Всім, хто розчарувався у конкурсах на держслужбу

4431 перегляд
Середа, 06 березня 2019, 16:40
Олеся ОгризкоLesia Ogryzko
проектний менеджер напрямку "Реформа державного управління" Офісу реформ КМУ

Нещодавно відбувся запуск Центру оцінювання на посади державної служби. Що це означає та кому полегшить життя?

Робота над помилками

Конкурсний відбір на нову державну службу критикують з усіх сторін і передусім потенційні претенденти. Знайти кандидата, який не вказав хоча б на один недолік, – вкрай складно.

Хоча, чого тут дивуватися: критиканство – це наш національний спорт, а пілотний проект із запровадження нових посад держслужби, справді, неідеальний.

Тим не менше робота над помилками безупинно йде. Конкурсна процедура вже піддавалася ямковому ремонту: процес відбору кандидатів неодноразово "підлатувався", виправлялись деякі його елементи.

Наразі втілюється спроба більш системно змінити стан справ. Саме для цього й створено Центр оцінювання кандидатів на державну службу.

Урядовий аутсорс

Формуючи концепцію Центру спільно з Національним агентством України з питань державної служби та з іншими колегами, ми поставили собі амбітну мету – створити зручний сервіс для міністерств.

Хочеш у своє відомство професійно, якісно та прозоро відбирати нових співробітників – звертайся у Центр оцінювання. Це урядовий аутсорс або єдине вікно, яке готове взяти на себе частину всього складного процесу.

Зараз же у нас децентралізована модель відбору – кожне відомство проводить конкурси самостійно – модель, яку дедалі частіше критикують з багатьох причин.

Ми розробили концепцію та візію Центру за найкращими європейськими практиками, зокрема моделлю централізованого відбору кандидатів для всіх євроінституцій (EPSO).

Ключовим є прагнення підвищити якість та об'єктивність оцінювання кандидатів на посади державної служби, а також оптимізація процесу оцінювання.

Аби краще зрозуміти роботу майбутнього Центру, варто нагадати стадії конкурсів. Процедура відбору, простіше кажучи, складається з трьох елементів:

  • тестування – автоматизована частина, яку кандидати проходять за комп'ютером;
  • розв'язання ситуаційних завдань – частина, де перевіряється компетентність людини;
  • співбесіда – фінальне прийняття рішення.

Наразі запуск Центру передбачає аутсорс та централізацію лише першої частини конкурсної процедури – проведення тестування на аналітичні здібності, вербальне та числове мислення. Уже виділено спеціальне приміщення та обладнано 55 сучасних робочих місць для кандидатів.

До першої хвилі тих, хто буде тестуватися, увійдуть держслужбовці нового зразка, так звані, фахівці з питань реформ, а також державні службовці вищого корпусу. Після завершення кандидати отримають сертифікати про проходження тестування.

Централізований HR

Наступним – і значно важливішим етапом роботи – буде централізація оцінювання компетентності при Центрі.

Чому він найбільш принциповий? Досвід проведення конкурсів на посади нової державної служби показав, що саме цей елемент став найбільшим викликом та найскладнішим випробуванням для відбіркових комісій.

Це досить специфічна процедура, навичками якої не володіють багато членів конкурсних комісій. Достеменно знати та розуміти суть кожного критерію, відділяти загальне враження кандидата від окремих компетентностей, абстрагуватися від минулого досвіду роботи з цим кандидатом, оцінювати кандидата за поведінковими показниками – це все досить складні завдання, які дуже впливають на кінцевий результат: відбір персоналу.

Якщо конкурсна комісія цього не вміє, то це часто призводить до невтішних результатів передусім для зовнішніх кандидатів. І як результат маємо зневіру в чесність конкурсу і звинувачення у кумівстві та корупції. А це в свою чергу породжує небажання гідних кандидатів брати участь у подальших конкурсах.

Вийти з цього замкнутого кола пропонує якраз створення Центру оцінювання, в якому в майбутньому мають працювати професійні HRи, рекрутери та методологи, котрі професійно займаються відбором та незалежною оцінкою.

А вже третій елемент – співбесіду та оцінювання професійних знань – будуть проводити безпосередньо органи влади. Центр оцінювання не може та й не повинен перебирати цю функцію на себе, адже роботодавець повинен мати фінальне слово при відборі співробітника для свого відомства.

Роботи попереду ще багато. Чи запрацює Центр оцінювання з усіма його запланованими функціями скоро? Мабуть, у виборчий рік досить ризиковано робити будь-які прогнози.

Але важливо пам'ятати, що в країні постійно (незалежно від політичного циклу та кон'юнктури) працюють люди, яким не байдуже, і саме таких ми кличемо на нову державну службу разом прокладати нашу довгу дорогу якісних змін у культурі врядування.

А розчаруватись зачекайте – це ми встигнемо завжди.

Олеся Огризко, спеціально для УП



powered by lun.ua
Чи є в Україні муніципальне майбутнє та чи було взагалі минуле?
Сучасний процес муніципального реформування має дуже серйозні вади та загрози, тому дуже цікаво, яка ж вона буде нова "Зе!муніципальна" реформа шостого президента України та хто вони такі "нові Зе!реформатори".
Децентралізація та земельна реформа — шлях боротьби з бідністю
Багато центральних органів влади працюють на чиїсь відомчі інтереси, що ускладнює роботу об'єднаних територіальних громад. Буде ще гірше.
Інтернет-чебурашка: чи зможе Росія закрити доступ до своєї мережі
Більшість глобальних інтернет-сервісів Пекін вже успішно замінив на свої. Росія поки що не має жодних аналогів західних технологій, і це буде однією з проблем у впровадженні "суверенного рунету".
Чи законно Зеленський розпустив Верховну Раду
Юридично доконаним є факт відсутності існування коаліції "Європейська Україна", починаючи з 19-го лютого 2016 року. Спікер Парубій мав би тоді оголосити про припинення її існування, а ВР мала б створити нову, або піти на перевибори.
Кір розійшовся не по-дитячому: навіщо вакцинуватися дорослим
Якщо в вас немає імунітету і ви опинилися на вулиці навіть за сто метрів від хворого, – ви заразились.
Григоренко vs Жуков: баталії на мапі Харкова
9 травня Харківський міський голова Геннадій Кернес сказав, що в разі повернення проспекту Жукова на мапу Харкова ім'я Григоренка увічнять у назві іншої вулиці.
"Стіни" vs "мости": який шлях обере Зеленський?
Перед Зеленським стоїть простий і водночас складний вибір – між "політикою стін" і "політикою мостів". "Стіни" – це курс на самоізоляцію, яку у нас люблять позначати евфемізмом "свій шлях". Наводити "мости" – це вміння (і бажання!) Ставити незручні для себе питання і вислуховувати не завжди приємні відповіді. (рос.)