ФЕП втрачає Інтернет-вплив?

Середа, 12 грудня 2001, 14:06
Як випливає з офіційної заяви президента Фонду ефективної політики Глеба Павловського, внаслідок вимушених і нездоланних обставин ФЕП згортає свою співпрацю з групою засобів масової інформації, якими фонд керував в Інтернеті: Страна.Ru, СМИ.Ru, Вести.Ru та інші.

"Найближчими днями власність на ці ресурси буде реорганізована і відповідно переоформлена. Моє рішення продиктоване бажанням усунути всі політичні перешкоди журналістській роботі високопрофесійного колективу, що працює у мережі", - йдеться у заяві, що прозвучала ввечері 11 грудня.

У вівторок Павловський заявив Інтерфаксу, що прийняте рішення пов'язане з певним тиском з боку інвесторів, які фактично ставлять його перед вибором: "ризикувати діяльністю цих ресурсів або відмовитися від власності". "Я віддав перевагу другому варіанту", - відзначив політолог.

Павловський не виключає, що цей тиск пов'язаний "із боротьбою у вищих колах державного апарату" і його стосунками з тими чи іншими чиновниками, "які є зацікавленими особами". Політолог завірив журналістів, що "жодним чином не ображається, оскільки в інвесторів є своя залежність від політичної ситуації". Він переконаний, що якби пішов на конфлікт, то "зробив би заложником журналістський колектив цих Інтернет-видань".

"Я цього не хочу і відхожу в бік, оскільки підозрюю, що єдина причина цієї ситуації - це я", - закінчив Павловський.

Більш докладні коментарі пана Павловського прозвучали в інтерв'ю Газете.Ру: "У ФЕПа, який я очолюю, складні стосунки з інвесторами, як і особисто у мене. Зараз існує реальне - і для мене очевидне - тиск на мене з боку інвесторів, але не з боку влади. Провадиться він тому, що інвестори перебільшують мою роль у публічній полеміці між публічними діячами.

Я впевнений, що влада не є джерелом цієї проблеми, хоч, безсумнівно, ті чи інші чиновники можуть бути каталізатором у ставлені інвесторів до мене", - говорить Гліб Павловський.

"Претензії існують на рівні так званої полеміки "кремлівських партій", яка розгорнулася на майданчиках цих ЗМІ. Можу сказати, що дана полеміка ведеться на гроші - у замовленій піар-кампанії. Мене все це пригнічує. Тому я хочу піти і тим самим уникнути конфлікту", - відзначив політолог.

Президент ФЕПу відмовився назвати інвесторів, з якими його зараз намагаються "зіштовхнути лобами", і ще раз зробив акцент на тому, що, всупереч всім своїм відпрацьованим технологіям, він не має наміру робити із спроби конфлікту, принаймні навколо свого бізнесу, якесь шоу. Можна навіть сказати, що Павловський намагається у цьому випадку виступити у ролі такого собі політтехнологічного миротворця на полі бою. "Я не маю на це права через домовленість. Не буду називати ні інвесторів, ні імена чиновників, щоб не порушувати договору про конфіденційність. Особисто у мене ні з ким немає конфлікту, навпаки, я йду, щоб конфлікту уникнути", - сказав він.

При цьому Павловський зазначив, що з адміністрацією президента у нього "рівні і спокійні стосунки у рамках кола тем, в яким ми спіпрацюємо".

Закінчуються всі доступні на даний момент коментарі оптимістичним хеппі-ендом, тобто світлими планами на майбутнє: "Буду займатися тим же, чим займаюся зараз - ФЕПом, - заявляє пан Павловський. - Фонд більше ніяк не буде взаємодіяти з цими ЗМІ. Я не буду володіти ні номінальними, ні фактичними правами на них. Медіаресурси будуть існувати як корпорація або холдинг. Ні я, ні будь-який інший співробітник ФЕПа не будуть мати доступу до них. Ті співробітники фонду, які зараз суміщають роботу у ФЕПі і ЗМІ, повинні будуть вибирати, з ким залишитися".

Що ж, комусь дійсно доведеться зробити вибір. При цьому вельми цікаво, як перерозподіл ресурсів позначиться на загальній працездатності й ефективності команди ФЕПу, адже за такої жорсткої постановки питання можливі найнесподіваніші варіанти розвитку подій. Особливо те, що відбулося цікавить нас з точки зору виборів у парламент України 2002 року. Із заяв відповідальних осіб Соціал-демократичної партії України (Об'єднаної), саме московські політтехнологи консультують соціал-демократів в Інтернет-напрямі виборчої кампанії.

Останні заяви українських політиків різних мастей і державний мужів найвищого рівня, аж до президента України, не відрізняються особливою захопленістю з приводу самого факту існування абсолютно непідконтрольного інформаційного простору - Інтернету. Насамперед, всім зрозуміло, що такі різкі заяви пов'язані з елементарним страхом можливостей Інтернету у плані безконтрольного поширення й отримання інформації громадянами України.

Це у період передвиборної кампанії може фатально відбитися якщо не на результатах самих виборів, то на долях окремих політиків і чиновників. Людині властиво боятися невідомого, але тут йдеться про конкретну загрозу - компромат, якого, як правило, бояться ті, кому є що приховувати.

Було б безглуздо намагатися шукати якісь прямі "українські корені" в заяві президента, ФЕПа, але все ж, як відомо, випадковостей у великій політиці не буває. І коли з одного боку існує партія, що найняла для Інтернет-обслуговування такого досвідченого іноземного монстра як ФЕП, а з іншого боку - хвиля офіційних заяв й інформаційних мотивів, направлених на створення негативного іміджу Інтернету як середовища і простору, то чекати якоїсь "мильної мелодрами" складно. Тут, швидше, можливий триллер.

Очевидно, причини дійсно десь у районі кремлівських коридорів, а "український слід" може бути присутнім лише як одна з екзотичних версій. Але все ж те, що ФЕП дистанціюється практично від усіх своїх засобів впливу в Інтернеті, не може не позначитися на ході політичних мережевих баталій.

Проте, медійний вплив може вестися здалека і таємно. Та й у будь-якому випадку, якщо ФЕП справді грамотно продасть свої медіа-активи, то ніщо не буде заважати йому використати всі ті ж самі ресурси. У такому випадку просто трохи зменшиться кількість зароблених грошей, але і проблем, пов'язаних з підтримкою і розвитком досить великого медіа-холдингу, помітно зменшиться, і це дасть свої плюси у посиленні уваги до інших "чисто ФЕПівських" проектів.

Хоч, звичайно, ситуація може виявитися набагато тривіальнішою: у ФЕПа могли просто закінчитися гроші на підтримку всіх існуючих проектів. А клієнти з "кремлівських коридорів" не особливо поспішали з оплатою. При цьому у Павловського ніяких особливих важелів і механізмів для того, щоб вплинути на ситуацію, просто не було, і у результаті було прийняте рішення так ефектно вчинити з точки зору піару, і так ефективно з точки зору грошей.

У той же час, той, хто "підхопить" медіа-проекти ФЕПа, буде вимушений не тільки розлучитися із значною кількістю коштів, але і вирішити серйозне питання про необхідність самостійно підтримувати і фінансувати величезний журналістський штат (декілька сот чоловік). А самому ФЕПу нічого не стане на заваді у подальшому реанімувати частину старих медіа-ідей, і не виключено, що з'являться проекти у новому виконанні типу СМИ.ру-2 або Вести.ру-2. На ще одну Страну.ру у ФЕПа "своїх" грошей може не вистачити, але і тут завжди знайдуться добрі інвестори.

Цікаво, що заява президента ФЕПа викликала живий інтерес у середовищі українських медіа. І не тільки з точки зору майбутніх виборів, але і з точки зору деякої етапності того, що зараз відбувається на ринку інтернет-медій у Росії. Можливо, такий сценарій можливий і в Україні? Навіть якщо і ні, чужий досвід у такій ситуації буде багато корисніший і цікавіший.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Читайте УП В Google News