Всім, хто розчарувався у конкурсах на держслужбу

4876 переглядів
Середа, 06 березня 2019, 16:40
Олеся ОгризкоLesia Ogryzko
проектний менеджер напрямку "Реформа державного управління" Офісу реформ КМУ

Нещодавно відбувся запуск Центру оцінювання на посади державної служби. Що це означає та кому полегшить життя?

Робота над помилками

Конкурсний відбір на нову державну службу критикують з усіх сторін і передусім потенційні претенденти. Знайти кандидата, який не вказав хоча б на один недолік, – вкрай складно.

Хоча, чого тут дивуватися: критиканство – це наш національний спорт, а пілотний проект із запровадження нових посад держслужби, справді, неідеальний.

Тим не менше робота над помилками безупинно йде. Конкурсна процедура вже піддавалася ямковому ремонту: процес відбору кандидатів неодноразово "підлатувався", виправлялись деякі його елементи.

Наразі втілюється спроба більш системно змінити стан справ. Саме для цього й створено Центр оцінювання кандидатів на державну службу.

Урядовий аутсорс

Формуючи концепцію Центру спільно з Національним агентством України з питань державної служби та з іншими колегами, ми поставили собі амбітну мету – створити зручний сервіс для міністерств.

Хочеш у своє відомство професійно, якісно та прозоро відбирати нових співробітників – звертайся у Центр оцінювання. Це урядовий аутсорс або єдине вікно, яке готове взяти на себе частину всього складного процесу.

Зараз же у нас децентралізована модель відбору – кожне відомство проводить конкурси самостійно – модель, яку дедалі частіше критикують з багатьох причин.

Ми розробили концепцію та візію Центру за найкращими європейськими практиками, зокрема моделлю централізованого відбору кандидатів для всіх євроінституцій (EPSO).

Ключовим є прагнення підвищити якість та об'єктивність оцінювання кандидатів на посади державної служби, а також оптимізація процесу оцінювання.

Аби краще зрозуміти роботу майбутнього Центру, варто нагадати стадії конкурсів. Процедура відбору, простіше кажучи, складається з трьох елементів:

  • тестування – автоматизована частина, яку кандидати проходять за комп'ютером;
  • розв'язання ситуаційних завдань – частина, де перевіряється компетентність людини;
  • співбесіда – фінальне прийняття рішення.

Loading...

Наразі запуск Центру передбачає аутсорс та централізацію лише першої частини конкурсної процедури – проведення тестування на аналітичні здібності, вербальне та числове мислення. Уже виділено спеціальне приміщення та обладнано 55 сучасних робочих місць для кандидатів.

До першої хвилі тих, хто буде тестуватися, увійдуть держслужбовці нового зразка, так звані, фахівці з питань реформ, а також державні службовці вищого корпусу. Після завершення кандидати отримають сертифікати про проходження тестування.

Централізований HR

Наступним – і значно важливішим етапом роботи – буде централізація оцінювання компетентності при Центрі.

Чому він найбільш принциповий? Досвід проведення конкурсів на посади нової державної служби показав, що саме цей елемент став найбільшим викликом та найскладнішим випробуванням для відбіркових комісій.

Це досить специфічна процедура, навичками якої не володіють багато членів конкурсних комісій. Достеменно знати та розуміти суть кожного критерію, відділяти загальне враження кандидата від окремих компетентностей, абстрагуватися від минулого досвіду роботи з цим кандидатом, оцінювати кандидата за поведінковими показниками – це все досить складні завдання, які дуже впливають на кінцевий результат: відбір персоналу.

Якщо конкурсна комісія цього не вміє, то це часто призводить до невтішних результатів передусім для зовнішніх кандидатів. І як результат маємо зневіру в чесність конкурсу і звинувачення у кумівстві та корупції. А це в свою чергу породжує небажання гідних кандидатів брати участь у подальших конкурсах.

Вийти з цього замкнутого кола пропонує якраз створення Центру оцінювання, в якому в майбутньому мають працювати професійні HRи, рекрутери та методологи, котрі професійно займаються відбором та незалежною оцінкою.

А вже третій елемент – співбесіду та оцінювання професійних знань – будуть проводити безпосередньо органи влади. Центр оцінювання не може та й не повинен перебирати цю функцію на себе, адже роботодавець повинен мати фінальне слово при відборі співробітника для свого відомства.

Роботи попереду ще багато. Чи запрацює Центр оцінювання з усіма його запланованими функціями скоро? Мабуть, у виборчий рік досить ризиковано робити будь-які прогнози.

Але важливо пам'ятати, що в країні постійно (незалежно від політичного циклу та кон'юнктури) працюють люди, яким не байдуже, і саме таких ми кличемо на нову державну службу разом прокладати нашу довгу дорогу якісних змін у культурі врядування.

А розчаруватись зачекайте – це ми встигнемо завжди.

Олеся Огризко, спеціально для УП



powered by lun.ua
Хто вирішить проблему підроблених і контрабандних ліків
В країні процвітає ринок фальсифікованих препаратів, однак результати боротьби з його учасниками відсутні. Хто винен і що варто зробити?
Громадянин України – ідеальна ціль для психологічних атак
Українські медіа, які працюють на власників та кількості переглядів/трафіку, а не на суспільство, лише сприяють поширенню різного роду хворих наративів.
Старт великої трансформації за 150 днів: як ми будуємо 100% нову компанію
Півроку роботи нової команди "Укроборонпрому": яким насправді виявився державний оборонний концерн, і як ми будуємо компанію-мрію: нотатки генерального директора за підсумками півріччя.
Віцепрем'єр з реінтеграції та нова інституційна архітектура
"Нове-старе" міністерство. Що означатимуть ці зміни для політики реінтеграції? Яку архітектуру та функціонал матиме це міністерство? Які завдання воно покликане вирішувати?
Президентська відповідальність: як відсутність судової реформи покриває злочинців Майдану
Незважаючи на обіцянки, в українських судах досі працюють судді Майдану, Вища рада правосуддя їх покриває, а ремонт системи був поверховим.
Профспілки 2.0: що треба змінити для завершення епохи бідності
Чим є українські профспілки, чим вони не повинні бути і чим вони мусять стати.
Зе!кадри. Чому у них не вийде
Чому Революція Гідності не дала народу лідерів, здатних повести його до успіху? Про пасіонаріїв, лідерство, принципи і менталітет нації.
Звільнення Ситника з НАБУ. За законом чи з міркувань совісті? 
Інформація про те, що виникла та існує як доведений юридичний факт хоч одна з семи підстав для усунення Ситника з посади директора НАБУ, на сьогодні відсутня.