Авіадиспетчер чув голос терориста, що захопив "Боїнг-767"

Середа, 12 вересня 2001, 18:11
"Не роби ніяких дурниць" - різкий і короткий наказ, кинутий англійською мовою угнанцем-терористом в кабіні "Боїнга-767", був останніми словами, які зміг почути в радіоефірі з борту лайнера диспетчер аеропорту Логан в Бостоні (штат Массачусетс). Пілот в цей момент був на зв'язку з диспетчером і продовжував натискати кнопку рації на штурвалі літака, коли в кабіні пролунав наказ терориста.

Незважаючи на найсуворішу секретність, в якій перебуває зараз хід розслідування терактів в Нью-Йорку і Вашингтоні, телекомпанії Ен-Бі-Сі вдалося отримати інформацію від неназваного авіадиспетчера, який вів радіопереговори з екіпажем літака "Боїнг-767" авіакомпанії "Амерікен ейрлайнс", що вилетів рейсом N11 у вівторок в 7.45 за місцевим часом з Бостона і взяв курс на Лос-Анджелес (штат Каліфорнія).

У момент, коли літак, прямуючи на захід, підійшов до кордону штату Массачусетс, в пілотській кабіні щось сталося і саме тоді диспетчер почув голос терориста. Негайно після цього хтось відключив "транспондер" літака – автоматичний радіоприлад, що посилає дані про місцезнаходження "Боїнга" на радари диспетчерів. Радіоконтакт з рейсом N11 урвався одночасно з роботою "транспордера" і після цього диспетчери не вже не могли підтримувати зв'язок з літаком.

"Боїнг-767" різко змінив курс, розвернувся практично в зворотній бік і взяв курс на Нью-Йорк. О 8.45 за місцевим часом літак врізався в північну 110-поверхову вежу одного з двох хмарочосів Всесвітнього торгового центру в південній частині Манхеттена. Це був перший теракт з чотирьох, скоєних у вівторок терористами-самовбивцями в Нью-Йорку і Вашингтоні. На борту першого "Боїнга" було 92 людини (включно з пасажирами і екіпажем).

Через 18 хвилин (о 9.03) у другий хмарочос в Нью-Йорку врізався другий викрадений літак - "Боїнг-767" авіакомпанії "Юнайтед ейрланс", що прямував рейсом N175 також з Бостона в Лос-Анджелес. На його борту були 65 осіб. Ще через 40 хвилин (о 9.43) в будівлю Пентагона в Вашингтоні врізався "Боїнг-757" компанії "Амерікен ейрланс", що летів рейсом N77 з аеропорту "Даллас" під Вашингтоном до Лос-Анджелеса. На його борту знаходилися 64 людини. Ще через 15 хвилин (близько 10.00) в землю в 120 км від Піттсбурга (штат Пенсільванія) врізався угнаний "Боїнг-757" компанії "Юнайтед ейрланс", рейс N93 з Ньюарка (штат Нью-Джерсі) до Сан-Франциско (штат Каліфорнія). На борту цього літака було 45 осіб.

Усього на чотирьох літаках загинули 266 осіб.

Джерела в правоохоронних органах США підтверджують, що вже після того, як рейси N77 і N93 були захоплені угнанцями-терористами, як мінімум двоє пасажирів - жінка і чоловік - зуміли подзвонити по своїх мобільних телефонах. Зміст цих панічних розмов повністю не розголошується, але відомо, що пасажири підтвердили наявність угонщиків на борту і нейтралізацію ними екіпажу. Відомо також – і це офіційно підтвердив міністр юстиції США,- що при захопленні третього "Боїнга" угонщики-терористи скористалися ножами, таємно пронесеними на борт літака.

Аналізуючи обставини угону літаків і здійснених терактів, експерти американських правоохоронних органів дійшли до висновку, що терористи були дуже добре підготовленими і уміли керувати великим реактивним літаком. Цим же пояснюється швидке відключення "транспондера" на борту "Боїнга", що не дозволило диспетчеру відразу "засікти" зміну в маршруті рейсу N11. У пілотських кабінах "Боїнгів" є спеціальна потаємна кнопка, що дозволяє пілоту непомітно послати по радіо сигнал небезпеки в диспетчерський центр, але нею ніхто не встиг скористатися, що також вказує, що терористи були професіоналами. Невипадковим є і те, що вкрадені літаки були схожі – два "Боїнги-767" і два "Боїнги-757", які за оцінкою фахівців мають дуже схоже обладнання в кабіні і практично однакове розташування штурвалів, педалей і важелів управління, що дозволяє людині, що навчилася управляти одним з них, легко управляти й іншим.

За даними джерел в американській розвідці, в організації Усами бен Ладена готувалися терористи, що проходили спеціальну підготовку як пілоти-смертники, що уміють управляти пасажирським реактивним літаком, але у відкритих джерелах поки немає жодних підтверджень про те, на яких типах літаків вони вчилися літати.

Завісу таємниці над угоном чотирьох "Боїнгів" могли б підняти "чорні ящики", але, за оцінкою американських фахівців, сила всіх чотирьох вибухів була настільки великою, що немає практично жодної надії, що ящики не були повністю зруйновані в момент терактів.

У будь-якому випадку, аналіз обставин трагедій в Нью-Йорку і Вашингтоні підтверджує, що теракти були скоєні професіоналами високого класу і що вони були "ретельно скоординованою і розрахованою до дрібниць" умисною терористичною акцією, вважають експерти.

РІА "Новости"

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування