Без роздумів
Заборонили в Україні рекламу алкоголю і тютюну

Понеділок, 19 листопада 2001, 12:03
У кінці минулого тижня депутати української Верховної ради менше ніж за 10 хвилин зробили те, на що ніяк не насміляться їх російські колеги, - повністю заборонили рекламу тютюну й алкоголю. Швидше всього і президент Леонід Кучма не накладе вето на ухвалений Радою закон. Це надто потужний удар по українській рекламній індустрії, яка і так ледве животіє.

У світі немає жодної країни, де реклама і сигарет, і випивки незаконна у будь-якій формі. Запекла боротьба тютюнового і антитютюнового, алкогольного і антиалкогольного лоббі навколо можливості таких заборон йде практично скрізь - від Непалу до Великобританії, від парламентів окремих країн до Європейського суду (European Court of Justice), який у у 2000 р. відмінив введену Євросоюзом заборону на рекламу тютюнових виробів. Але в Україні, схоже, звикли діяти блискавично.

Перед третім читанням нового закону про рекламу, яке відбулося у четвер, ніщо не провіщало сенсації. Законопроект не передбачав ніяких нових обмежень алкогольної і тютюнової реклами. Депутати мляво лаяли проект за другорядні недоліки - наприклад, непатріотичність: закон дозволяє рекламу будь-якими мовами, що підриває позиції власне української мови.

І тут, перед самим голосуванням, виступив депутат Юрій Сахно. Цей законодавець не вважається найвпливовішим у Раді, але його пропозицію заборонити рекламу алкогольних напоїв і тютюнових виробів "на будь-якому носію інформації" підтримали навіть лояльні до бізнесу фракції, наприклад українське "Яблуко". На обговорення і прийняття революційного закону пішло всього сім з половиною хвилин, розповідає Максим Лазебник, що очолює Всеукраїнську рекламну коаліцію (ВРК, яка об'єднує більше ніж 50 найбільших агентств країни).

Представник управління економічної політики адміністрації президента України повідомив "Ведомостям", що Кучма, швидше всього, не накладе вето на прийняту Радою версію закону про рекламу, оскільки за неї проголосувала абсолютна більшість депутатів - 310 з 450.

Замовлення на просування сигарет формують не менше 50% бюджетів місцевих агентств з зовнішньої реклами. Об'єм усього українського рекламного ринку ВРК оцінює в $75 млн., з яких 20% доводиться на тютюнову і алкогольну рекламу. А за оцінкою Олега Стрельнікова, гендиректора агентства FKG-Ukraine, місткість ринку - всього $60 млн., причому третина - це нині заборонена Радою реклама сигарет і алкогольних напоїв.

Незважаючи на мізерний об'єм ринку (у Росії він складає більше ніж $2 млрд.), українська рекламна індустрія разом з суміжними галузями забезпечує роботою 600 000 чоловік, говорить Стрельніков. Нова заборона, говорить він, змусить компанії скоротити 125 000 з них.

Прихильники заборони могли б єхидно заперечити, що при такому ККД ($100 прибутку на кожного співробітника у рік) рекламний бізнес давно потребує масштабних скорочень. Але чимала частина рекламних бюджетів, що витрачаються в Україні, проходить через московські офіси міжнародних компаній і київські філіали російських рекламних агентств, що відкрилися останнім часом, у тому числіі ті, які входять у глобальні мережі.

"Ми намагаємося зрозуміти, що сталося. Нам весь день дзвонять клієнти, але офіційних роз'яснень до закону поки немає", - говорить Андрій Безрученко, директор по роботі з клієнтами найбільшого у країні агентства "Адвента Loewe Lintas". Значна частка бізнесу компанії доводиться на бюджети українського горілчаного концерну "Союзвіктан" і виробника сигарет Camel і Winston - Japan Tobacco International.

А тим часом у Росії також йде обговорення нової редакції закону про рекламу. У першому читанні депутати схвалили повну заборону на рекламу тютюну, запропоновану місцевими законодавцями Татарстана. Але рекламщики і тютюнові лоббісти впевнені, що український кошмар не повториться. Зі слів віце-президента компанії ВАТ Володимира Аксьонова, різноманітні галузеві асоціації наполягають на тому, щоб реклама тютюну у Росії була заборонена не раніше ніж 2006 р.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування