Олександр Демченко для УП

Учні Візантії

Українські солдати, змушені воювати на Сході – не ближча периферія європейського світу.

Ця історія добре відома.

Коли володіння колись могутньої Візантійської імперії стиснулися до кількадесяти кілометрів навколо Константинополя, у спробах отримати військову підтримку від Західної Європи православні візантійці в 1439 році прийняли унію з католицькою церквою у Флоренції.

Та коли до Москви такі новини привіз Київський митрополит Ісідор, його вигнали з міста.

Реклама:

Хоч невдовзі унія й розпалася, конфлікт між Москвою та Константинополем продовжував існувати. А коли Константинополь упав під натиском турків у 1453 році, так і, не дочекавшись достатньої допомоги із Заходу, у Москві вирішили, що причина його падіння – в уніатській єресі.

Скоро по тому Московське князівство назвало себе Третім Римом, єдиною державою, у якій зберігається істинне християнство. І її місія – уберегти істинну віру від антихриста.

Не гірше відома й інша історія.

Геміст Пліфон, один із візантійських делегатів на флорентійському соборі, насправді був не таким уже й християнином – учення Платона та Плотіна його приваблювало більше. У Флоренції він знайшов вдячних учнів, один з яких, Марсіліо Фічіно, розвинувши ідеї Пліфона, став ключовою постаттю гуманізму часів Відродження.

Століття до того Франческо Петрарка, прозваний батьком гуманізму, вчився грецької премудрості в іншого візантійського дисидента, Варлаама Калабрійського. Візантійський погляд на античну філософію допоміг гуманістам знайти в ній дещо нове для того часу – світогляд, що ставив людину в центр буття.

Це зерня з Візантії, бунтівне від природи, через Просвітництво, Американську та Французьку революції, розрослося в усі сучасні політичні ідеології – від націоналізму до соціалізму, і породило світ, яким ми його знаємо.

Урешті, з його плодів зліпили те, що ми називаємо європейськими цінностями.

Інше зерня, консервативне від природи, не могло дати буяння ідей першого, але лягло в основу Російської Імперії у всіх її інкарнаціях, з її народом-богоносцем, завжди готовим захищати Святу Русь від чергового антихриста. Піднесені ідеї змінювалися: православ'я, слов'янська єдність, комунізм, – але організація держави навколо такої ідеї залишалася тією самою. Місія Росії – зберігати та захищати істинну віру від решти світу.

Ці ідеї могли іти поруч: російська місія не заважала користуватися усіма європейськими здобутками при розбудові держави. Однак на початку 20 століття Росія взяла собі за чергову істинну віру найбільш радикальну із західних ідей, і стала самовіданно захищати її.

У 21 столітті за чергового антихриста Росія обрала все сучасне європейське, а от чергової святої віри вже не знайшлося.

Скрепи потрібні тоді, коли є діра.

Хоч надідеї й немає, а замість неї – дикий компот з уламків старих російських ідеологій, є ще достатньо людей, готових воювати за велич Росії, захищати її від усього світу.

А донбасці... так уже сталося, що війна почалася саме на цій околиці російського світу.

Українські солдати, змушені воювати на Сході – не ближча периферія європейського світу. Та, тим не менше, вони там через те, що Україна зробила вибір на користь цінностей, закладених гуманістами.

Так сталося, що ідеї, закладені в один час, виникнення яких пов'язане з тим самим Собором, тепер зійшлися у війні на Донбасі.

І в ситуації вибору між цими двома, він – однозначний.

Це вибір між охороною порожнечі та приєднанням до традиції, плоди якої очевидні, а життєздатність ще не втрачена.

Олександр Демченко, спеціально для УП

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування