Артем Чапай військовий, письменник, перекладач

Ми стаємо тим, що ми робимо

Ми перетворюємося з народу, від якого очікували втечі, падіння за три дні – на народ, який треба вмовляти на "менший максималізм".

Есей написаний у рамках проєкту Українського ПЕН "Діалоги про війну". Проєкт реалізується за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні. 

Кілька днів тому мій молодший син у Німеччині доволі серйозно застудився. На щастя, йому вже вісім, і він переріс дитячий стеноз. 

Років до п'яти навіть найлегша респіраторна хвороба, а часом і просто погіршення стану повітря у нього призводили в кращому разі до інгалятора з гормональними препаратами, а в гіршому – до швидкої. 

Пригадую, коли в Києві був смог, ми з дружиною прокинулися посеред ночі від того, що дитина задихалася. Я щохвилини ходив на балкон і визирав у пітьму, в червонуватий туман. Чи не їдуть лікарі. 

Реклама:

На щастя, швидка прибула дуже швидко, й після уколу набряк горла зійшов і малий заснув. А ми з дружиною, здається, вже не змогли. Мокрі від страху за дитину.

Решту часу син був цілком здоровий і, звісно, якийсь там стеноз у дитини не став би для мене легальною підставою для відстрочки від мобілізації. Проте підозрюю, що замість піти добровольцем в армію ще кілька років тому я міг би стати тією людиною, яка боїться вийти з дому, щоб не вхопити повістку. 

Дружина теж каже, що кілька років тому вона б іще не наважилася сама виїхати за кордон із двома дітьми.

Оскільки ж я цілком уявляю, що за інших обставин міг би й повестися по-іншому – то перестав засуджувати тих, хто сидить удома й боїться вийти надвір до настання пітьми. 

Я таких кількох знаю. В одного серйозні проблеми зі шлунком, але це не записано в особовій справі. В іншого малесенькі діти, дружина сама може не потягнути. У третього геморой і простатит – але це теж не аргумент для ВЛК (військово-лікарської комісії).

Правда, трохи важче зі ставленням до тих, хто попиває пивко з написом "Герої не вмирають" на пляшках (на жаль, це тру сторі). 

Чи до таких, які на Куршевелі під шампанське за тисячу євро махають прапором і співають "Вова, ї*аш їх, б*ядь, а ми тобі будем помагать". Бо з першого погляду важко помітити, чим же вони "помагають" із Куршевеля. 

Але суть не в тому. Суть у тому, що я, звісно, зовсім не радий, що раптом з пацифіста у віці за сорок опинився в армії – але за тих обставин і поставши перед тим вибором, який є, принаймні радий, що став тим, ким є. 

Хай трохи злий, можливо, надто саркастичний, часом депресивний – але принаймні дуже гордий. Тим, що вчинки відповідають поглядам. І тим, що, якщо й боюся та ненавиджу, то ці почуття спрямовані винятково проти ворога. 

Бо я ж помічаю, як деякі цивільні чоловіки трохи побоюються також і нас, бо не розбираються в усіх цих шевронах і в кожному військовому бачать потенційного військкоматівця.

Я й сам міг би таким стати, бо схожий страх до обох сторін і сам відчував у 2014 році. Особливо після того, як мене – репортера – на Донбасі українська сторона помилково прийняла за навідника-коригувальника й допитала так, як допитують на війні, – швидко і з застосуванням сили. За кілька годин розібралися, відпустили й навіть офіційно попросили пробачення, проте осад залишався аж до 2022-го. 

Тепер я принаймні знаю, кого боятися, а хто для мене завжди свій – але навіть не в цьому суть.

Попри все, з'являється відчуття, що ти вчинив відповідно до переконань. 

Читайте також: Артем Чапай: "ЗСУ захистить" – кажуть пацани з "качалки" – моє найкоротше оповідання про цю війну

Я кілька разів розповідав про епізод, що став для мене одним із ключових у житті.

Незнайомий чоловік, у якого ми з дітьми зупинилися пообідати 24 лютого, здався мені втіленням тієї справжньої "the" України, про яку я любив писати до 2022-го. На вечір виявилося, що його вже забирають (спершу на блокпост, а зараз він поранений після Бахмута) – і я одразу зрозумів, що ця війна, як і, мабуть, усі, лягає тягарем на плечі перш за все простих, непривілейованих людей. 

І ось, публічний інтелектуале, перед тобою вибір. Ким ти станеш? Лівачком, який назвав обох дітей на честь народних борців, а сам у ключовий момент утік? Чи філософом, який вирішив не скористатися привілеєм, а розділити долю простого народу, про який так любив говорити?

Я вже казав, що не засуджую тих, хто з огляду на інші обставини чи характер учинив інакше. Однак, безумовно, ближчими й дорожчими стають ті люди, які зараз поряд. Бодай через спільне буття. 

І ще одна річ, яка стає дедалі більш явною за рік війни: важливішими виявляються не погляди людей, а саме вчинки.

[BANNER1]Серед знайомих військовослужбовців є, наприклад, відкритий ґей – і є ярий гомофоб. Є дуже віруючий християнин, який у глибокій медитації особисто розмовляє з Ісусом – і є войовничий атеїст, який, усупереч класичному стереотипу, залишається атеїстом і в окопі під обстрілами. 

Між іншим, є російськомовні й україномовні. Більше скажу: тут є етнічні росіяни, які народилися в Росії, переїхали в Україну і воюють з нами проти "п**арів" (здається, це слово вже вживають навіть ґеї в армії). 

І раз я згадав росіян на нашому боці, то згадаю і болюче протилежне. Як і в багатьох, є в мене отой "один родич-довбойоб", який, навпаки, народився і виріс в україномовній родині на Галичині, але потім переїхав на Московщину. І знаєте, що його обурює після Бучі, Маріуполя й так далі? Те, що в Коломиї відкрили пам'ятник сотнику УПА Миколі Симчичу. 

"Что у вас там творится?!" – пише він після року спроби геноциду з боку Путіна, якого цей колишній галичанин тепер підтримує. Бо він роками робив те, що робив – і став тим, чим став.

І те саме, що стосується кожної конкретної людини – звісно, стосується також і спільнот. У тому числі таких великих і уявних, як народи. Я ж добре пам'ятаю навіть, як у школі ми стібалися з того, що наш народ у всіх підручниках такий страшенний та нещасний. 

Мій старший син у цьому році – на жаль, онлайн – почав учити історію України. В анотації написано: "історія героїчного народу-борця". Так, у якомусь плані ми переписали не лише себе теперішніх, а й погляд на себе минулих.

Те, чим є народ, у критичних ситуаціях складається з того, що чинять окремі люди. 

Якби на початках сотні тисяч людей, причому від отих простих і непривілейованих і до цілком собі верхівки, не кинулися по зброю замість кидатися тікати – зараз ми б, можливо, мріяли звільнити бодай Київ. А можливо, й Вінницю з Хмельницьким. 

Чи як уявиш, що твоїх дітей теж переучують на "отого родича-довбойоба"… І хтозна, скількох іще депортували б, вислали б у Сибір, закатувала б Росія.

А, що ж це я забув про "Росію-матінку". От чесно, після першої ненависті прийшла гидливість щодо РФ як спільноти. А зараз якийсь навіть жаль без жалю… Адже й вони водночас із нами змінюються чи, якщо хочете, вкорінюються відповідно до вчинків. 

Ми перетворюємося з народу, від якого очікували втечі, падіння за три дні – на народ, який треба вмовляти на "менший максималізм".

І водночас із цим росіяни стають отим народом, де певна більшість радіє спробі геноциду, бо геноцид та імперіалізм надає сенсу їхньому існуванню – а тим часом крихітна меншість відчуває за це пекучий сором. 

І це ж теж складається з дій великої кількості окремих людей. І це теж залишиться не на одне покоління. Потреба приховувати, що росіянин, або дистанціюватись і виправдовуватися. "Богоносці", за яких дико соромно, якщо хоч трохи мислиш. 

Бо ти стаєш тим, що робиш.

І щоб розбавити мимовільний пафос, додам наостанок. Я б дуже хотів, щоб ми ставали чимось на кшталт, ну, швейцарців або шведів. Чи, скажімо, новозеландців. Як я їх собі фантазую, звісно.

Але таких обставин нам історія, на жаль, не дала.

Артем Чапай

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
війна українці
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування