Керування автомобілем в стані алкогольного сп’яніння – проблема, яку можна вирішувати

6662 перегляди
Середа, 07 грудня 2016, 19:38
Владислав ВласюкVladyslav Vlasiuk
генеральний директор Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Мін'юсту

У липні 2016 року Верховна Рада України прийняла закон про посилення відповідальності за керування в стані сп’яніння, який передбачає суттєве збільшення штрафів, мінімального з 3400 гривень до 10 200 гривень та вводить обов’язкове позбавлення права керування транспортним засобом.

Посилена відповідальність застосовується вже більше 4 місяців, проте бажаного ефекту – зменшення кількості випадків керування в стані алкогольного сп’яніння – не досягнуто.

В середньому у 32 великих містах та обласних центрах, де діє патрульна поліція, фіксуються близько 15 випадків керування в стані алкогольного сп’яніння щоденно.У Києві кожного дня фіксують більше 30 таких правопорушень.

Окрім того, в Україні одна з найбільш невтішних статистик ДТП за участю нетверезих водіїв. Так, лише за 10 місяців трапилось 4250 ДТП із потерпілими з вини п’яних водіїв, а це – майже 10% від усіх ДТП в країні. Періодично, на сторінках ЗМІ можна побачити повідомлення про жахливі смертельні ДТП з вини нетверезих водіїв.

Керування в стані алкогольного чи іншого сп’яніння є найбільш тяжким порушенням у сфері безпеки дорожнього руху. Тяжкість обумовлена ступенем суспільної небезпеки, яка завдається вказаним діянням.

Так, водій у стані сп’яніння є загрозою для життя та здоров’я інших учасників дорожнього руху – водіїв, пішоходів, велосипедистів, а також і для самого себе та власності третіх осіб. За різними дослідженнями двоє з трьох водіїв зазнають негативного впливу від нетверезих водіїв.

Логічним видається питання, що можна вдіяти аби зарадити цій ситуації?

Проблема керування на підпитку є складною та потребує комплексного вирішення. Одним лише збільшенням санкцій за правопорушення тут не обійтись.

Органи влади, в першу чергу поліція, у зв’язку із обмеженістю ресурсів, не в змозі вживати достатніх та ефективних заходів для зменшення масштабів проблеми. В той же час держава та органи правопорядку потребують підтримки та допомоги органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, відомих і авторитетних людей та громадськості.

Сьогодні громадські ініціативи, які пропонують платформу для широкого обговорення, продукування дієвих механізмів подолання проблеми та їх імплементації стають локомотивами реформ і стимулюють державу до активних дії.

Досить важливим видаються проведення інформаційних кампаній щодо засудження керування в стані алкогольного сп’яніння. Необхідно створювати соціальні ролики, вірусну рекламу, твіти та пости знаменитостей із рішучим несприйняттям керування автомобілем на підпитку.

Необхідно також долати і проблему побутового алкоголізму в цілому. Заборона на продаж алкоголю у вечірній і нічний час має бути введена на законодавчому рівні і підкріплюватись ефективним механізмом відповідальності за порушення вказаної заборони, як продавцями алкоголю так і покупцями.

Окрім цього, пропонуємо запозичити міжнародний досвід по боротьбі із керуванням в стані алкогольного сп’яніння. Досить ефективним, на наш погляд було б введення в українське законодавство двох новел, які успішно застосовуються майже в усіх штатах США. А саме: введення "пунктів перевірки тверезості" та застосування як одного із додаткового виду санкцій: встановлення засобів обов’язкового блокування двигуна автомобіля за кермо якого сідає нетверезий водій.

Принцип "пунктів перевірки тверезості" передбачає, що в певному місці встановлюється додатковий знак про обов’язковість зупинки та надання документів для перевірки на вимогу поліцейського. Автомобілі зупиняють поліцейські із певною визначеною послідовністю.

У випадку якщо у поліцейського з’явиться підозра на перебування водія у стані сп’яніння, водій зобов’язаний пройти відповідний огляд. Цей механізм окрім прямого призначення – виявлення нетверезих водіїв, має ще й є дуже хорошу превентивну дію, адже пункти тверезості встановлюються в місцях, та в час, де існує найбільший ризик керування в стані алкогольного сп’яніння.

Також ефективний вплив має покладення обов’язку для водіїв, які керували в стані сп’яніння і понесли відповідне покарання встановити на кожен автомобіль, яким вони керують спеціальних пристроїв, що визначають стан сп’яніння водія до початку руху транспортного засобу. У випадку якщо водій не тверезий, двигун авто не може бути приведений в дію. За порушення цієї заборони також встановлюється дуже серйозна відповідальність.

Сподіваємось, що питання подолання проблеми керування в стані алкогольного сп’яніння залишиться актуальним.

Закликаємо консолідувати зусилля представників усіх основних учасників процесу: парламенту, уряду, поліції та громадських інституції задля спільного обговорення та роботи над тим, аби вирішити проблему !

Шляхи для покращення ситуації є, потрібно лише ефективно їх впроваджувати.

Владислав Власюк, адвокат, експерт Реанімаційного Пакету Реформ , співзасновник громадської організації "LEAD office", для УП



powered by lun.ua
Реклама:
Трансплантація: як вилікувати українських пацієнтів та почати заробляти на іноземцях
Пандемія вплинула на всі сфери життя, в тому числі, на галузь трансплантації. Через закриття кордонів Україна тимчасово не може відправляти пацієнтів на лікування до інших країн.
Чи можна довіряти антисептикам, які закупив київський метрополітен?
КП "Київський метрополітен" закупив антисептики у фірми, що не зареєстрована як виробник цієї продукції та фігурує у кримінальному провадженні щодо збуту контрафактної продукції до Житомирської обласної клінічної лікарні.
ФінСіті & ДіяСіті: ефективні інструменти для українського інвестклімату
Які інструменти допоможуть залучити внутрішні та міжнародні інвестиції в українські компанії.
Чому перевірки не працюють
Чи потрібні перевірки бізнесу і як зробити цей інструмент ефективним.
Звідки гроші на переробку сміття беруть в Європі?
Україна стоїть на порозі довгоочікуваної сміттєвої реформи.
Неплатежі в біоенергетиці призведуть до екологічного лиха
Чому держава повинна зберегти виплати за "зеленим" тарифом для електростанцій на біопаливі.
Зниклі вулиці, мода і дефіцит. Розповідь про Київ та київське життя 1960-80-их
"Історична правда" розпочинає новий проект "Тролейбус номер 15" про мікроісторію Києва. Від сьогодні щотижня на нашому сайті з'являтиметься розповідь Наталки Діденко про Київ та київське життя 1960-80-их крізь призму поїздки у тролейбусі номер 15 та його зупинок.