Обхідний газопровід – поки що тільки казка

Середа, 25 жовтня 2000, 19:43
Будівництво газопроводу в обхід України, яке анонсують ледь не щодня, поки тільки гучний міф. Збудеться він чи ні - невідомо, зараз ще не тільки не створено консорціуму для будівництва труби – немає навіть технико-економічного обгрунтування, чи буде ця задумка вигідною. Подробиці самої гучної істерії осені 2000 року в інтерв'ю УП розказав Серж Був‘є, представник генеральної дирекції компанії "Газ де Франс", яка разом з "Газпромом" і ще трьома компаніями вивчає можливість будівництва обхідної труби.

Згідно із задумом "Газпрому", труба-змичка територією Польщі та Словаччини (пунктирна лінія) має з'єднати першу, вже побудовану гілку газопроводу "Ямал-Європа" (проходить землями Росії, Бєлорусі та Польщі до Німеччини), з південним газопроводом, яким іде основний російський газ до Європи через Україну. На виході українська газотранспортна мережа дає 290 мільярдів кубометрів газу на рік. Зараз трубою прогоняється близько 110 мільярдів кубометрів палива "Газпрому".

Примітка. На карті позначена лише частина газотранспортної мережі


"Рішення про створення або не створення консорціуму з будівництва обхідної труби буде ухвалено тільки за результатами технико-економічного обгрунтування", - в цьому, на думку пана Був‘є, полягає найголовніший момент. "Сьогодні ми маємо лише проект газопроводу. Консорціум компаній, які братимуть участь у будівництві, ще не створено. У даний момент сторони вирішили приступити тільки до технико-економічного обгрунтування", - повідомив УП Серж Був‘є, керівник київського офісу компанії "Газ де Франс" під час його останнього візиту до Києва. З його слів, "Газпром", "Рургаз", "Вінтерсхаль", "Снам" і "Газ де Франс" не підписували в Москві минулого тижня жодних договорів, крім рішення приступити до вивчення обгрунтування. Також не прийнято рішення, які частки сторони матимуть в цьому проекті.

"Коли до нас звертаються з пропозиціями, ми вивчаємо всі проекти", - сказав Серж Був‘є. "Виходячи з тенденції зростання споживання газу в Європі встає питання і диверсифікації джерела його надходження. Реальність зараз така - весь російський газ, який отримує Франція, йде транзитом через Україну".

У той же час, зі слів г-на Був‘є, він не пам'ятає, щоб у Франції були проблеми з недостачею газу. Паливо компанія отримує на кордоні з Австрією і Німеччиною. "Якщо виникають якісь питання, ми звертаємося до "Газпрому". До України ми у цьому разі ніяких претензій не маємо. І ми хочемо, щоб Москва і Київ самі розібралися в своїх проблемах. Що стосується "Газпрому", то це дуже надійний партнер, з яким ми співробітничаємо вже чверть століття".

У той же час представник "Газ де Франс" визнав, що компанія вивчає будь-які шляхи постачання газу. З його слів, зараз українські газопроводи не завантажені повністю. Але, в той же час, "чим більше у країни джерел постачання енергоносіїв, тим більше вона незалежна", додав він.

Ще одна проблема в реалізації обхідного газопроводу – політичні складові. "Крім ТЕО, треба підписати договору з транзитними країнами". "Спочатку поляки сказали категоричне "ні", потім вони визнали, що ЄС, який підтримав ініціативу збільшення постачання газ, такий же стратегічний партнер, як і Україна. І поляки, як і українці, розуміють, що транзит газу добре проплачується".

Стосовно вивчення самого технико-економічного обгрунтування, то воно може зайняти не менш декількох місяців. Невідомі ані об'єми прокачування газу поки що тільки міфічною магістраллю, ані вартістю проекту. "На сьогодні ТЕО ще взагалі не починалося, - пояснив пан Був‘є. - На практиці час від розробки технико-економічного обгрунтування до введення труби в дію займає декілька років. Не менше року, це вже точно".

На запитання про те, чи може "Газ де Франс" замість будівництва обхідної труби взяти участь в приватизації українських газопроводів, пан Був‘є нагадав: "Ми розглядаємо будь-які пропозиції". Але спочатку Україна повинна ухвалити відповідний закон про приватизацію. "Ви маєте відрегулювати в законах, яка взагалі мета України, яка заборгованість підприємства і що повинен погасити інвестор, які у нього гарантії згідно із законом, і чи можливий вивіз прибутків за кордон".

Представник "Газ де Франс" також не вважає нереальними цифри оцінки української газотранспортної системи. "Вона може коштувати і 26 мільярдів, і в два рази менше. Все залежить від того, за якою методикою оцінювати і що при цьому враховувати". Відносно варіанту концесії трубопроводу, то її, зі слів Сержа Був‘є, можна застосовувати в країнах з розвиненою законодавчою базою.

У стані українських чиновників немає однозначної думки, що робити з українською трубою. У вівторок міністр палива та енергетики України Сергій Єрмілов повідомив, що уряд більш глибоко проробив варіант концесії. А, нагадаємо, в парламенті група народних депутатів підготувала законопроект про приватизацію 49% української газопровідної системи із закріпленням контрольного пакету за державою. У такому випадку пан представник "Газ де Франс" правий – Україна має визначитися, чого вона взагалі бажає.



powered by lun.ua