Анна Лачихіна співзасновниця Good Politics PR&GR та Голова Правління Української асоціації лобіювання

Лобіювання в Україні: від міфів до прозорих правил гри

Мета Реєстру прозорості та Закону про лобіювання — створити цивілізовані правила гри, де взаємодія з владою відбувається прозоро, системно і професійно.

Робота з державними органами залишається однією з найбільших проблем для бізнесу. Це підтверджують 62% опитаних українців за даними Gradus Research (лютий 2025). Успадкована ще з радянських часів закритість держави і недовіра бізнесу до неї роками блокували продуктивний діалог. Водночас міжнародний досвід демонструє: інституціоналізована сфера зв’язків з органами державної влади — лобіювання — знижує ризики, скорочує фінансові втрати та сприяє взаємовигідній співпраці.

З 1 вересня 2025 року в Україні запрацює Закон про лобіювання та Реєстр прозорості, що формалізують правила для всіх, хто представляє інтереси бізнесу перед державою. Слово "лобіювання" в українському контексті обросло міфами і неготивом. Проте, в реальност, лобіювання — це право громадян і організацій впливати на ухвалення рішень у відкритий, підзвітний спосіб. Це — основа сучасної демократії.

То як працюватиме Реєстр? Де Україна на глобальній мапі лобіювання? Чому це важливо не лише для бізнесу, а й для суспільства? Давайте розбиратись.

Реклама:

Міжнародний контекст: лобіювання як стандартна практика

Щонайменше 30 країн світу, за даними Організації економічного співробітництва та розвитку, регулюють діяльність лобістів законодавчо — це робить взаємодію бізнесу і держави прозорою і системною.

  • Європейський Союз. Станом на серпень 2025 року Реєстр прозорості ЄС налічував 15 653 організацій — майже на 20% більше, ніж наприкінці минулого року. Найактивніше лобіюють гравці у сферах Big Tech, енергетики, фармацевтики, банківського сектору та фінансів, хімічної промисловості й аграрного бізнесу.
  • Канада: У 2024 році в федеральному Реєстрі було близько 9 000 лобістів і 3 500 організацій. У січні 2025-го зафіксовано історичний рекорд — 7 421 активний лобіст. Понад 11 400 випадків офіційної комунікації з депутатами парламенту демонструють системність і відкритість процесу. Найактивніші теми: інновації та економічний розвиток, фінанси, міжнародні відносини, екологія та кліматична політика. 
  • США. У липні 2025 року кількість зареєстрованих лобістів сягала 12 674. Американське лобіювання спирається на Першу поправку Конституції (право громадян звертатися до уряду). У фокусі 2024–2025 років: охорона здоров’я та фармацевтика, технології й ШІ, регулювання криптовалют і блокчейну, екологічна політика.

Що це означає для України? Лобізм — не "сіра зона", а легальний інструмент впливу на політику. Він створює прозорі канали комунікації, зменшує ризики тіньових впливів, допомагає збалансовувати рішення та стимулює громадську участь і дає різним суспільним групам можливість долучатися до прийняття рішень.

Реєстр прозорості в Україні

Вже з 1 вересня 2025 року в Україні запрацює Реєстр прозорості, який формалізує правила для всіх, хто представляє інтереси бізнесу перед державою.

Напередодні цієї дати у НАЗК проходило тестування Реєстру за участі представників бізнесу, галузевих асоціацій та консультантів, які планують займатись лобістською діяльність.

Українська асоціація лобіювання брала участь у цьому процесі і ось що вдалось дізнатись:

1) Проста первинна реєстрація — близько 30 хвилин. Для реєстрації юридичної особи або фізичної особи-підприємця як лобіста потрібно зайти до кабінету Реєстру через власний ключ електронного підпису.

2) Розмежування ролей і доступів.

  • Створити картку юридичної особи може лише керівник або уповноважена довірена особа.
  • Звітувати може як керівник, так і представник організації (наприклад, менеджер з лобіювання). Для цього представнику, як фізичній особі, також потрібен ключ електронного підпису для входу в кабінет Реєстру.

3) Звітування "в одну чернетку". Створюється єдина чернетка звіту, куди поступово вносяться всі зустрічі з народними депутатами, міністрами, їхніми заступниками та іншими службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище.

Двічі на рік — до 31 січня та 31 липня — достатньо натиснути "подати звіт". Не потрібно звітувати про кожну зустріч окремо.

4) Заповнення полів ключових полів.

  • "Сфера лобіювання" обирається зі спадного меню (здебільшого укладеного на основі переліку комітетів ВРУ: податкова, митна, екологічна політика, цифрова трансформація тощо).
  • "Предмет лобіювання" вводиться вручну. Тут слід чітко вказати назву або номер законопроєкту, щодо якого ведеться лобіювання, або закон, до якого, наприклад, пропонуються зміни.

5) Перевірки — лише за повідомленням про порушення. НАЗК проводитиме перевірки лише після отримання повідомлення про порушення — агентство не має права ініціювати аудит за власною ініціативою. Реєстр прозорості не створений для надмірного контролю, а покликаний забезпечити системність та відкритість процесу.

Професійне лобіювання: внутрішня команда чи зовнішня агенція?

Одне з ключових питань для бізнесу: кого залучати до GR — внутрішню команду чи зовнішню агенцію?

  • Внутрішня команда: глибока експертиза в темі та галузі, живе проєктом 24/7, розуміє бізнес зсередини.

  • Зовнішня агенція: широка мережа контактів на різних рівнях влади, досвід роботи з урядом, парламентом та міжнародними структурами, стратегічний погляд і можливість швидко адаптуватися до змін.

Незалежно від моделі, ефективне лобіювання вимагає професіоналів: знання процедур ухвалення рішень, розуміння політичного клімату, переговорних навичок, уміння будувати партнерства та створювати громадський резонанс, що допомагає досягати стратегічних цілей.

Лобіювання – гра у довгу

Лобізм — це копітка, системна робота. Результати не миттєві, але дають змогу побудувати здорові, довгострокові відносини бізнесу і держави. Адже одне з ключових завдань службових осіб – приймати найбільш поінформовані рішення. І саме професійне лобіювання допомагає з цим завданням.

  • Лобіювання — це переговори: бізнес відстоює свої інтереси виходячи зі своєї оптики бачення ситуації на ринку, але враховує позицію держави та інтереси суспільства.

  • Це мистецтво компромісу: win-win рішення вигідні і державі, і бізнесу.

Мета Реєстру прозорості та Закону про лобіювання — створити цивілізовані правила гри, де взаємодія з владою відбувається прозоро, системно і професійно.

Для України запуск українського Реєстру лобістів — це лише початок. А справжня цінність лобіювання розкривається тоді, коли бізнес довіряє процес професіоналам, які поєднують міжнародні стандарти прозорості з розумінням української політичної динаміки.

Переконана: ми нарешті наближаємось до цивілізованої моделі, де лобізм перестає бути "сірою зоною" і стає частиною здорової демократії.

Анна Лачихіна, співзасновниця Good Politics PR&GR та Голова Правління Української асоціації лобіювання

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування