Трубопровід Одеса-Броди: туман густішає

Четвер, 20 грудня 2001, 19:04
Урочисте відкриття термінала українського нафтопроводу Одеса-Броди так і не поставило крапку в авантюрній історії цього проекту. Поки над трасою і над терміналом "Південний" біля Одеси височить ліс знаків питання. І, передусім, немає жодної ясності з тим, хто ж все-таки буде постачати нафту для прокачування по новому трубопроводу, а також скільки це буде коштувати.

Жодна з компаній, працюючих по транспортних схемах через Чорне море, не виявила бажання скористатися новим маршрутом. Так і з споживачами перспективи поки туманні, хоч два з них вже були названі. У липні цього року декілька разів оголошували в Міністерстві палива і енергетики України, що заявки ніби подали словацька Transpetrol - на 150 тисяч тонн в місяць, а також українська фірма "Нафтохімік Прикарпаття" для Надвірненського НПЗ - на один мільйон тонн нафти в рік.

Відтоді список потенційних клієнтів нафтопроводу не збільшився, незважаючи на всі старання компанії оператора - компанії "Укртранснафта", спеціально створеної в серпні для експлуатації нової траси. Навпаки, представники низки компаній, наприклад Chevron, прямо заявляли, керуючись різними мотивами, що не розглядають маршрут Одеса-Броди як альтернативу іншим варіантам - таким як Баку-Джейхан.

Голова правління "Укртранснафти" Олександр Тодійчук визнає, що проблема існує. У інтерв'ю українському "Дзеркалу тижня" він заявив: "Ми збираються транспортувати нафту для нафтопереробних заводів в Україні. Ми хочемо, щоб ті НПЗ, в яких ще залишився істотний держпакет акцій, отримали від уряду чітку орієнтацію на наш проект… Зрозуміло, все це відбудеться не завтра. В один момент неможливо переорієнтувати українські НПЗ на нафту іншого сорту, як і відразу не переконати власників нафти в тому, що саме український нафтовий маршрут - найбільш економічно (так і політично) виправданий".

"Нафтові компанії нам поки співчувають або визнають, що це були неймовірні зусилля - побудувати нафтопровід, - додав Тодійчук. - Але вони кажуть, що ще не вирішили: чи потрібен ним цей шлях доставки нафти чи ні".

Правда, на початку грудня новим нафтопроводом зацікавився посол Азербайджану на Україні Талят Алієв, але переговори він провів тільки з одеською владою - з першим віце-губернатором Миколою Тиндюком і міським головою Русланом Боделаном. До того ж азербайджанського дипломата більше цікавили умови участі в міжнародному консорціумі, який має бути сформований для експлуатації траси, а не можливості прокачування конкретних партій нафти.

Аналітик "Трійки Діалог" Валерій Нестеров так прокоментував для RusEnergy.com ситуацію навколо нафтопроводу Одеса-Броди: "Небажання постачальників каспійської нафти експортувати свою нафту по цьому трубопроводу - зрозуміле. Більш легка каспійська нафта буде змішуватися з російською експортною сумішшю Urals. Головна причина відмови каспійських нафтовидобутників - відсутність системи компенсації за погіршення якості нафти, оскільки каспійська нафта вищу вартість, ніж російська експортна суміш Urals".

Ринок Східної і Центральної Європи, на який налаштована українська труба в її нинішньому варіанті, перенасичений, і до того ж зростає занадто повільними темпами для того, щоб можна було серйозно розраховувати на появу на ньому ніші для нових постачальників. Теоретично, нинішні споживачі нафти в цьому регіоні могли б спокуситися, наприклад, значними знижками і змінити постачальників. Однак і тут українському нафтопроводу похвалитися важко.

За оцінками Міністерства палива та енергетики України, тариф на траспортування нафти з танкерів в "Південному" в трубопровідну систему становитиме 40 центів за тонну, а тариф на її прокачування - 59 центів за 100 т/км. Перша черга системи розрахована на транспортування 9 млн. тонн нафти в рік, а друга, яка передбачає будівництво двох нових компресорних станцій, доведе річну потужність траси до 25-40 млн. тонн.

Минулого літа українська влада обіцяла розробити для нафтопроводу деякий багаторівневий тариф в залежності від об'ємів і умов перекачування нафти, і оприлюднити його на початку жовтня. Зараз термін оголошення тарифів формально відкладений до початку наступного року.

Керівник департаменту стратегічного розвитку "Уктранснафти" Максим Вакуленко сказав RusEnergy.com: "Приблизні тарифи вже визначені, але я не можу їх вам дати, оскільки во вони не є остаточними і будуть мінятися. Остаточні дані ми дамо тільки після підписання більш серйозних контрактів на використання нафтопроводу".

Проте, з джерел в "Укртранснафте" стало відомо, що транспортування тонни нафти до Бродів обійдеться клієнту приблизно в 5,6 долари, а з урахуванням в "Південном" - 6 доларів. По інших джерелах, українці розраховують отримувати за транспортування тонни нафти по своєму трубопроводу 5,53 долара.

Читайте також

Росія і Україна розкладають нафтовий пасьянс

"Українська правда" у Threads

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування