Кучма відповів дипломатам. І перегорнув сторінку історії

Субота, 30 вересня 2000, 18:36
Леонід Кучма різко осадив чотирьох західних дипломатів, що написали президенту лист з порадами щодо формування бюджету на наступний рік. "Україна і українці здатні самі розібратися в цьому питанні", - заявив глава держави. І розкрив нову сторінку української зовнішньої політики.

Треба мати зовсім поганий зір, щоб не помітити зв'язок між листом чотирьох високопосадових і відставкою міністра закордонних справ. Нагадаємо, днями посли США і Канади, а також керівники представництв Світового банку і ЄБРР ненав'язливо порадили Кучмі не сходити зі шляху реформування міжбюджетних відносин. У іншому разі іноземці готові переглянути обсяги фінансової допомоги Україні. Злив змісту закритого для широкої громадськості листа пройшов через одну з наймасовіших і дружніх президенту газет "Факти". У той же день був звільнений міністр закордонних справ Борис Тарасюк.

Зі слів Леоніда Кучми важко зрозуміти, чи означає роздратування глави держави листом і відставка ключового міністра перехід України в режим ізоляціонізму або зміни зовнішньополітичного вектора. І чи відбудуться з приходом на Михайлівську площу нового шефа серйозні зміни в міжнародній політиці України.

Зараз важко охарактеризувати новий вектор МЗС України. Прізвище Зленка, що виплило з нафталіну, пам'ятають хіба що фанати історії української політики. Анатолій Зленко закінчив своє перебування на посаді міністра закордонних справ за місяць після вступу на посаду президента Леоніда Кучми - 25 серпня 1994 року. Все, що йде на згадку по ті далекі часи - повідомлення про встановлення дипломатичних відносин з державами цивілізованого і нецивілізованого світу, виступ Буша у Верховній Раді УРСР, де він відговорював Україну виходити з Радянського Союзу, та зустріч в аеропорту "Бориспіль" президента Леоніда Кравчука з новообраним президентом США Біллом Клінтоном. Здається, тоді Клінтон на кілька годин зупинився у Києві, прямуючи до Москви.

Останні роки Зленко працював послом України у Франції. Невідомо, чи є тут якась випадковість, але ця держава стала першою, яку відвідав Леонід Кучма після свого обрання на другий президентський термін. Хоч український президент ніколи не називав Ширака "друг Жак", а в середині 1990-х відносини з Францією взагалі шкультигали - у порівнянні з іншими державами "великої сімки".

Відставку ж Тарасюка прогнозували дуже давно. Разом з віце-прем'єром Миколою Жулинським і головою комітету з інформаційної політики Іваном Драчом він найбільше дратує нашого північного сусіду. Для Росії, як і для нас, словосполучення "Борис Тарасюк" і абревіатура "НАТО" стали сприйматися як синоніми.

За Тарасюка була підписана Хартія про особливе партнерство між Україною і Північноатлантичним альянсом (саме це вважають найбільшим досягненням міністра). За Тарасюка у Києві відкрився перший за межами НАТО інформаційний центр альянсу. За Тарасюка Яворівський полігон у Львівській області отримав статус міжнародного учбового центра під егідою НАТО. І саме за Тарасюка, нещодавно, у вересні 2000 року, в Криму, на полігоні, який орендує Росія, пройшли навчання "Козацький степ". А участь у них брали військові Великобританії і Польщі – двох держав-членів НАТО.

Перелік досягнень дружби України і НАТО при посередництві Тарасюка можна продовжувати і продовжувати. Водночас міністр невпинно повторював, що питання про входження України до складу альянсу "на порядку денному не стоїть", чим ще більш дратував російських чиновників і пресу.

У якийсь момент Тарасюк почав дратувати і Банкову. Україна в компанії з Югославією Мілошевича і Білорусією Лукашенка виявилася за бортом розширення Європейського союзу на схід. Не зважаючи на підписання спеціальної програми співпраці України і ЄС (яку почали готувати ще за Удовенка), Київ так і не отримав статус асоційованого члена Євросоюзу. А без нього розмови про інтеграцію в ЄС приймали форму безглуздого стрясання повітря. Не приніс ніяких просувань в цьому питанні і нещодавній паризький самміт "України-ЄС". Ані Жак Ширак, президент Франції, яка до кінця року буде головувати в Євросоюзі, ані Романо Проді, президент Еврокомісії - виконавчого органу ЄС, жодним словом не обмовилися про можливі терміни вступу України до Євросоюзу. І така картина спостерігається від самміту до самміту.

Нічого хорошого не розкажуть про Тарасюка і московські політики. Для них екс-міністр мав стійкий імідж людини, яка назавжди вручила Україну Заходу. У цьому році Тарасюк спробував крім політичних питань міждержавної співпраці вирішувати і економічні. Зокрема, під час його візиту в Москву підіймалася проблема боргів за газ і знецінених внесків українців до Ощадбанку СРСР. Конкретних результатів - нуль. За декілька днів або навіть місяців такі питання не вирішують.

Яка з перерахованих вище невдач Тарасюка була причиною його відставки - невідомо. Але один висновок - про принципи побудови і розвитку зовнішньої політики в Україні - зробити можна. Як сказав одного разу сам Борис Тарасюк, "керує зовнішньополітичною діяльністю держави, відповідно до Конституції, президент. Він визначає зовнішньополітичний курс, а МЗС його реалізовує". Очевидно, в якийсь момент своїми діями екс-міністр перестав відповідати високим вимогам "реалізатора задумок гаранта".

Хоч існує й інша точка зору. Наприклад, один з лідерів партії Зелених Сергій Курикін вважає, що відставка Тарасюка має "суб'єктивно-відомчі причини". Він не зв'язує цю подію з листом дипломатів з приводу бюджетної реформи.

Як сказав Курикін, "причини відставки знаходяться в самому МЗС. Вона є відображенням певного внутрішнього конфлікту, але аж ніяк не оскарженням політичного курсу, який проводив Тарасюк". Мабуть, істина лежить десь посередині.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування