Чим може обернутися монополія Укртелекому

П'ятниця, 12 квітня 2002, 15:31
Ситуація, яка виникла у зв'язку з відключенням декількох приватних телефонних компаній від мережі "загального користування" ВАТ "Укртелеком", окрім викликаного резонансу, дозволила зробити і деякі проміжні висновки про те, в якому ж "інформаційному суспільстві" ми зараз реально живемо.

Якщо стисло резюмувати все, що сталося в ніч з 5 на 6 квітня, то, насамперед, варто визначити наступні основні моменти.

По-перше, відключення Укртелекомом приватних телефонних операторів відбувалося без жодних попереджень або попереднього обговорення претензій, які він має до вищезазначених компаній. Дії типу "спочатку вимкнути, а потім розбиратися" стають основним алгоритмом при розв'язанні Укртелекомом якихось своїх проблем.

По-друге, відключення відбулося у ніч з п'ятниці на суботу. Наприклад, компанія "І.П.С." (один з потерпілих телефонних операторів) протягом вихідних, понеділка і більшої частини вівторка просто не знала, чому сталося відключення.

По-третє, крім відключених від мережі Укртелекому телефонних компаній, потерпіли й їх клієнти - приватні особи, компанії і державні установи. Поки можна лише говорити про "потерпання", оскільки на даний момент ми не маємо у своєму розпорядженні інформації про те, що будь-хто з потерпілих пред'явив Укртелекому офіційні претензії про відшкодування збитку. За різними оцінками, внаслідок відключення постраждало приблизно 100 тисяч чоловік - споживачів послуг зв'язку.

Поки тільки компанія "І.П.С." висловила готовність вирішувати проблему, яка виникла, у суді. Судовий позов до Укртелекому, можливо, буде поданий вже у квітні. Під "Звертанням громадян-користувачів інтернету", яке було опубліковане в АІНі вночі 11 квітня, поки зібрано не більш двох десятків підписів і немає жодній офіційної претензії, яку можна було б віднести або до спілки захисту прав споживачів або ж до інших органів.

Інтернет-провайдери, які потерпіли від відключення, обмежилися вибаченнями перед своїми клієнтами за проблеми з дозвоном з 5 по 11 квітня внаслідок "часткової непрацездатності Київської міської телефонної мережі" і поки ніяких офіційних претензій до Укртелекому НЕ ПРЕД'ЯВЛЯЮТЬ.

По-четверте, у цьому випадку було завдано матеріального збитку і самому Укртелекому. За скромними оцінками експертів, за 5 днів компанія втратила близько 150 тис. гривень. Але тут також поки немає жодних офіційних претензій і рухів з метою з'ясувати, хто буде нести відповідальність за "завдання збитків в особливо великих розмірах".

По-п'яте, в основі претензії Укртелекому до приватних операторів лежать факти "крадіжки і підміни трафіка" і "т.н. рефайла". При цьому в Україні просто відсутні які-небудь нормативні документи, що регламентують і визначають подібні конкретні дії як незаконні.

"Через відсутність відповідних правил й інструкцій, а також недостатності правового поля виникають непорозуміння між операторами, випадки "рефайла" (підміна міжнародного трафіка місцевим), "колл-беку" (зворотний дзвінок), застосовуються інші недозволені технології", - говориться у рішенні п'ятого з'їзду операторів зв'язку, який відбувся 10 квітня у приміщенні Держкомзв'язку. Як повідомляє Інтерфакс-Україна, у роботі з'їзду взяли участь 202 представника 107 операторів зв'язку.

Вже можна робити які-небудь висновки з описаних вище тез, однак офіційна реакція Укртелекому на те, що відбулося майже тиждень тому - відключення деяких телефонних компаній від своєї мережі т.н. "загального користування" - поки відсутня. І від того, що ж скаже Укртелеком у своє виправдання, залежать багато висновків, які теоретично можна робити вже зараз. Ми поки їх робити не будемо, і спробуємо все ж дочекатися "офіціозу".

Вночі 11 квітня (практично в один час з публікацією в АІНі "Звернення" ) взаємодія мереж компанії "І.П.С." і Укртелекому почала відновлюватися. Вдень 11 квітня, за словами технічного директора компанії "І.П.С." Олега Біденка, було відновлено приблизно 95% каналів. Деяким здалося, що проблема вирішена. Однак у цей же день вранці почалася перевірка компанії "І.П.С." українським державним центром радіочастот і нагляду за зв'язком ("Укрчастотнагляд"). І не виключено, що поновлення роботи мереж було здійснено виключно на час перевірки, завдання якої, за словами пана Біденка, знайти факти "т.н. рефайла".

Тому поки не зрозуміло, чим закінчиться для українського телекому чергова п'ятниця (12 квітня). Чи стане вона "чорною" або принесе певне моральне полегшення? "Сподіваємося на краще, але чекаємо гіршого", - таку негласну позицію зараз займають багато компаній, які працюють у сфері зв'язку.

АІН як і раніше закликає громадян України, в яких виникли проблеми або ж яким завдано збитків у зв'язку з відключенням, що відбулося, присилати копії своїх офіційних претензій у редакцію за адресою: ain@brams.com. Поки таких звертань немає. Для Укртелекому це означає, що все, що говориться про тисячі потерпілих споживачів – дурниця або вигадка. Або це все-таки правда?

P.S. За інформацією, яка надійшла до редакції АІН, з вечора 10 квітня певні проблеми спостерігалися на підключенні до "Української мережі обміну інтернет-трафіком" у найбільшого "державного "провайдера" Інфоком". За неперевіреною інформацією, у "Інфокома" "порвалася оптика" на UA-IX.

У зв'язку з цим доступ клієнтів інших провайдерів до ресурсів, розташованих на серверах "Інфокома", протягом 11 квітня був значно ускладнений. Також певні проблеми відчували і клієнти "Інфокому" при спробах звернення до ресурсів, розташованих за межами мережі цього провайдера. Ця інформація на даний момент з'ясовується.



powered by lun.ua