Бути чи не бути прозорості публічних коштів?

54 перегляди
Віктор Таран, для УП
Четвер, 22 січня 2015, 10:06

14 січня на засіданні комітету з питань Свободи слова та засобів масової інформації депутати прийняли рішення: рекомендувати парламенту підтримати в другому читанні та в цілому законопроект №0949, попередній реєстраційний номер 2012а, "Про відкритість використання публічних коштів".

Законопроект пропонує радикальну відкритість фінансової інформації, яка зараз ховають за сімома печатями. Із прийняттям закону перевірити, на що і як чиновник витратив кошти, буде легше ніж оновити статус у Facebook. Детальніше про те, навіщо цей закон, можна переглянути у відеоролику.

На практиці, закон передбачає створення онлайн-платформи, на якій буде відображена інформація про використання всіх державних коштів – починаючи від держбюджету й закінчуючи витратами комунальних підприємств.

Переглянути можна буде ціни закупівель, обсяги фінансування, інформацію про укладені договори й навіть витрати на відрядження чиновників.

Натисніть для збільшення 

Перед другим читанням комітет розглянув загалом 39 правок від народних депутатів. Перед голосуванням у сесійній залі в законопроекті вдалося зберегти ряд ключових норми, які були запропоновані народними депутатами Вікторією Сюмар, фракція "Народний Фронт", та Олександром Опанасенком, фракція "Об'єднання "Самопоміч".

1) На створеному порталі порталі буде публікуватися "інформація про укладені за звітний період договори (предмет договору, виконавець (назва, ідентифікаційний код юридичної особи, адреса), вартість договору, ціна за одиницю (при наявності), кількість закупленого товару, робіт та/або послуг, проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітний період, строк дії договору) з усіма додатками, які є їх невід’ємною частиною".

Цей пункт був надзвичайно важливим, оскільки дозволяє реалізувати повноцінний контроль за здійсненням державних закупівель органами влади.

2) Передбачається, що на єдиному веб-порталі використання публічних коштів відбуватиметься в режимі реального часу. Також оприлюднюватиметься інформація про платіжні трансакції на Єдиному казначейському рахунку. Порядок оприлюднення зазначеної інформації визначатиметься кабміном.

Вищезазначена інформація оприлюднюватиметься "шляхом розміщення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів у вигляді наборів даних (електронних документів), організованих у форматі, що дозволяє їх автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання".

3) Введено норму в законопроект, згідно з якою "інформація на єдиному веб-порталі використання публічних коштів оприлюднюється в спосіб, що забезпечує вільний безоплатний доступ до неї, можливість анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації".

4) Незважаючи на спротив, удалося зберегти норму, яка передбачає покарання чиновників за ненадання запитуваної інформації про використання ними бюджетних коштів. Для цього пропонується внести зміни в Кодексі про адміністративні правопорушення, доповнивши частину першу статті 212-3 словами "законами України "Про доступ до публічної інформації", "Про відкритість використання публічних коштів".

На практиці цей пункт означає, що чиновник, який не надав запитуваної інформації про розпорядження публічними коштами, заплатить штраф у розмірі від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На жаль, депутати запропонували, що закон вступає в дію з 1 січня 2016 року. Як аргумент, наводили тезу про відсутність коштів у держбюджеті на 2015 рік.

Однак, на думку експертів Центру політичних студій та аналітики, ці кошти можна знайти або в Резервному фонді кабміну, або запланувавши їх під час перегляду державного бюджету, у лютому 2015 року.

Для цього представники коаліції повинні на початку лютого під час першого пленарного засідання з 3 по 6 лютого виконати взяті на себе перед виборами публічні зобов'язання про підтримку цього законопроекту й проголосувати за законопроект. Такі публічні зобов'язання перед виборами, шляхом підписання Меморандуму з Реанімаційним Пакетом Реформ, взяли на себе партії "Блок Петра Порошенка", "Народний Фронт", "Радикальна Партія", "ВО "Свобода", "Об'єднання "Самопоміч" та ВО "Батьківщина".

Натисніть для збільшення

Такий сценарій перебігу подій дозволить оперативно прийняти закон, внести зміни до Державного бюджету й запустити повноцінну роботу порталу вже в цьому році. Це дозволить громадянам уже наприкінці 2015 року отримати повний доступ до інформації щодо використання органами влади публічних коштів.

Віктор Таран, експерт Центру політичних студій та аналітики, менеджер групи "Публічні фінанси" Реанімаційного Пакету Реформ, спеціально для УП

powered by lun.ua
Кулик vs оточення Порошенка. Хто і що стоїть за підозрами Гонтаревій, Ложкіну та Філатову
Як Коломойський і Боголюбов вивели з Приватбанку 5,5 мільярда доларів
Достроково легітимний: чому Захід безпрецедентно швидко визнав перемогу Зеленського
ДФС під блоком. Хто очолить митницю і податкову
Усі публікації