Як антикорупційне законодавство може порушити права та свободи людей

443 перегляди
Четвер, 02 липня 2020, 19:00
Валентин Гвоздій
заступник голови Національної асоціації адвокатів України, керуючий партнер GOLAW, адвокат

Почнемо з того, що відповідно до статті 32 Конституції України ніхто не може зазнавати втручання у його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Визначено, що кожний громадянин має право ознайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною або іншою захищеною законом таємницею. 

Кожному гарантується судовий захист права спростовувати недостовірну інформацію про себе і членів своєї сім'ї та права вимагати вилучення будь-якої інформації, а також право на відшкодування матеріальної і моральної шкоди, завданої збиранням, зберіганням, використанням та поширенням такої недостовірної інформації.

Крім того, відповідно до статті 8 Конвенції "Про захист прав людини та основоположних свобод" кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції.

Органи державної влади не можуть втручатися у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров’я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Хто що декларує: доступ до особистої інформації

Згідно з положеннями Закону України "Про запобігання корупції" (надалі – Закон) Національне агентство з питань запобігання корупції (надалі – Національне агентство) має право здійснювати вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування для встановлення відповідності (чи невідповідності) їхнього рівня життя наявним у них та членів їхньої сім’ї майна і одержаним ними доходам згідно з поданою особою декларацією.

Моніторинг може здійснюватися на підставі інформації отриманої:

-          із засобів масової інформації;

-          від фізичних і юридичних осіб;

-          із інших відкритих джерел, у яких зазначено про невідповідність рівня життя суб’єктів декларування задекларованим ними майну і доходам.

У разі встановлення невідповідності рівня життя задекларованим майну і доходам, Національне агентство проводить повну перевірку декларації особи. Якщо невідповідність буде встановлено, суб’єкт декларування може надати письмове пояснення протягом десяти робочих днів.

Національне агентство зобов’язане інформувати спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції про виявлення за результатами моніторингу способу життя ознак корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.

У Законі прописано застереження, що при здійсненні моніторингу способу життя, Національне агентство зобов’язане дотримуватися законодавства про захист персональних даних. Крім того, такий моніторинг не повинен передбачати надмірного втручання у право на недоторканність особистого і сімейного життя особи.

Суперечливість вимог Закону

Для розуміння широти спектру застосування цього положення Закону необхідно з’ясувати, що ми можемо віднести до поняття "спосіб життя". У Законі відсутнє визначення цього терміну.

Ми можемо лише припустити, що до цього поняття законотворець відніс форми поведінки суб’єкта декларування та членів його сім’ї, що відображають рівень їхнього життя і включають володіння, користування або розпорядження ними майном, набуття у власність чи користування нерухомого майна та цінного рухомого майна (транспортних засобів), витрати для оплати послуг та придбання робіт, фінансових зобов’язань.

Висновки

Враховуючи вищезазначене є підстави зробити висновок, що положення про надмірність втручання порушують права людини, передбачені Конституцією України та Конвенцією "Про захист прав людини та основоположних свобод". Невизначеність терміну "надмірне втручання" фактично усуває будь-які "кордони" втручання Національного агентства у особисте і сімейне життя суб’єктів декларування. Невідомо, як саме повинні визначатися межі, які можна буде вважати надмірними.

Так, положення Закону про моніторинг способу життя у тому вигляді, у якому вони прописані на даний момент, можна визнати неконституційними, оскільки вони порушують одне із основоположних прав людини – право на недоторканність особистого і сімейного життя особи.

Валентин Гвоздій, для УП

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.  






powered by lun.ua
Реклама:
Навіщо держава лізе в кишені до українців
Що споживачі повинні знати про фінансовий моніторинг.
Чому Верховна Рада ігнорує питання захисту прав ветеранів?
За перше півріччя Верховна Рада ухвалила 290 законів та постанов, з яких лише 6 стосуються соціального захисту ветеранів та умов проходження військової служби.
Перезавантаження української "оборонки"
Прозорі закупівлі, корпоратизація оборонних підприємств та інші законодавчі зміни для реформування галузі.
"Бессарабська площа" 1960-80-их років. Частина перша
Вже пишучи цей заголовок, я починаю усміхатися, пригадуючи... Бо в тодішньому моєму житті ця зупинка була виходом у великий космос. Звідси починалося все...
Білорусь між Лукашенком і Путіним: що робити Україні?
Напередодні президентських виборів білоруський диктатор з останніх сил намагається утримати владу у безвихідній ситуації. Росіяни, спостерігаючи його слабкість, посилюють тиск і можуть вдатися до прямої агресії. Україна зобов'язана підтримати білорусів і допомогти у їхній боротьбі.
Мій дідо був комуністом
Про це не личить говорити в порядних товариства, до цього рідко зізнаються ті, які свого часу цим пишалися, про такі історії, здебільшого забувають тенденційні історики. Але мій дідо був комуністом.
Українці можуть втратити доступ до держпідтримки енергоефективних заходів
Чому "теплі кредити" є більш ефективним інструментом, ніж Фонд енергоефективності.