Не чекайте, що хтось організує людські маси в народ, бо якщо вже організує – то в першу чергу проти вас!

000
Володимир Майстришин, для УП
Вівторок, 18 листопада 2008, 11:14

Обговорювати неадекватну поведінку української влади можна до безкінечності. Достатньо лише того факту, що українські депутати більш ніж в 400 голосів ухвалили популістський закон про престижність шахтарської праці, але кілька тижнів не могли ухвалити такий потрібний антикризовий закон!

Мало лише говорити про недолугість наших керманичів, потрібно шукати її причини.

Мотиви такої поведінки влади дуже прості – немає діючого зворотного зв`язку між тими, хто наділяє владу повноваженнями і тими, хто їх отримує.

Що відбувається? Влада поводиться так, тому що розуміє: до наступного одноразового акту волевиявлення ніякої відповідальності не буде. Ба більше, немає жодного прикладу притягнення до кримінальної відповідальності високого посадовця після складання повноважень.

Що робити?

Поведінка влади має знаходитись в межах "залізобетонних коридорів" посадових інструкцій, вона має чітко знати, як домогтися посади, за що вона несе відповідальність і за що можуть забрати посвідчення.

Це можливо тільки за умови прийняття нової Конституції.

В ній треба прибрати "совєтський дух", провести її "люстрацію" на предмет введення дієвого механізму відповідальності. Це треба зробити. Адже дотепер все відбувається так само, як це було при "совєтах".

Все залишилось: перший секретар ЦК КПУ (сьогодні це "гарант Конституції"), приймає рішення, а хтось інший несе відповідальність.

Окрім того, тоді існував (і в наші часи з`явився) бутафорський депутатський корпус, який призначався партійною верхівкою, без жодного натяку на процедуру позбавлення владних повноважень.

Більше того – навіть в 6 статтю в Конституції тоді записали назву владної партії, щоб навіки за нею закріпити владу.

Основні засади нової Конституції

Усі три гілки влади мають бути незалежними, без жодних квотних взаємопризначень і тільки з функціями перехресного контролю.

Президент. Голова держави та виконавчої влади. Обирається на термін 5 років – тож курс виконавчої вертикалі може залишатися незмінним протягом цього періоду. Контролюється парламентом, який матиме на озброєнні чітко виписану процедуру позбавлення президентських повноважень.

"Слуги народу" (особливо опозиція) полюватимуть за президентом, аби зловити його на, наприклад, бездіяльності в межах повноважень, яка нанесла шкоду функціонуванню держави.

Парламент. Обирається на 6 років, і кожних 2 роки проходить ротація третини його складу. Обрання відбувається за відкритими партійними списками. Голосуючи за конкретне прізвище, голосуєш за відповідну партію.

Підтриманий кандидат просувається в загальному списку партії в залежності від того, скільки він набрав голосів у себе в області, а не скільки "заніс" лідеру!

Депутатська недоторканність стосується тільки публічних виступів і аж ніяк права на блокування роботи Конституційного суду. Процедура відкликання депутата має бути простою і дієвою, за принципом: хто обрав – той може відкликати.

Судоустрій. Автор не є фахівцем з цього питання, але переконаний, що судова влада має обиратися. Можливо, не весь її склад, а тільки голови обласних судів і Верховного. З партійними квотами-призначеннями в суди на роботу треба завершувати.

Кваліфікований читач вже зрозумів, що концепція нової конституції дуже схожа до основного закону США. Для інформації: Конституції США більше 200 років і близько 130 країн світу взяли її за взірець при розробці своїх основних законів.

Хто ж таке прийме?

Обставини, за яких приймалася конституція США, дуже схожі на реалії українського сьогодення! Була зовнішня загроза, яка могла призвести до позбавлення суверенітету, зароджувався національний капітал, політична боротьба гальмувала розвиток економіки...

Політики були примушені зібратися в одному місці (до речі, для цього випадку спеціально збудували приміщення) та написати текст Конституції рівних можливостей для всіх.

Звертаюсь до українського національного капіталу, хочеться запитати: доки вони будуть експлуатувати стару модель співпраці з владою? Загравання з політиками заради "дешевої приватизації", або, чого гірше, перерозподілу чиєїсь власності, вже не буде.

План приватизації за 2007 і 2008 рік виконується на одиниці відсотків. Президента Кучми з його мега повноваженнями, який би міг гарантувати "кабінетні домовленості", вже немає!

Зверніть увагу, що чиновники навіть не помічають вас, про що говорить ситуація з поверненням ПДВ, сума якого обраховується десятками мільярдів гривень. За третину цієї суми можна провести виборчу кампанію президента і парламенту, які би сприйняли нові реалії – рівні права для всіх!

В Таджикистані затяжна громадянська війна закінчилась тільки тоді, коли польові командири зібралися і домовились, що будуть виконувати рішення судів.

І не тільки "багатії"…

Відверто скажемо, що більшою частиною розбрату в політиці і в економіці є проблема недомовленостей еліт. І тут справедливо звернутися не тільки до наших "багатіїв".

За ситуацію розбещеності влади відповідальні всі, хто в своєму житті брали в руки Макіавеллі, Маркса (не тільки 1-й том), Сковороду, Драйзера...

Не підтримую тих, хто говорить що тільки виборець має навчати наших політиків під час виборів, або чого гірше, на референдумі обговорити та прийняти нову конституцію!

В цьому сенсі справедливо було би привести цитату Дмитра Ліхачова: "Ви збираєтесь у непідготовлених людей запитати про державотворення – за це відповідальна інтелігенція, це виключно її історична місія".

Слова сказані у відповідь на спробу Бориса Єльцина "протягти" нову конституцію через референдум

Чеський приклад

Дозвіл на будівництво в Чехії отримують за 30 робочих днів, і при цьому в мерії дуже поспішають, тому що у випадку, якщо відповідна служба не встигне узгодити (самостійно, без участі замовника), оптимальне підключення до всіх міських мереж, то замовник має право на власний розсуд проводити проектні і навіть будівельні роботи.

У разі пошкодження кабелю відповідатиме чиновник мерії своїм гаманцем. Така ж відповідальність чиновника настає у випадку, якщо технічні умови виявляться неоптимальними і замовник доведе це в суді. Відчуйте різницю, панове – виявляється владу можна примусити працювати!

Чому це треба робити невідкладно?

Тому що звільняти людей – розписуватися в своїй неспроможності. Що вони будуть робити через два місяці, коли закінчаться домашні запаси, одному Богу відомо.

Економіка задихається від непрофесійності чиновників, які не тільки не володіють англійською, але й на переговори з газових питань забувають взяти перекладача з російської.

Натомість нам Ангела Меркель в квітні цього року швиденько вивчила "російську-газову" і на деякий час навіть забула мову своїх партнерів по НАТО. Бо ж Німеччина купує газ в Росії!

Вже дохазяйнувалися до того, що покликали на допомогу МВФ, який зазвичай здійснює операції над національними економіками без наркозу.

Інвестиційні рейтинги держави за останні 3 роки знижувалися по декілька разів на рік, і сьогодні ми за крок до дефолту! У 2004 державі позичили під 4,73% річних, цієї осені менше ніж за 12% ніхто не давав.

Майте на увазі, що фінансувати дефіцит бюджету цього року (більше 25 мільярдів гривень) будуть за рахунок економіки, а значить, за ваш рахунок. З 2005 перерозподіл ВВП через бюджет (рівень проїдання коштів реального сектору економіки – оплата соціального задоволення політиків) менше 30,5% не разу не був, хоча до цього більше 27% ніхто собі не дозволяв, а це тільки в 2008 році додатково витягло з економіки більше 30 мільярдів гривень.

Держава катастрофічно втрачає в ціні. Це позначається і на статках великого бізнесу.

Всі вже відчули, що таке IPO та фондовий ринок, коли ми за тижні втрачали до 90% вартості українських підприємств, натомість у США в цей час призупинилася виборча кампанія, задля порятунку національної економіки, яка "просідала" всього на одиниці відсотків.

...і робити треба вам

Невже треба допустити замороження цілого Алчевська, аби збагнути, що з владою загравати небезпечно. Єдину мову, яку вона розуміє – це мова жорсткого контролю. Чому ви так прискіпливо підбираєте топ-менеджерів на свої підприємства і дозволяєте ходити секретаркам та водіям з депутатським значком?

Від такої влади дешевшає країна, і, в першу чергу, ваші активи. Мільярдні статки зобов`язують не тільки носити одяг від Zilli, але й мати країну з високим інвестиційним рейтингом, а це неможливо без побудови громадянського суспільства рівних можливостей.

Не чекайте, що хтось організує людські маси в народ, бо якщо вже організує – то в першу чергу проти вас! Давайте вчитися на своїх помилках, а краще на чужих досягненнях!

Українці з часів Гетьманщини не мали Своєї влади. Відновити довіру людей до своєї влади – можливо це і є національна ідея, яку ми шукаємо вже 17 років.

 

Володимир Майстришин, народний депутат України IVскликання, для УП



powered by lun.ua
Ігор Коломойський: Я вважаю, що Порошенко – моя маріонетка
"Нафтові" санкції Росії: чи буде дефіцит пального в Україні
Євген Головаха: Феномен Зеленського – своєрідний "електоральний Майдан"
Команда Зеленського. Хто ці люди
Усі публікації