Кучма не знає законодавства України? Чи він просто вчинив злочин?

Середа, 13 лютого 2002, 10:48
Як стало відомо з оприлюдненої на сайті Верховної Ради України інформації, формулювання про звільнення Олександра Омельченка від виконання повноважень Київської міської державної адміністрації в Указі Президента України від 1 лютого 2002 року N 122/2002 "Про тимчасове звільнення О.Омельченка від виконання обов'язків голови Київської міської державної адміністрації" виглядало наступним чином:
"...
1. Звільнити ОМЕЛЬЧЕНКА Олександра Олександровича від виконання обов'язків голови Київської міської державної адміністрації на період проведення передвиборчої агітації на виборах народних депутатів України".

Не торкаючись моменту вступу в дію згаданого Указу (оскільки він не був належним чином опублікований), розглянемо по суті можливість законного звільнення О.Омельченка з займаної посади.

Законодавство України, як вже вказувалося у попередньому юридичному коментарі, не дозволяє просто звільнити працівника без зазначення підстави або за підставами, що не зазначені в законодавстві України, навіть якщо він є державним службовцем високого рангу. Такої підстави, як звільнення з роботи через участь у виборах, трудове право України не знає.

Навпаки, Закон України "Про статус народного депутата України" та "Про вибори народних депутатів України", а також законодавство про статус та вибори депутатів місцевих рад надають особливі гарантії працівникам, які беруть участь у виборах. Та це й логічно. Тому, якщо цей Указ просто звільняє О.Омельченка з займаної посади, то він є незаконним (на його видання Л.Кучма не мав права).

Однак повернемось до самого змісту Указу Президента України від 1 лютого 2002 року N 122/2002 "Про тимчасове звільнення О. Омельченка від виконання обов'язків голови Київської міської державної адміністрації". Його можна тлумачити і таким чином, що відповідно до п.1 Указу О.Омельченка не звільнено з роботи, а лише відсторонено від займаної посади.

Якщо спробувати витлумачити п.1 Указу як звільнення О.Омельченка з його наступним поновленням після проведення виборів, то звільнення працівника з роботи є розірванням з ним трудового договору. Однак згідно з гарантованим Конституцією України в ст.43 ч.1 правом вільного укладання трудового договору є недопустимим обмеження волевиявлення працівника. Тобто без надання власної згоди працівником знову призначити його на посаду, з якої його було звільнено, не можна. Це є не чим іншим як обмеженням дієздатності О.Омельченка як фізичної особи, а він як відомо не є обмежено дієздатним, а угоди, що направлені на обмеження дієздатності, є недійсними (ст.12 ч.2 Цивільного Кодексу). Таким чином цей Указ не можна тлумачити як звільнення і призначення водночас. Цим Указом могло відбутись лише звільнення О.Омельченка, яке, як доведено вище, є незаконним.

Однак для державних службовців існує ще одна форма усунення від займаної посади, яка не має нічого спільного зі звільненням. Йдеться про відсторонення державного службовція від виконання повноважень за посадою – різновид дисциплінарного стягнення, яке накладається на державного службовця в разі, якщо його дії чи бездіяльність:
- призвели до людських жертв, або
- заподіяли значної матеріальної чи моральної шкоди громадянинові, державі, підприємству, установі, організації чи об'єднанню громадян.

Інших правових підстав для відсторонення державного службовція від виконання повноважень за посадою (ст.22 ч.1 реч.1 Закону України "Про державну службу") законодавство України не знає.

Отже, якщо в Указі йдеться не про звільнення О.Омельченка (тоді Указ є лише незаконним) з займаної посади, а про його відсторонення від займаної посади, то можна говорити про порушення Президентом України Л.Кучмою Закону України "Про державну службу". Оскільки ж він своїм рішенням ще й вчинив порушення права О.Омельченка на трудову діяльність, то також доцільно розглянути питання про вчинення ним діяння, яке підпадає під ознаки ст. 365 ч.1 Кримінального кодексу України, а саме "Перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення службовою особою дій, які явно виходять за межі наданих їй прав чи повноважень..."

Читайте також:

Чи міг Кучма звільнити Омельченка?



NB. Про всі подробиці походу Ющенка та Медведчука на дискотеку, а Литвина – у народ, про змагання Януковича за мандатом, про передвиборче шоу політичних двійників, про списки майбутніх депутатів, які переховуються за прізвищами Ющенко, Мороз і Тимошенко, про все це читайте у новому розділі "Української правди" ВИБОРИ 2002

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

Читайте УП В Google News