Син Януковича – чартером до США: чисто американська гостинність?

Четвер, 28 грудня 2006, 12:06

Як ви думаєте: навіщо платити 200 тисяч доларів за цілий чартерний літак, щоб доставити гостей з України до Америки?

Чому треба викладати цю суму, якщо можна заплатити мінімум вп’ятеро менше, придбавши квитки у бізнес-класі на звичайний рейс?

Невже розгадка небаченої щедрості криється у тому, що на борту був Віктор Янукович – син прем'єр-міністра України?

...Трапилося це в грудні. Через два дні після того, як до США відбула урядова делегація на чолі з Януковичем-старшим, з аеропорту "Бориспіль" до Вашингтону вилетів чартер, в якому перебували син глави уряду, кілька його колег-депутатів від Партії регіонів, а також представники трьох підприємств.

Історія з відльотом до Америки сина Януковича потрапила у скандальний контекст. На невідомому сайті з'явилося повідомлення, що Янукович-молодший прибув до "Борисполя" в супроводі хлопця та двох дівчат, вони начебто влаштували дебош, а у підсумку було звільнено "начальника охорони аеропорту".

Тему підхопила "Наша Україна" – з трибуни парламенту її озвучила депутатка Лілія Григорович, яка закликала до відповіді Януковича-junior'а.

Втім, у розмові з кореспондентом "Української правди" Григорович зізналася, що не перевіряла – чи справді був інцидент. "Боже збав, це не моя робота! Я лише зачитала те, що було опубліковано в інтернеті", - сказала Григорович.

У свою чергу співробітники центрального офісу "Нашої України" говорять, що інформація про інцидент потрапила до прес-служби партії безпосередньо із секретаріату президента, а далі Григорович і керівник молодіжної організації "Нашої України" виступили лише в ролі ретрансляторів.

Скандал підхопила газета радника Ющенка "Україна молода", а минулих вихідних замітка про поведінку сина прем'єра вийшла в останньому числі журналу "Фокус". Щоправда, з посиланням на "Україну молоду". Всі передруки цієї інформації не містили жодних нових даних, які б відрізнялися від першоджерела – сайту невстановленого авторства.

Сам Янукович-молодший стверджує, що ніяких скандалів не було. "Думаю, я подам на Григорович до суду, бо вони цими нашими поїздками до США почали тушити скандал із своєю стріляниною (йдеться про обстріл бюджетного комітету екс-зятем Ющенка)", - сказав Янукович в інтерв'ю "Українській правді".

"Українська правда" зв'язалася з керівництвом "Борисполя" – його директор Андрій Мазур повідомив, що інформація про інцидент є недостовірною, а посада "начальник охорони аеропорту" взагалі у них відсутня.

Утім, "Українська правда" все одно продовжила "копати" цю історію і з'ясувала зовсім інші, але не менш інтригуючі сюжети.

Питання перше: Таємнича делегація депутатів від Партії регіонів?

Як вдалося з'ясувати "Українській правді", до Америки вилетіли депутати виключно від Партії регіонів: Янукович-молодший, Василь Хара, Микола Круглов, Олена Нетецька.

Також в чартері була помічниця депутата Антона Пригодського на ім'я Анжела. Вочевидь, саме її та Нетецьку мали на увазі представники "Нашої України", коли казали, що "в Бориспіль Янукович приїхав у компанії двох дівчаток".

Сам Пригодський скористався різними бортами: до США він відправився літаком разом з прем'єром, а повертався в Україну на чартері з депутатами-регіоналами.

Пригодський – ключова фігура у цій історії. Він – голова комітету з питань транспорту Верховної Ради. Цей власник "Бентлі Континенталь" – один з найбільш наближених соратників Віктора Януковича-старшого.

Пригодського, якщо проводити паралелі, можна вважати "любим друзем" нинішнього прем'єра. Зокрема, писалося багато про дачу, яку начебто має Янукович біля Нікітського ботанічного саду в Криму.

Однак за документами прем'єр чистий – його прикриває товариш. Маєток значиться за фірмою "Дельфін-2001", заснованою компаніями Пригодського.

Загалом Пригодський є куратором кримського напрямку в команді прем'єра. Близьким до нього називають спікера парламенту автономії Гриценка.

За словами джерел у Партії регіонів, Пригодський також брав участь у переговорах про створення коаліції з "Нашою Україною".

Однак Пригодський також не є чужим до Рината Ахметова – у них є спільний бізнес, зокрема, пов’язаний з вантажними перевезеннями залізницею.

Крім депутатів-регіоналів, разом з ними до Америки злітали представники принаймні трьох комерційних структур: "Укрзалізниці", Харківського авіаційного заводу (обидва підприємства є державними) та компанії "Укртранслізинг", близької до того ж таки Пригодського.

Його фірма "Міжрегіональний промисловий союз" має 9% "Укртранслізингу", в компанії Ріната Ахметова "Лемтранс" – 43%. Держава володіє близько 48%.

Загалом, за словами Януковича-молодшого, їхня делегація до США складалася з одинадцяти осіб.

Питання друге: Депутати зайнялися питаннями бізнесу в США?

Сам Янукович-молодший досить туманно розповідає про мету своєї поїздки до США: "Мені кажуть: "Треба поїхати!" Ну що ж – треба так треба! Питаюсь: "Для чого?" Мені відповідають: "Ну от є деякі цікаві думки, треба послухати...". Я кажу: "Не питання, давайте поїдемо! А чому б ні?!".

Олена Нетецька стверджує, що сама була здивована, коли дізналася про включення до делегації, яка відправилася в Америку. "Мені сказали: треба з'їздити. Ну, треба – значить треба", - майже дослівно у розмові з кореспондентом "Української правди" Нетецька повторила відповідь Януковича-молодшого.

Керівник депутатської групи Василь Хара впевнений, що візит до США Януковича-молодшого і Януковича-старшого збіглися випадково. За його словами, поїздка п'яти депутатів Партії регіонів до Вашингтону планувалася ще на 27 листопада, але за ініціативою американської сторони зустрічі були перенесені.

Водночас джерела у керівництві Партії регіонів наводять іншу версію: спочатку планувалося, що до США полетять Богатирьова і Кушнарьов, однак, коли з'ясувалося, що Конгрес перебуває на канікулах, вони відмовилися через низький рівень представництва на зустрічах.

Без пояснень залишився і той факт, як до складу делегації, яка складалася з нардепів та керівників великих підприємств, потрапила помічниця депутата.

Сама вона категорично відмовилася розповісти деталі своєї закордонної поїздки. "Я держслужбовець, помічник народного депутата(Пригодського) і не повинна вам нічого говорити. Я не була офіційним членом делегації", - сказала Анжела.

Утім, й уся делегація Партії регіонів була неофіційною.

Їхній статус у США був незрозумілим – за словами депутатів, візи у посольстві вони оформляли за запрошенням комерційної компанії M.I.C. Industries Inc, а не американського парламенту чи якоїсь неурядової громадської організації, яка займається обміном досвідом.

Однак при цьому депутати зустрічалися не тільки з представниками цієї фірми, але й з конгресменами.

Після тривалих спроб "Українській правді" вдалося вмовити Антона Пригодського вийти на контакт. Однак він не прояснив ситуацію. Пригодський повідомив, що візит до Америки відбувався у рамках, як він каже, "міжпарламентських зв'язків".

– Чому тоді у делегації були лише члени Партії регіонів?

– Тому що для неофіційного контакту нам так було легше.

– Але в делегації були й бізнесмени...

– Усі бізнес контакти носили зовсім інший характер і до депутатів ніякого відношення не мали. Ці контакти стосувалися цілої низки інвестиційних проектів.

Про те, які саме питання вирішувала делегація в Америці, Янукович-молодший знає із зустрічей, на яких він був присутній.

"Наприклад, впровадження американських будівельних технологій, – розповідає Янукович-молодший. – Я ж просто будівельник! Я офіційно пропрацював три роки будівельником, а неофіційно – ще більше".

Також, за словами Януковича-молодшого, в останні дні він окремо від інших депутатів поїхав з Вашингтону прогулятися до Нью-Йорку.

Син прем'єра також зазначив, що має список людей, з якими вони бачилися у Америці, але відмовився його надати. Фактично цим Янукович-молодший і спровокував наш інтерес до теми його польоту в США.

Микола Круглов звернув увагу, що в компанії М.І.С. Industries Inc, з якою вони зустрічалися, працює багато колишніх військових. "Нас супроводжував колишній командуючий військами НАТО в Європі генерал Джозеф Релстон, на одній з зустрічей був навіть присутній колишній міністр оборони Вільям Коен".

"Нас возили на підприємство неподалік Вашингтону, щоб познайомитися з напрацюваннями цієї компанії – як швидко будувати житлові будинки, приміщення для тварин. Представники авіації шукали свої бізнес-контакти", - пригадав Круглов.

"Нас було чотири депутати, які спілкувалися на політичні теми з помічниками конгресменів. Бізнес-група вела переговори окремо від нас, і особисто я в цих переговорах участі не приймала", – розповіла Олена Нетецька.

Як відомо, депутатів супроводжували представники трьох компаній. В одній з них – "Укрзалізниці" – повідомили, що до США літав виконуючий обов'язки гендиректора Анатолій Чубинський, яким "було проведено ряд переговорів з потенційними інвесторами з питань інвестиційних програм щодо оновлення рухомого складу".

Василь Хара сказав, що в США вони бачилися з сенаторами і керівництвом колишньої республіканської більшості.

Натомість, ніхто з членів делегації так і не зміг пригадати, щоб під час будь-яких переговорів були підписані якісь папери або досягнуті конкретні домовленості. Хоча ні, про одне домовились – зустрітися знов, і скоріше за все наступного разу вже американці приїдуть в Україну.

Питання третє: Чартер для депутатів коштував як квартира в Києві?

Українські гості приїхали до США на все готове – за словами Круглова, проживання в готелі він не сплачував. Більше того, він не оформляв відрядження у Верховній Раді для поїздки в США – що є порушенням, бо на тому тижні депутати мали працювати в комітетах.

Однак головна інтрига – це чартерний літак, яким полетів до Америки син Януковича та інші депутати.

За словами учасників делегації, борт був західної авіакомпанії, оскільки їх обслуговували англомовні стюардеси. Марку літака ніхто назвати не зміг, але, враховуючи, що на борту розмістилися понад десять осіб, це був бізнес-джет середнього розміру.

Салон бізнес-джету відрізняється від звичайного рейсового літака

Показово також, що приватний літак, яким полетів до Америки син Януковича, був кращим, ніж державний, яким відправився до США сам прем'єр. Чартер подолав відстань від Києва до Вашингтону без дозаправки, а борт самого Януковича-старшого був змушений сідати в ірландському "Шенноні".

Тепер же – про бухгалтерію.

Враховуючи, що година експлуатації чартеру коштує 6-8 тисяч євро, вартість перельоту до США з Києва та назад може складати 200 тисяч європейських грошових одиниць.

Чартер дозволяє літати з особливим комфортом

Наприклад, один з вітчизняних олігархів зізнався у розмові з кореспондентом "Української правди", що нещодавно він винаймав невеликий літак до Шанхаю, і це коштувало 140 тисяч євро.

З Києва до Вашингтону приблизно така ж відстань, але, враховуючи підліт літака на замовлення до України та його стоянку в Америці, вартість борта для донецьких депутатів може сягати 200 тисяч.

"Українська правда" зв’язалася з найбільшими вітчизняними чартерними операторами.

Так, в компанії "Челендж Аеро" повідомили, що приблизна вартість перельоту Київ-Вашингтон-Київ коштує 250 тисяч євро.

Замість крісел у салоні - дивани

"Нижче 200 тисяч євро вартість перельоту з України до американської столиці навряд опуститься – адже треба сплачувати не тільки дорогу, але й підліт літака до "Борисполя", - розповіли в офісі "Челендж Аеро".

У компанії "Аеростар" взагалі повідомили, що раніше в них не було замовлень на чартер до Америки через космічно високу вартість цього задоволення.

"В Україні немає чартерних літаків, які можуть полетіти США. Ми їх можемо замовити в Європі та підігнати сюди. Для безпосадкового рейсу до Вашингтону треба літак типу "Гольфстрим", - розповів представник "Аеростар".

Бізнес-джет "Гольфстрим"

"Якщо виходити, що льотна година коштує 8 тисяч євро, то мінімальна ціна з Києва до Америки буде 180 тисяч євро. Це тільки маршрут "туди". Якщо ви будете в США більше двох днів, то літак не погодиться чекати – треба замовляти борт на зворотній шлях. Це ще буде близько 180 тисяч євро", - додав представник чартерної компанії.

Питання четверте: Хто платив за це свято життя?

Чартерна авіація – це сервіс для мільйонерів, але аж ніяк не для депутатів чи керівників державної компанії "Укрзалізниця", яка, за словами Януковича, дісталася їм на межі банкрутства.

Але політ чартером – це вищий клас! Справді, навіщо мучитися в одному салоні з іншими пасажирами та давитися стандартними обідами, якщо існують люди, готові профінансувати приватний рейс – щоб тільки наближені до влади могли подорожувати з комфортом!

Головне питання у всій цій історії – хто платив за те, щоб група українських гостей, до числа яких входив Янукович-молодший, могли б із задоволенням злітати до США?

Це виявилося найбільшою загадкою. Син прем'єра стверджує, що не знає – і переадресовує до депутата Пригодського.

Депутат Круглов також зазначив: "Це питання не моєї компетенції – зверніться до Хари".

Але і Хара не вніс ясність – за словами цього депутата, йому Пригодський повідомив, що за чартер платили "компанії, які мали відношення до американців".

Хто вніс гроші за літак, не змогли повідомити і в "Укрзалізниці", представник якої супроводжував депутатів. "Це не до нас питання", - сказали у прес-службі компанії.

Першим, що спадало на думку – за чартер платив сам Пригодський – єдиний великий бізнесмен у цій донецько-депутатській компанії. Наявність на борту його помічниці підкріплювала припущення, що гроші були Пригодського. І він, відчуваючи можливі коментарі, вирішив перевести стрілки на американців.

Мотиви вчинку Пригодського були б зрозумілі – він вирішив вислужитися перед Януковичем-старшим, створивши комфорт для його сина. Але в такому випадку ситуація виглядає не краще: замовлення чартеру до Америки для державних службовців, якими є депутати і навіть найближчий родич прем’єр-міністра, відбувається коштом одного з бізнесменів, в залежність від якого потрапляють політики.

Утім, у коментарі "Українській правді" Пригодський спростував свою причетність. Він був не дуже конкретний, а на пряме питання просто ухилився від відповіді.

– Запрошуючою стороною були мої особисті контакти друзів з сенату та конгресу США, вони запрошували і вони ж забезпечували переліт та проживання на території США.

– Чи сплачувала за чартер компанія "M.I.C. Industries"?

– Я не знаю... Я, чесно кажучи, вважаю некоректним їх розпитувати, хто в них і за що платили... Але ще раз підкреслюю – це (група депутатів включно з сином Януковича) була неофіційна делегація, яку запрошували мої особисті друзі.

Отже, вимальовується доволі дивна картина.

До США на запрошення "особистих друзів" Пригодського летять депутати і представники українських державних компаній.

За словами учасників делегації, запрошення їм виставляла приватна компанія M.I.C. Industries.

При цьому компанія M.I.C. Industries об'єднує колишніх військових і має стабільні контракти з Пентагоном. Більше того, головою дорадчої ради M.I.C. Industries є колишній міністр оборони США Вільям Коен, до її складу входить екс-заступник держсекретаря Ричард Армітадж.

Версія про те, що Пригодський має особисті контакти на цьому рівні, виглядає сумнівною – так само як і легенда членів делегації, що M.I.C. Industries може зробити якісь інвестиції в Україну. Ця компанія ними просто не займається – адже її діяльність обмежена військовою сферою. Показовий момент – на сайті фірми навіть... не вказаний її телефон!

По прильоту до США депутати проводять зустрічі в Конгресі та з керівництвом компанії M.I.C. Industries.

При чому до складу делегації входить 25-річний син прем'єр-міністра України. При чому делегація прибуває до США одночасно з візитом Януковича-старшого.

Можна, звичайно, вірити у збіг цих подій – але можна і припустити, що Янукович-молодший був включений до делегації Пригодського для підняття її статусу в очах американців: мовляв, поки глава уряду проводить переговори на найвищому рівні у Вашингтоні, його син зустрічається з вами.

Можливо, тому й було замовлено чартер – щоб неофіційна делегація разом з Януковичем-молодшим була у Америці саме в потрібні дні.

Якщо за літак для депутатів від Партії регіонів платила приватна американська фірма – значить, їм це було ду-у-уже потрібно. Жоден тамтешній бізнесмен не буде викидати на вітер сотні тисяч євро, коли можна обмежитися бізнес-класом. Виключення можливе тільки якщо американець відчує, що ці чималі витрати на чартер обернуться надприбутками через короткий проміжок часу.

Протягом тижня "Українська правда" намагалася отримати якусь відповідь від M.I.C. Industries Inc. Зрештою, на зв’язок з редакцією вийшла Ейлін Пенланд.

Вона наголосила, що M.I.C. Industries Inc є "приватною" компанією, яка хоче продавати в Україну Ultimate Building Machines – будівельне устаткування. Саме "продавати", а не "вкладати інвестиції"!

На пряме питання, чи платили вони за чартер, заперечення не настало. "Ми не обговорюємо з пресою будь-які дії нашої фірми, які стосуються наших потенційних клієнтів", - сказала представниця M.I.C. Industries Inc.

Ми намагалися переконати, чому відповідь на запитання "хто платив?" є важливою в тому числі і для самої американської компанії.

На наше припущення, що прийняття за рахунок фірми сина прем'єр-міністра виглядає як намагання таким чином отримати державні контракти в Україні, пані Пенланд відмовилась спілкуватися далі. При цьому вона зауважила, що це – хибні припущення.

Враховуючи викладене, уже виборцям Партії регіонів вирішувати: чи таким чином її депутати не стають лобістами іноземної компанії?

І чи не формується залежність регіоналів від комерційної фірми з США – якщо вона ладна йти на безпрецедентні – за американськими мірками – витрати?

Чи не переходять депутати у статус прикриття для комерційних інтересів Пригодського?

Підозри навколо цієї таємничої поїздки в США існуватимуть доти, доки її українські та американські організатори не розкажуть всю правду.



powered by lun.ua
Головне на Українській правді