Народні депутати вирішили вказувати правоохоронцям як працювати

Середа, 09 листопада 2022, 18:45

Парламентарі нещодавно знову розродились абсолютно непрофесійними ідеями з метою фантастичного розширення своїх повноважень. Мова йде про законопроєкт №8073 та законопроєкт 8073-1, де планується встановити своєрідний контроль за діяльністю органів правопорядку та навіть прокуратурою.

У проєктах запропоновано суттєво розширити повноваження Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності у сфері контролю за правоохоронцями. Такі нові повноваження Комітету порушують засади  політичної незалежності органів правопорядку, а також створюють законодавчу базу для легального втручання парламентарів у розслідування кримінальних проваджень, що суперечить функції Парламенту та депутатів.

Зазначені законопроєкти містять наступні небезпечні положення:

  1. члени Комітету мають право надавати письмові рекомендації керівникам правоохоронних органів та прокуратури;
  2. члени Комітету мають право на письмове звернення до правоохоронних органів та прокуратури з вимогою провести перевірку та/або службове розслідування події або належить до предмета перевірки Комітету;
  3. члени Комітету мають право запрошувати керівників та інших посадових осіб правоохоронних органів і органів прокуратури на засідання Комітету для обговорення ініційованих Комітетом перевірок або службових розслідувань;
  4. члени Комітету мають право надати письмові пропозиції щодо звільнення конкретної посадової особи від виконання обов’язків службової особи під час проведення розслідування чи розслідування, а також у разі неявки такої посадової особи на запрошення Комітету з будь-яких причин;
  5. члени Комітету мають право порушувати дисциплінарне провадження щодо керівників органів правопорядку і прокуратури, їхніх заступників, заступників та керівників територіальних органів за результатами перевірок та/або службових розслідувань, проведених за поданням Комітету;
  6. законопроєктом також пропонується встановити адміністративну відповідальність за невиконання доручень та рекомендацій Комітету правоохоронним органам та органам прокуратури.

Конституція України містить чітко визначені форми парламентського контролю, і серед них відсутня навіть мала частина того, що пропонується вказаними законопроєктами. У зв’язку з цим Конституційний Суд України у Висновку від 12 жовтня 2004 року № 2-в/2004 вказав, що ухвалення  законів, якими Верховна Рада України визначає власні повноваження ширшим чином, ніж встановлено Конституцією, не відповідає закріпленому в частині першій статті 6 Конституції України принципу поділу державної влади.

Отож, рекомендації нашої організації StateWatch доволі прості та очевидні: профільний парламентський комітет жодним чином не має права втручатися в роботу органів правопорядку і прокуратури навіть у вигляді рекомендацій стосовно конкретних посадових осіб або кримінальних проваджень. 

Єдина і ключова роль відповідного комітету – створювати нормативні підвалини для підвищення ефективності роботи органів кримінальної юстиції, ініціюючи законодавчі новели.

Крім цього, комітет може обговорювати їх на засіданнях, а також періодично заслуховувати керівництво тих чи інших очільників органів кримінальної юстиції про результати їх роботи та про наявні проблеми регулювання. Але при цьому в жодному разі не може безпосередньо втручатися у хід кримінальних проваджень і надавати відповідні вказівки – кого варто притягти до дисциплінарної відповідальності, а кого ні.

Отже, законопроєкти 8073, 8073-1 підлягають відхиленню не лише як небезпечні для діяльності органів правопорядку та прокуратури, але і як непрофесійні.

Олександр Лємєнов

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Перезавантажити адвокатуру: справа Шевчука як індикатор несправності системи 

Чи варто бити на сполох через "надто" низьку інфляцію

Як не отримати штраф власникам контрольованих іноземних компаній

Як Росія обходить західні санкції при експорті нафти і газу

Стратегія та візія України: хто і коли має визначити?

Чому прозорості українських міст недостатньо і як це змінити