішили, що жодним чином не будуть припускатися до політичних переслідувань, зведення політичних рахунків, уже звичного у нашому суспільстві популізму. Ми хотіли не лише виконати доручення парламенту щодо перевірки озвучених журналістами фактів, але й допомогти керівництву МВС провести реформи для запобігання загрозливої ситуації у цьому міністерстві.
Нам довелося ширше подивитися на роботу міліції, оскільки відразу після створення комісії ми отримали сотні листів та звернень громадян про порушення закону працівниками органів внутрішніх справ. До нас звернулися також і самі працівники міліції, які вважають і вважали, що теперішнє керівництво МВС непрофесійно підходить до виконання своїх обов’язків.
Комісія за короткий час змогла перевірити лише частину цих звернень. З початку роботи комісії було направлено 31 запит до міністерств, відомств та органів державної влади, на 12 з них було отримано відповіді. На жаль, комісія констатує небажання Міністерства внутрішніх справ сприяти в роботі комісії та в установлені законом терміни своєчасно готувати відповіді на наші запити.
Ми проаналізували динаміку кількості кримінальних справ, які зупинилися з причин хвороби обвинувачених. Замислитесь, лише за результатами 9 місяців 2006 року кількість кримінальних справ, які зупинили з цієї причини, порівняно з минулими роками виросла удвічі. 90% обвинувачених, які підозрювалися у нанесенні умисних тяжких тілесних ушкоджень, і справи по яких зупинено, виявились раптом хворими. 99% зупинених справ щодо крадіїв та винних у ДТП зі смертельними наслідками теж закрилися через хворобу обвинувачених, а потім ми з вами дивуємося, чому неможливо покарати дітей наших можновладців, які на куплених дорогих машинах убивають на дорогах простих українських людей, в тому числі, кстаті, і працівників міліції.
Невипадково комісією звернуто увагу на дивну динаміку показників по справах, зупинених з мотиву тяжкого захворювання обвинуваченого. Суть полягає в тому, що саме в цій категорії керівники місцевих підрозділів МВС приховують ті справи, рішення по яких належить прийняти зовсім по інших статтях Кримінального кодексу і це носить системний характер. Навіщо це робиться? З двох мотивів. Перший, таким шляхом створюється видимість благополуччя в розкритті злочинів, а саме на підставі цих показників МВС готує звіт про стрімке зростання результативності своєї роботи. А другий, на жаль, корисний.
Саме таким шляхом можна назвати несумлінні слідчі допомагають злочинцям дочекатися кінця слідства. І я думаю, що це не альтруїзм, а це ознака корупції. Невипадково органами прокуратури за 2005 та 9 місяців 2006 року скасовано 99 тисяч, вдумайтесь, незаконних постанов про зупинення досудового слідства і дізнання.
Відмовились надавати в міністерстві також дані щодо динаміки та структури злочинів серед неповнолітніх, а факти свідчать про те, що кількість випадків скоєння неповнолітніми грабежів та розбійних нападів невпинно зростає. МВС недостатньо проводить роботу щодо зменшення злочинного впливу на підростаюче покоління.
Рахункова палата України, результати аудиту якої були передані до комісії відзначила, що МВС взагалі не враховує кількість зменшення за останні роки численності неповнолітніх серед нашого населення з демографічних причин. Кількість неповнолітніх різко зменшується, а кількість грабіжників серед них невпинно зростає.
Комісії вдалося організувати роботу щодо встановлення реальних обставин і епізодів наведених в публікаціях. Проведеними перевірками підтверджено, що ряд порушень, про які йшлося в публікаціях, мали, дійсно, місце.
Повністю відповідають дійсності факти порушення окремими посадовими особами у ДАЇ МВС України в Одеській області вимог нормативних документів при оформленні транспортних засобів ввезених в Україну без отримання митних платежів, або, простіше говоря, це контрабандні автомобілі.
Перевірками підтверджено, що таким чином, було безперешкодно ввезено та зареєстровано в обхід чинного законодавства автомобілі тойоти, "Lexus", "Nіssan", "Infiniti", Мерседес-500. За інформацією МВС, останній автомобіль вже знято з обліку для реалізації і до цього часу місце знаходження ні автомобіля, ні власника не виявлено, міліція сама не може його найти. Такими діями правоохоронців було нанесено значних збитків в даний час зафіксовано біля 500 тисяч гривень.
Матеріали перевірки 13 вересня поточного року були направлені до прокуратури міста Іллічівськ. Проте, складу злочину у цих діях прокуратурою не визнано. Тому 18 жовтня у порушенні кримінальної справи було відмовлено. Справу знову було направлено прокуратурою Одеської області на предмет законності прийняття рішення.
В результаті 20 листопада постанову про відмову в порушенні кримінальної справи було скасовано, а справу направлено для детальної перевірки, хід її знаходиться на контролі в Генеральній прокуратурі.
Підтверджено відповідність дійсності також епізоду щодо незаконної реєстрації переобладнання транспортного засобу у МРЕО-2 ДАЇ Одеської області. Діями співпрацівника МВД Прядка, який оформляв цю реєстрацію, також заподіяно істотну шкоду інтересам держави. В цьому випадку прокуратура Малиновського району Одеси також не визнала присутності злочину. Тимчасовою слідчою комісією відповідну інформацію направлено Генеральному прокурору України для висловлення, для організації проведення нової перевірки із залученням співпрацівників Генпрокуратури і прокурорського реагування. Допускалося співпрацівниками ГАІ України в Одеській області факти незаконного оформлення посвідчень водія іноземним громадянам, які не мали на це право. Виявлено 5 випадків незаконної видачі посвідчень, продовжується перевірка ще 20 і вчора по приїзду нашої комісії ще біля 100.
Після закінчення перевірки матеріали будуть направлені до Генпрокуратури. Про що іде мова? Іде мова про легалізацію фактично нелегалів, які получають посвідчення водія замість всіх інших документів. Це дає їм можливість находитись і працювати на території України.
Продовжується з’ясування висвітлених у публікаціях питань, які стосуються можливих зловживань службовим становищем Стоцької, яка на той час займала посаду заступника начальника, а надалі і начальника ГАІ в Одеській області.
Було встановлено, що в квітні 2005 року Стоцька, дійсно, зверталася до підприємства "………" з проханням сплатити рахунки на загальну суму 15 тисяч гривень. При перевірці виявлено також факти оплати аналогічних рахунків іншими суб’єктами господарювання товариством "Юлій", банком і "Мексімбанк". В той же час, МВС не надало інформацію якою мотивацією в дійсності користувалася Стоцька.
Матеріали перевірки за інформацією Міністерства внутрішніх справ 30 грудня минулого року було направлено до прокуратури. Про те відомості про стан їх розгляду нам не були надані.
Тим часом жодних заходів впливу до Стоцької по цих фактах вжито не було, хоча збирання нею грошей було доведено, а навпаки, її було переведено на вищу посаду, вона на сьогоднішній день працює представником міністра внутрішніх справ в Одеській області Міністерства внутрішніх справ.
На адресу комісії надійшло звернення жительки Одеси щодо фактів корупційних дій з боку посадових осіб Одеської області. Підприємець скаржиться на тиск з боку правоохоронців, який реалізується шляхом проведення постійних перевірок, матеріали яких не надаються і вимагаються від неї гроші. Показово у зверненні громадянки наводяться ті ж самі прізвища, які розслідувалися у всіх інших злочинах.
Зазначені факти, на наш погляд, свідчать про наявність певної системи. Оскільки в інформаціях щодо протиправних дій, зловживань та корупції, отриманих з різних джерел, постійно фігурують одні і ті ж самі особи.
Ще одним підтвердженням цьому стає інформація про результати перевірок аналогічних епізодів в інших регіонах України. Так в Івано-Франківській області було виявлено злочинне угрупування, яке спеціалізується не легалізації незаконно ввезених із закордону автомобілів. Доведено, що за період діяльності угрупування було незаконно ввезено та легалізовано 46 автомобілів, державі спричинено збитків на суму понад півтора мільйона гривень.
Активну участь у діяльності злочинного угрупування приймав начальник відділу ДАІ МВС в Івано-Франківській області. Але що інтересно, на посаді керівника УМВС в області на той період перебував той же Кирницький, який зараз працює в Одесі, і по якому йде перевірка.
Багато питань викликає епізод із відчуженням керівництву МВС в Одеській області частини території дитячого табору відпочинку "Салют". Хоча постанову прокуратури Одеської області про порушення кримінальної справи скасовано, постановою Приморського районного суду обставини справи вимагають подальшого розслідування. До матеріалів кримінальної справи долучено нові матеріали перевірки щодо передачі службовими особами УМВС в Одеській області підприємству "……плюс" будівель і споруд дитячого табору розташованих на земельній ділянці в 1 гектар.
На тепер продовжується проводитися ревізія фінансово-господарської діяльності в УМВС Одеської області та інші судові експертизи. А прокуратурою Одеської області подана апеляція на рішення суду.
На думку комісії зазначені матеріали після завершення розслідування також підлягають висловленню у підсумковому звіті.
Перевірку обставин забезпечення житловою площею начальника Кирницького, про якого ми раніше говорили, встановлено, що житло у місті Одесі йому, дійсно, було надано із порушенням вимог чинного законодавства. Прокуратурою області внесено позов про визнання недійсним ордена виданого Криницькому та про виселення без надання іншого помешкання. Орден анульовано держадміністрацією ще до завершення розгляду справи.
Взагалі, з питанням квартир в МВД існує ціла проблема, і вона окрема. Тому що біля 10 керівників областей мають по дві, три і більше квартир получених у державі.
Таким чином, як свідчить наведена вище інформація, зазначена кількість фактів викладених у матеріалах газети "2000", дійсно, мала місце.
На жаль, міністерство підійшло до наведених фактів формально, обмежуючись вивченням лише наведених у публікаціях випадків. Фактично ігнорувалась інформація широкого розповсюдження таких зловживань, як ознаки наявності активної діючої системи уникнення обмежень, встановлених законодавством співпрацівниками УВС у власних інтересах.
За час роботи комісії отримано на період звіту 169, на сьогоднішній день 105 офіційних звернень від громадян – мешканців різних регіонів України, які стосувалися роботи органів внутрішніх справ. Велика кількість звернень стосується протиправних дій співпрацівників МВС незаконного затримання, утримання, побиття, тортур тощо та неналежного виконання обов'язків працівниками.
Факт уникнення працівниками міліції від регістрації заяв і повідомлень громадян про злочин або необґрунтоване їх списання без жодного реагування обліковується на сьогоднішній день тисячами. Наведу лише кілька прикладів.
У Житомирській області дільничний інспектор Макарчук систематично приховував заяви громадян про вчинені проти них злочини. Без реєстрації залишилися заяви мешканки П. про нанесення побоїв, дві заяви громадянина Г. про нанесення тілесних ушкоджень та дві заяви щодо крадіжок з місцевого КСП.
У Вінницькій області оперуповноважений Мазур протягом двох місяців переховував заяву директора одного з вінницьких підприємств про зловживання владою та службовим становищем посадових осіб. Заява громадянки Т. про те, що в одному з приміщень місцевого магазина діє підпільний цех з виробництва алкогольної продукції залишалася без розгляду півроку.
У Києві оперативний черговий Кудря у своєму рапорті до розгляду заяви громадянки К. щодо пограбування її двома особами, зробив висновок, що протиправних дій проти потерпілої не вчинено і тому інформацію необхідно списати. Але не менша частина звернень засвідчує саме факти зловживань службовим становищем, участі співпрацівників у замовних справах та корупційних війнах, кришування корупції, участі у тіньових об оборудках, розкрадання державних коштів.
Деякі звернення вже направились керівництву МВС для реагування, більше 50 звернень направлено в Генеральну прокуратуру. Протягом жовтня-листопада до Верховної Ради України надійшла велика кількість звернень співпрацівників міністерства по рівненській… МВС по Рівненській області та жителів області про системні численні порушення Піддубним.
Зараз всі ці факти, які були надані, фактично підтвердилися. Причому більшість із них підтвердилась в тому числі через наших депутатів. Лише протягом 9 місяців поточного року прокуратурою області було внесено керівниками УВС регіону 270 документів реагування, виявлено 157 випадків укриття працівниками УВС злочинів, скасовано 153 справи слідчих по… про відмову у порушенні кримінальних справ, 104 постанови про закриття справ, 740…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте закінчити. Дві хвилини, будь ласка, дайте ще.
СІВКОВИЧ В. Л. …740 постанов про зупинення судового слідства. За статистичними даними протягом 9 місяців 2006 року в області зареєстровано майже 5 тисяч злочинів. Прокуратура прийняла рішення по 1154 визнати неправомірними. Це означає, що фальсифікації з метою підгонки показників допускалися при розслідуванні кожної 4 справи в області. Такі результати свідчать про глибокі негативні процеси, які відбуваються в системі УВС Рівненської області. Саме на це звертають увагу громадяни і безпідставно репресовані співпрацівники УВС.
Як видно, ситуація є тривожною, вимагає невідкладних жорстких заходів аж до прийняття принципових кадрових рішень. Но є дивна реакція міністра Луценка. В своїй інформації він написав: "Відповідно до статистичної інформації, стан боротьби із злочинністю в Рівненській області за 10 місяців 2006 року порівняно з 2005 роком покращився".
Зростання кількості розслідуваних злочинів у звітності досягається також через зволікання, їх обліку та перенесення на наступний періоди. Як наслідок, усі аналітичні матеріали державних органів, які базуються на статистичних показниках МВС України фактично є недостовірними. Враховуючи це, не зрозуміло яким чином суспільство, глава держави, Верховна Рада можуть реально оцінити стан злочинності у державі.
Я трошки скорочу доповідь тоді.
Тимчасовою слідчою комісією також проводиться перевірка державних підприємств, створених у системі Міністерства внутрішніх справ, таких, в тому числі, як "Ресурси", регіональні їхні представництва – "Ресурси-документ", "Ресурси-світлофор" тощо. Таких підприємств більше двох сотень. Планується проведення їх перевірок з залученням Рахункової палати і КРУ. Вже сьогоднішній перевірки говорять про те, що зловживань в цій сфері, мабуть, чи не найбільше. В створені послуги Антимонопольний комітет вносить свої протести.
Тимчасова слідча комісія вимушена констатувати, що уже наявні на сьогоднішній день матеріали засвідчують не тільки про ознаки системності у зловживаннях службовим становищем та корупційних проявах, але і демонстративне небажання вищого керівництва Міністерства внутрішніх справ України визнати реальні факти та об’єктивно оцінити ситуацію, яка склалася. Заходи у сфері боротьби з корупційними проявами серед правоохоронців вживаються керівниками Міністерства внутрішніх справ України фактично лише під тиском громадськості та засобів масової інформації.
Створення дієвого механізму запобігання правопорушенням серед посадових осіб внутрішніх справ підмінено роздуванням штатної чисельності підрозділів внутрішньої безпеки та безпідставним розширенням їх повноважень. У діяльності міністерства простежується надмірна заполітизованість, внаслідок чого склалася негативна практика оголошення будь-якої критики, незалежно від її обгрунтованості та конструктивності, політичним переслідуванням.
Враховуючи викладене, Тимчасова слідча комісія Верховної Ради вважає за необхідне погодитися з висновком Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцію щодо вкрай низького рівня роботи міністра внутрішніх справ Луценка по керівництву органами внутрішніх справ України у забезпеченні виконання ними законодавства у сфері протидії організованій злочинності та корупції, і внаслідок цього недоцільності його подальшого перебування на займаній посаді.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Запитання є? Є запитання. Запишіться на запитання, будь ласка. Так, 10 хвилин на запитання. Карпук.
КАРПУК В.Г.
Прошу передати слово депутату Григорович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ГРИГОРОВИЧ Л.С.
Лілія Григорович, "Наша Україна".
Шановний пане оповідачу, безумовно, гангрена корупції почала роз’їдати тіло України в епоху первинного накопичення капіталу, в епоху, коли при владі, власне, і була та політична сила, яку ви представляєте. Дерибанилися мільярди, фальшувалися парламентські вибори. І з огляду на те, хочу сказати, що сегмент терміном в1,5року, про який ви доповідаєте не є можливістю викоринити корупцію, тим більше, коли немає парламентської більшості, яка це підтримує.
Одночасно хочу сказати, факти слабенькі, вони не вражають на фоні названих мною фактів, доповідні записки, які ховає рільничий, чи приславуті пістолети – це слабо. На тлі прецедентного права хочу запитатися в вас, шановний доповідачу, як частого очолювача різних слідчих комісій, часто тенденційних, чи не вважаєте ви, що книга "Донецька мафія" може послугувати предметом нової слідчої комісії? Чи ви очолите таку комісію?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я просив би задавати питання по суті, а не до доповідача, до його особистої позиції.
СІВКОВИЧ В.Л. Ні, питання правильне, якщо буде створена таку комісію і Верховна Рада поставить мене головою цієї комісії, я буду розслідувати цю комісію.
Що стосується пістолетів, про які ви говорите, то от списки пістолетів. Тут, майже, вся ваша фракція. Більшу частину цих….
Більшу частину цих пістолетів подарено на день народження.
ІЗ ЗАЛУ. (Н е ч у т и)
СІВКОВИЧ В.Л. Я говорю: майже. 47 чоловік. Більшу частину подарено на день народження. Сидить Кириленко, усміхається, в день його народження йому подарили пістолет.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу.
СІВКОВИЧ В.Л. Я хочу, щоб ви розуміли, що пістолет – це державна власність. А державну власність в подарунки дарити не можна.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу не ведіть суперечку. Задали запитання, дали відповідь і цього досить. Ляшко.
ЛЯШКО О.В.
Олег Ляшко, "Блок Юлії Тимошенко".
На жаль чи на щастя, мені міністр внутрішніх справ ні пістолетів, ні чогось іншого ні на День народження, ні на інше свято не надавав.
І ми досить критично оцінюємо роботу міністра, але в той же час Блок Юлії Тимошенко не голосуватиме за відставку Луценка хоча б тієї причини, що ми вважаємо за недоцільно влаштовувати оці розборки, які сьогодні тут робляться антикризовою коаліцією в парламенті. Це – міністр вашого уряду. Антикризова коаліція несе за нього відповідальність. На своїй би раді коаліції і з’ясовували б це питання.
І крім того, у мене до Сівковича питання: а хто ж буде наступником Луценко? Чи не один із фігурантів справи Гонгадзе, який, як зараз про це пишеться у засобах масової інформації? Хто ж буде покращувати від антикризової коаліції криміногенну ситуацію у країні? Дякую.
СІВКОВИЧ В.Л. Це - питання до керівництва антикризової коаліції. Моя задача сьогодні – зробити доповідь, попередній звіт згідно Постанови Верховної Ради.
А те, що вам не подарив Луценко пістолет, я, якщо чесно, дуже радий.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Чубаров.
ЧУБАРОВ Р.А.
Шановний Володимир Леонідович!
Я тут! Шановний Володимир Леонідович, слухаючи набір фактів, які ви наводили у своєму виступі, я весь час думав про те, чому ви так низько про нас, депутатів, думаєте?
Я поясню свою думку. От факти, які мають свідчити про те, що у Міністерстві внутрішніх справ є люди, які не виконують свої обов’язки, і ви доводите нас до висновку. Але чому немає аналізу? Ви наводили цифри по Одеській області, там кількість якихось прихованих справ. А що було при Білоконі, при Кравченку? А, можливо, та кількість свідчить про те, що навпаки, той висновок, до якого ви хочете нас привести, він є, скажемо, неправильним.
І на завершення. Якщо ви з такими висновками серйозними виходити на цю трибуну. Чому нам, депутатам, не роздали всі матеріали, включаючи ваш виступ, ваші факти і аналізи відповідних служб щодо достовірності тих фактів, які ви наводите? Дякую.
СІВКОВИЧ В.Л. Пане Чубаров, по-перше, це неправда. Тому що матеріали слідчою комісією виступу були розмножені і роздані всім у Верховній Раді. Це, по-перше.
А, по-друге. Секундочку. А, по-друге, у вас, представник вашої комісії Антон Ружицький тільки вчора з Одеської області. Ви його запитайте, що там твориться. Те, що є у нас в документах і фактах, те, що ми можемо винести сьогодні на трибуну Верховної Ради, це одна тисячна того, що йому розказали міліціонери, які приходили до нього і плакали.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Сас.
САС С.В.
Дякую, Олександре Олександровичу. Важливе питання є в колеги Томенка. Прошу передати йому слово.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Томенко.
ТОМЕНКО М.В.
Володимире Леонідовичу, для мене дуже важливо от прецеденти, як ми діємо у парламенті, я хотів би розібратися. Дуже делікатна ситуація, дивіться, виникла.
У серпні антикризова коаліція і фракція, до якої ви належите, одноголосно голосує за міністра внутрішніх справ. Восьмого вересня газета, власником якої є громадянин Канади, друкує серію публікацій, що у нас організована злочинність. Можливо, це канадські спецслужби допомогли цій газеті навести такі матеріали, бо ви не знали, коли голосували. І мене це страшно непокоїть, ви розумієте. Якщо за місяць ніхто нічого не знав, що у нас коїться в Одеській області, і що є така організована злочинність. А через місяць, можливо через, дійсно, допомогу канадського там уряду, спецслужб ми дізналися, то це небезпеки і для національної безпеки України.
Що відбулося за місяць, що ви говорите про страшні зміни...
СІВКОВИЧ В.Л. Дякую.
По-перше, я вважаю це дуже великою помилкою, що ми пішли на поводу і міністра, якого призначила ваша керівниця фракції, і коли вона тут розказувала, що він справиться з міністерством найкраще від усіх, ми взяли і послухали, і його призначили знову міністром. Но це половинчата як би получилася ситуація, тому що ми тільки вчилися. Це вперше по пропорційних виборах була зібрана нова коаліція і вона, зараз ми розуміємо, що на поводу, на уступки іти не можна. Ми пішли на уступку Президенту, він тоді попросив, щоби Луценко був міністром і залишався як гарантом того, що не буде корупції системи в Україні. Цього не сталося.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Яворівський.
ЯВОРІВСЬКИЙ В.О.
Володимир Яворівський.
Олександре Олександровичу, дуже просить передати йому слово Ярослав Кендзьор. На моєму місці це зробив би кожен.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Із вашої фракції мається на увазі? Будь ласка, Кендзьор.
КЕНДЗЬОР Я.М.
Ярослав Кендзьор, Народний рух України, фракція "Наша Україна".
Олександр Олександрович, як завжди толерантно і делікатно. Пане Володимире, ваша доповідь, ваш звіт має суттєві прогалини. Ви зовсім упустили репресивну діяльність Міністра внутрішніх справ Луценка, яка призвела до того, що сьогодні в Україні немає генерала Сала, львівського колишнього кримінального авторитета, генерала Білоконя, Варцабу, Закарпаття, Боделана, Бакая, Засуху і ще можна було би дуже-дуже багато проводити, ви чомусь обминули це питання.
Друге. Ви, ні, не колишній, ви кадровий кагебіст, який сьогодні, а колишніх не буває, кадровий кагебіст український, він колись і сьогоднішній феесбешник, чи не плануєте ви стати міністром …
СІВКОВИЧ В.Л. Ви до такого договорилися, що ще чуть-чуть і я буду просто космонавтом.
Що стосується всіх, кого ви назвали. Якщо ці люди злочинці, то вони повинні були сидіти в тюрмі. Якби професійно міліція до цього підходила, повірте, ні один би не зміг виїхати. Якщо вони виїхали, то і, якщо вони дійсно награбували так багато, а сьогодні живуть припеваючи в Росії, то це проблема не моя, а міністра, який не зміг це зробити.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ярослав Михайлович.
СІВКОВИЧ В.Л. Тому що в газеті "2000" про них нічого не згадувалося.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ярослав Михайлович, ну, будь ласка, ну не треба вести дискусію. У Служби безпеки це не ганьба для людини, ну таке трохи дивну оцінку мають ті, хто секретним співробітником там є, хто, ми ж не про це говоримо. Я прошу. Але це не відноситься до тему, це відноситься до запитань, які стосуються порядку денного. Я прошу вас. Болдирєв, запитання.
БОЛДИРЄВ Ю.О.
Алло! Слышно меня? Болдырев, Партия регионов. Ну, не вмешиваясь в полемику между тайными освидомителями КГБ и его явными сотрудниками, я хотел бы узнать. В связи с тем, что нынешний Министр внутренних дел господин Луценко начал свою деятельность в качестве терминатора, так он сам заявлял, и я из вашего сообщения понял, что в смысле разрушения милиции он сделал не мало. Судя по его выступлению на съезде одной из наших политических партий не давно, он собирается принести большой пользу этой партии после того как он уйдет в отставку. Как вы считаете, отправляя его в отставку, не создадим ли мы монстра, который слишком много знает и слишком много умеет, и не возглавит ли он новую, ну не возглавит ли он новый путь, быть может, уже другого цвета?
СІВКОВИЧ В.Л. Я думаю, что в связи с тем, что Луценко слишком много знает и слишком много умеет, но во всяком случае, за полтора года научится было очень многому можно, то он понимает, что противозаконные действия будучи руководителем политической силы делать нельзя. И я не думаю, что он будет этим заниматься.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я ще раз прошу всіх, хто ставить питання і при відповідях бути абсолютно коректними і зосереджуватися на суті питання. Є звіт, є предмет роботи комісії довкола цього, давайте не переходити на особистості, бо ми всі розумні, всі багато знаємо, не треба про це говорити. Я прошу вас, сідайте на місце.
СІВКОВИЧ В.Л. Я?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Юрій Віталійович, будь ласка, до слова.
Спокійно, спокійно. Скільки треба часу вам?
ЛУЦЕНКО Ю.В. Я просив би стільки само.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, давайте 15 хвилин.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Дякую.
Шановний Олександре Олександровичу, шановні народні депутати!
Враховуючи, що щойно внесли постанову про звернення до Прем’єр-міністра про моє відсторонення, я дозволю собі розповісти більше, ніж про публікацію в одній із українських газет.
Я став першим цивільним Міністром внутрішніх справ України. Президент Ющенко в лютому минулого року поставив переді мною три основних завдання. Перше – очищення міліції. Друге – посилення боротьби із злочинністю і корупцією. Третє – припинення втручання МВС у політику та бізнес.
Коротко доповім результати. Перше. За 2005-6-тий роки Департамент внутрішньої безпеки міліції порушив 594 в минулому і 581 справу, кримінальну справу відносно працівників органів внутрішніх справ. Це 85 відсотків справ, які чистили міліцію всі правоохоронні органи. Хочу нагадати, що до мене у 84-му таких справ було 186, а в 2003-му – 68. Це щодо чистки міліції нашими ж руками.
В результаті 153 колишні працівники міліції тільки в цьому році засуджено до тюремного ув’язнення. Ще близько 400 – звільнено назавжди по дискредитуючим факторам.
Друга позиція. Службові злочини. За минулий і поточний рік МВС виявило 1432 злочини економічного і посадового характеру на загальні збитки 30 млрд. грн. За нашими матеріалами, прокуратура, а тільки вона може притягнути до відповідальності, і це мав би знати пан Сівкович, що тільки вони можуть ловити за кордоном посадових осіб, так от, прокуратура порушила 1800 кримінальних справ. Серед викритих осіб більше 900 керівників органів влади і 700 депутатів. Хочу нагадати, що в попередніх роках такий облік взагалі не вівся. Але, як кажуть старожили, таких справ було не більше двох десятків. Бо всі мили свої руки.
Хабарництво. Зафіксовано по хабарах за ці роки в 3 рази більше, ніж в попередній період керівників, в півтора раза більше службовців контролюючих органів, в два раза більше представників органів влади. До суду направлено 75 відсотків таких справ, розглянуто всього 30, а реально тюремні терміни отримало всього 40 осіб із тисячі!
Третє. Ми радикально припиняємо бізнес схеми в МВС.
Хочу нагадати тільки одне, я точно знаю, що замовники всіх публікацій в газеті "2000" це ті, хто організовував "волинський клондайк", коли тисячі автомобілів не платили належні їм платежі до бюджету. Сьогодні ці люди розказують про зловживання міністра.
І я хочу сказати, цього року в Україну завезено стільки ж автомобілів, скільки в 2006, але до бюджету надійшло на півтора мільярдів гривень більше. Це відповідь на всіх, хто шукає корупцію в діях міністра внутрішніх справ.
Друга позиція. Друга позиція, за яку, надіюсь, поаплодують і з цього боку залу. Ми вперше провели чесні вибори, і міліція не стала зброєю в руках будь-якої політичної сили. Але, звичайно, я прекрасно розумію, що не це цікавить організаторів мого звіту. Вони розказують про хиби в статистиці.
Наприклад, пан Сівкович розказав, що статистика в нас неправильна, бо ми не враховуємо злочини, що відносяться до компетенції СБУ. Щоб ви знали, їх всього 2 відсотка відносяться туди. Мало того, згідно постанови Кабміну я не маю права їх ввести в облік. Але це не цікавить організаторів.
Я щоб довго не розказувати, роздав вам на руки матеріали, які свідчать, що по фактам публікацій в газеті "2000" для чого ви, шановні народні депутати, і створювали комісію, було перевірено Генеральною прокуратурою. У вас на руках їхні матеріали, в яких ви бачите абсолютно чітко: жоден факт непідтверджений. По трьох фактах, які прокуратура не дослідила до кінця, суди відмовили в порушенні кримінальних справ.
Тому все, що робиться навколо перевірок публікацій в цій, з дозволу сказати, газеті є виключно бажання змінити керівництво внутрішніх справ України.
Ви знаєте також, що Апеляційний київський суд визнав мене не винним у корупції, які намагався мені пришити донецький пришелец в Генеральну прокуратуру.
Ви знаєте також, що, у вас є на руках висновки щодо заяви комітету пана Джиги, які також не підтверджуються і грубо фальсифікуються статистичні дані міністерства.
Я зараз не буду зупинятися на тому, що казав Сівкович.
Наприклад, про 900 якихось справ, 900 тисяч справ, які нібито закрила прокуратура. Ну, це абсолютно не відповідає жодній статистиці.
Я можу, наприклад, сказати. Пишуть: 99 тисяч справ були закритті органами міліції, які відновила Генпрокуратура. Хочу доповісти, що таких справ згідно статистики, яку веде Генпрокуратура, за два роки 17 тисяч.
Пане Сивковичу, тщатєльнєє нада підбирати тих, хто готує вам компру.
Або інше. 16 тисяч справ Генпрокуратура відмінила, як незаконно порушені. Це фактично 16 тисяч сфальсифікованих справ, каже пан Сивкович. Хочу сказати, що з 1,5 мільйонів відмовних справ лише 13-14 тисяч ви їх відміняєте, це менше 1 відсотку. І це стабільне явище при будь-яких роках, при будь-якому керівництві міністерства. Але я не буду зараз тратити час на статистику, бо, очевидно, що зовсім не про це йшлося організаторами.
Я не хотів іти в цей уряд. Але так вирішив Президент, і так погодився Прем`єр-міністр. Я сподівався на мирне співіснування двох систем на подолання політичних амбіцій хоча б на ниві боротьбі із злочинністю. Знаю, що більшість народних депутатів давно хочуть того ж. Але є реваншисти, які цього не дають, є люди, яким спиться важко вночі і не йметься вдень.
Сьогодні вже дев’ята спроба усунути міністра, під чиїм керівництвом є 300 тисяч людей, які фактично не можуть спокійно виконувати покладені на них законом обов’язки. Але я знаю, хто хоче цього. Снаряди лягають все ближче, Євгене Петровичу. Вже зафіксували на хабарі для передачі секретарю Харківської міськради на 300 тисяч гривень.
Немає можливості спокійно дерибанити гроші у конвертаційних центрах, Олександре Сергійовичу? 76 мільйонів на Луганщині закрили конвертів.
Ніяк не вдається захопити "Озерку", Миколо Васильовичу, хоча ви особисто інструктували організатора цього побоїща, які стріляли по міліціонерам, по своєму телефону?
Земля Київщини не дає спати Тетяні Володимирівні? Сумки з мільйонами баксів не дають спокійно відпочивати Артему Володимировичу? Перечисляти далі? Можу. ( Ш у м у з а л і)
Після засудження виконавців, які розстріляли керівника Азовського пароплавства, дехто тут боїться, що спитають про замовників.
Підпільні гуральні ... питають, за що заплатили 50 тисяч, а до цих пір Хоменка не поміняли і Луценко не знятий. Чи не так, Артеме Миколайовичу?
Так причетні до розкрадання коштів з Фонду держмайна, "Укразалізниці", "Нафтогазу", "Держрезерву" домовилися в генеральному могильку України, і справи зупинені. Але Луценку не йметься, він все питає: "Чому вони зупинені, на яких підставах і коли будуть відповідати ті, хто давав покази: я є членом злочинної організованого угрупування під керівництвом - і далі ідуть прізвища найвищих посадових осіб того Президента, якого ви підтримували?
Тому головне: чесні вибори нікому із вас, шановні панове при владі, сьогодні вже не потрібні, люди розкусили ваше покращання життя вже сьогодні, яке вилізло їм злиднями, і том знову треба адмінресурс в МВС, я так розумію? Так що я прекрасно розумію – ці люди не дадуть спокійно працювати мені і чесним керівникам МВС. Тож рано чи пізно моє місце буде в опозиції. Але хочу розчарувати кукловодів: я не буду фактором розколу українських демократичних сил, і моя рука, протягнута Юлії Володимирівні і Роману Петровичу.
Я впевнений, Олександре Олександровичу, що і ви будете з нами, бо разом ми точно переможемо. (О п л е с к и)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я хотів би звернутися до того, хто робить доповідь, будь ласка, все-таки ближче до теми і запитань і відповідей, тому що у нас зараз трошки інше дійство. У кого є запитання до міністра? Є? Запишіться. 10 хвилин. Бондар.
БОНДАР О.М.
Олександр Бондар, Українська республіканська партія "Собор", фракція "Наша Україна".
Пане міністр, ви неодноразово на телебаченні зачитували покази Михайла Васильовича Чечетова з приводу проведення приватизації перед виборами Президента. Він не спростовував ці покази і не казав, що вони автентичні. Я хотів би від вас як міністра почути: це дійсно реальні покази, підписані під протокол? І дійсно тоді не зрозуміло, чому у них така невідома для нас доля? Дякую.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Дякую за запитання.
Ви знаєте про те, що, на жаль, в Інтернеті були опубліковані покази пана Чечетова, принаймні сак стверджується в цих матеріалах. І дійсно. Там кажеться, наприклад, таке: "….в частности, что касается "Криворожстали", то такое указание я получал от бывшего Президента Кучмы, а именно – принять и прислушаться к инициативе народного депутата Пинчука относительно приватизации КМК...".
Перегортаю сторіночку і там згадуються інші відомі прізвища. Чи його це підписи на цих протоколах, Олександре Миколайовичу? Думаю, ви як працівник колишній фонду може легко впізнати.
А чому вони не розслідуються? Тому що політичної волі в "генеральному могильнику" України немає для того, щоб допитати і Кучму, і Пінчука, і інших високих панів, які тут згадуються. І які, хочу нагадати, продали "Криворіжсталь", сьогодні про нього Петро Миколайович згадував, за 4 мільярди гривень, а при новій владі його продали за 24!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Юрій Віталійович, я ще раз прошу, ви – міністр, повинні користуватися точними категоріями. У нас є Генеральна… генерального могильника у нас нема. Називайте своїм словом. Будь ласка. Це, я вважаю, образливо і недоречно висловлювати такі речі саме міністру. Будь ласка, Слободянюк.
СЛОБОДЯНЮК В. Й.
Прошу передати слово Ярославу Сухому.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Сухий.
СУХИЙ Я.М.
Юрій Віталійович! Ярослав Сухий.
Я просив би вас, знаєте, ну ви якось упереджаєте події. Внесення проекту постанови ще ні про що не говорить. Ви себе зараз на трибуні так поводите, як ніби ви вже знаєте, що ви взяли в руки палочки і йдете бити барабани революційні.
В мене конкретні питання до вас. Перше. Коли нарешті ви назвете суспільству прізвище тих народних депутатів України, які, за вашим твердженням, перевозили в Україну отруту, від якої постраждав Президент України?
Друге питання. Хто конкретно з народних депутатів України з фракції БЮТ, як ви стверджуєте, має відношення до вбивства полковника Єрохіна?
І третє питання. Я щось не зрозумів, про яке мирне співіснування і яких двох систем мова йде? На що ви сподівалися? Які дві системи в суспільстві? Три короткі питання. Будь ласка, без істерики, спокійно.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Пане Сухий, я звичайно без істерики, бо не я бігав по фракціям, тому мені… я завжди стабільно відповідаю на запитання, а тим більше до вас, якого я дуже добре знаю і пам`ятаю. Хочу сказати відразу, ви дуже помиляєтеся, я ніколи не звинувачував фракцію БЮТ і конкретно депутата, ніде не назвав ні назву фракції, ні прізвище депутата, який…..
(Ш у м у з а л і)
Я ніде… підкреслюю, я особисто ніде не називав фракції і прізвища! Все це робили виключно журналісти і це їхнє право на версію, але я стверджую про те, що за одною із робочих версій слідства до цього вбивства може бути причетний, згідно із оперативними даними, один із народних депутатів України.
Друга позиція. Щойно ви почули, пане Ярославе, про те, що я стверджую, що згідно іншої робочої версії ще два народних депутати, скажу вам прямо, з іншого політичного табору можуть бути причетні до замовлення вбивства керівника Азовського морського пароплавства. Але це тільки версії, і я ніколи не називав ні конкретних прізвищ, ні фракцій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шкіль.
ШКІЛЬ А.В.
Дякую. Я перепрошую, дозвольте задати запитання.
Шановний Юрій Віталійович. Мене турбує – я представник Львівщини, не дивлячись на те, що у нас уже немає одномандатних округів, тим не менше, - трошки напружена ситуація по Львову, вбивства відбулися, відомий підприємець Богдан Дацько, відома скло-дзеркальна фабрика, і я подіваюся, що справа буде доведена до кінця, але, ви розумієте, трошки це турбує український і львівський бізнес. Зокрема, чомусь так прийнято вважати на Львівщині, що при зміні влади, змінилася влада, і якби ті речі, які раніше вирішувалися словом, тепер вирішуються пістолетом, на жаль. І я хотів би, щоб міліція чітко поклала всьому цьому край. Як просуваються ці справи, будь ласка?
ЛУЦЕНКО Ю.В. Дякую, Андрій.
Насправді, це дуже серйозне запитання. І мова не лише про ці трагічні випадки у Львові, а про декілька, близько двох десятків розстрілів керівників підприємств, які відбулися останнім часом в Україні.
Хочу зазначити, що кількість вбивств зменшується вже другий рік підряд. Кількість замовних убивств також значно не росте, буквально на одиниці випадків. Але об’єктами цих злочинних посягань вперше масово стають керівники підприємств. Я пов’язую це із тим, що сьогодні змінилася певна атмосфера в суспільстві. Після того як одного із депутатів Кримської Автономії, який підозрюється до керівництва злочинною організованою групою, яка залила кров’ю в 90-х роках Крим, абсолютно цинічно відпустили і не затримали тут працівники, а, власне, керівники Генеральної прокуратури, хтось, очевидно, в тіньових структурах зрозумів, що саме пістолетом тепер можна вирішувати справи, бо все, що говорив і робив Луценко 1,5 роки, коли стрільба, практично, зупинилася, падіння вбивств було на 17% того року, як ніколи. Це 300 збережених душ в Україні. Тепер, очевидно, вони зрозуміли, що є сили вищі над Луценком і вони можуть….
ГОЛОВУЮЧИЙ. Юрій Віталійович, після того, як ви вже не стали депутатом, тут регламент встановив так, хвилина - запитання, хвилину – відповіді. А ви не знаєте про це. Будь ласка. Ні, ще в вас Кириленко задає запитання, замість В’язівського.
Це замість репліки, так? Кириленко. В’ячеслав Кириленко, говоріть.
КИРИЛЕНКО В.А.
В’ячеслав Кириленко, фракція "Наша Україна".
Шановний Юрій Віталійович, після вашого виступу зрозуміла природа тих нападок, які на вас здійснюються ось уже пів року. Ви чітко дали зрозуміти громадськості, всім об’єктивним депутатам, що замовники розгляду цього питання сидять тут в залі. Ви назвали їх по імені і по-батькові, прізвищ нам не треба. Ми прекрасно ці прізвища знаємо. А вони, самі бачите, навіть репліку не просять.
Тому вони – головна причина, а з приводу тих фактів, які в газеті одній були викладені, так ніхто е не дивиться коментарі, які дані по звинуваченням конкретним. І тут, напроти звинувачень сказано: спростовано перевіркою генеральної прокуратури, визначено недійсним судом, факти не підтвердилися, перевіркою не підтвердилося. І так в більшості питань, які вам поставлені. Тобто предмету для розгляду цього питання немає.
Значить, дійсно, хтось боїться, що ви і не тільки ви, якісь палочки візьмете і в барабан почнемо бити. Не почнемо, ми відстоюємо демократичного міністра внутрішніх справ на цій посаді. Я бажаю вам успіху, як і вся фракція "Наша Україна".
ГОЛОВУЮЧИЙ. Можна зрозуміти, що це не запитання, так?
Карпук, будь ласка.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Пане В’ячеславе, я все-таки, Олександр Олександрович, спробую відповісти, при чому дуже коротко. Я хочу поправити пана депутат лише в одному, не, "практично, всі відкинуті", а всі звинувачення, які були поставлені в публікаціях, сьогодні спростовані або генпрокуратурою, або судами. А висновок дуже простий: ініціатори в своїх звітах демонструють стару російську фразу: "ты виноват лишь тем, что хочется мне кушать".
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, я думаю, всі дальше знають. Сказали: "И в темный лес ягненка поволок".
Але в даному випадку не про те йдеться. Газета має вплив на суспільство. Тому треба відповідь на те, що люди відчувають. Вони не задоволені сьогодні роботою міліції. Бо було б дивно, якби були задоволені, я думаю. І давайте серйозніше до цього ставитися.
Карпук задає питання.
КАРПУК В.Г.
Володимир Карпук, "Наша Україна".
Пане міністре, я хочу насамперед подякувати вам за мужність, з якою ви працювали в ці роки на цій посаді. Навіть по поведінці в цій залі настроєні так до вас рішуче, щоб зняти, ми це розуміємо. І робота комісії дуже швидка була, навіть не по публікації в газеті, хоча постанова була суто по публікації, а за іншими матеріалами.
Але вам все-таки вдалося змінити ставлення людей, повертається довіра до міліції.
Як ви вважаєте, наскільки вам вдалося змінити саме віру самих простих міліціонерів у вас як у міністра, у систему влади? Чи може у нас в Україні, дійсно, бути міліціонер в селі при тому матеріальному забезпеченні шановною поважною людиною, який вирішує багато проблем і від нього багато що залежить? Дякую.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Дякую за запитання.
Дійсно, це – найболючіше питання.
Справа у тому, що всі розслідування, якими захоплені багато хто із комісії Верховної Ради, за цими всіма розслідуваннями забулося, що сьогодні вирішується бюджет. Так от, ті помаранчеві сили, які так нелюбі синій частині залу, додали міліціонерам у 2,5 рази зарплату. У 2,5 рази. І я дуже вас просив би, додайте, принаймні, у цьому бюджеті, принаймні, половину від цього, і міліція буде відчувати себе захищеною вами, шановні народі депутати.
Знімайте Луценка, перевіряйте його, але не забувайте: 300 тисяч людей, із них 220 тисяч у погонах захищають усіх вас. І сьогодні треба боротися не з міліцією, а якщо є бажання, з Луценком, але при цьому не руйнувати систему, яка є стрижнем державності. Треба думати про тих, хто сьогодні лежить в засадах, про тих, хто сьогодні стоїть у патрулі, про тих, хто забезпечує наш спокій.
Тому я дуже просив би, щоб відповідні комітети крім того, щоб пильно дивилися за моїми діями і ще й допомагали законами, бюджетами, добрим словом і коректною критикою. Ми до цього готові. Я впевнений, що разом ми можемо змінити ставлення на краще.
І одне. Згідно опитування...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Мірошниченко говорить. Останнє запитання. Юрію Віталійовичу, останнє запитання.
МІРОШНИЧЕНКО Ю.Р.
Шановний Юрію Віталійовичу. Юрій Мірошниченко, фракція Партії регіонів.
Я хотів би до вас поставити... Я тут, будь ласка, подивіться. Я хотів би до вас поставити фахові запитання, оскільки я є представником Комітету з питань правосуддя. Нещодавно, ви згадали, відбувся суд апеляційний київський, який визнав вас невинним, хоча суд першої інстанції якраз прийняв зворотнє рішення.
Скажіть, будь ласка, от так офіційно перед нами усіма, чи не чинили ви або хтось інший тиск на цей суд апеляційний? Це перше питання.
Друге питання. Скажіть, будь ласка, який некомплект в органах внутрішніх справ зараз щодо кадрового забезпечення? І чому?
Третє питання. Чи не є негласний наказ у МВС, щоб не звільняти людей, які хотіли би, написали відповідні рапорти, але їм такої можливості не дають?
І ви обіцяли, що у 2,5 рази підвищите зарплату працівникам МВС. Чи ви це зробили? Дякую щиро.
ЛУЦЕНКО Ю.В. Дякую.
Останнє запитання відповім, не я обіцяв, і не я робив, але це факт. Дякую дуже народним депутатам минулого скликання і керівникам попередніх урядів, які дійсно призвели до збільшення в 2,5 рази доходів рядового міліціонера. Приклад. Працівник ППС мав 350 гривень на початку минулого року, зараз має порядку 700. Далі всі йдуть по щаблях, як ви розумієте.
Стосовно суду. Я дізнався про рішення суду, чесно кажучи, несподівано для себе і не думав, що він так швидко розгляне це питання. Я дуже вдячний йому за те, що це зроблено так швидко, бо суспільство сьогодні знає правду.
Притягувати мене до корупції, при чому написано, з відсутністю особистої зацікавленості, це ноу-хау печерського суду, але ця суддя є специфічною, вона колись за один день прийняла три рішення в спорі по "Динамо-Київ". Я на неї не в образі, нехай багатіє разом з усім суспільством.
А щодо некомплекту. Некомплект у міліції такий, який і завжди був, - 10-12 відсотків у залежності від служби. Це перехідне явище.
Останнє щодо заяв про звільнення. Дійсно, багато людей написали, готові написати заяви про звільнення, якщо ви, шановні народні депутати, приймете бюджет, в якому передбачите погіршення пенсійного забезпечення.
Сьогодні ми спільно з вами …
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, сідайте, будь ласка.