Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Продовжено експеримент з продажу електроенергії з податкової застави. Створюється вторинний ринок енергетичних ресурсів

Четвер, 25 квітня 2002, 21:26
Влада України продовжила до кінця цього року експеримент з продажу електроенергії з податкової застави. Це передбачено постановою Кабінету Міністрів № 546 від 19 квітня "Про заходи забезпечення виконання державного бюджету України у другому кварталі 2002 року". Аналітики переконані, що ухвалення цієї постанови обумовлене критичним станом виконання держбюджету за результатами першого кварталу цього року та спрямоване на зростання податкових надходжень в бюджет у другому кварталі. (Недовиконання державного бюджету у першому кварталі складає 700 млн. грн.).

Нагадаємо, що 16 листопада 2001 року Кабінет міністрів дозволив реалізацію природнього газу та електроенергії (постановами № 1505 та № 1511,відповідно), що знаходяться у податковій заставі. За даними ДПАУ, до кінця минулого року у податковій заставі знаходилися природній газ на суму близько 1,5 млрд. грн. та електроенергія — на 1 млрд. грн.

В інтерв’ю "Контексту" голова департаменту економічного аналізу Міжнародного інституту порівняльного аналізу Олександр Сергієчко зазначив, що податкова застава як така є достатньо ефективним механізмом та успішно застосовується у багатьох країнах світу. У той же час, підкреслив пан Сергієнко, у цьому випадку (коли в заставі перебувають енергоносії) доволі складно визначити, яку саме долю продукції вилучати як податкову заставу.

Так, застосування цього регулювання до електроенергії ускладнює специфіка продукту, оскільки електроенергію не можливо ані зберігати, ані призупинити її виробництво. Тому за умови вилучення її у податкову заставу встановлюється термін, протягом якого на рахунки підприємства–порушника накладається арешт, а відповідні платежі надходять у ДПАУ для погашення заборгованості.

За словами директора економічних програм Центру економічних та політичних досліджень ім. О.Разумкова Володимира Саприкіна, "нова система сплати податків та відповідальності за порушення податкового законодавства - податкова застава — інститут не новий в українському законодавстві". Пан Саприкін нагадав, що податкову заставу (як механізм повернення боргів) було запроваджено Указом Президента України № 167/98 від 4 березня 1998 року "Про заходи з підвищення відповідальності за розрахунки з бюджетами та державними цільовими фондами".

Метою застави є збільшення находжень до держбюджету. У відповідності до щойно ухваленої урядом постанови природній газ, що перебуває у податковій заставі і належить нефтогазодобувним підприємствам НАК "Нафтогаз України", буде реалізовано, перш за все, тепловим електростанціям.

Електроенергія, у відповідності до урядової постанови, продаватиметься через оптовий ринок. Проте, зазначив Саприкін, більш конкретний механізм реалізації "заставлених" газу та електроенергії невідомий. "Неоднозначність ситуації з ціновою політикою, що супроводжує реалізацію майна з застави, виводить на перший план так званий "людський фактор", що породжує корупцію", - вважає експерт. Крім того, зазначає Саприкін, послуги посередника, який продає "конфіскований" газ та електроенергію за заниженими цінами, також потрібно сплачувати".

Фактично, виникає достатньо великий вторинний ринок енергоресурсів, що може негативно вплинути на "напівринкову" систему реалізації енергоносіїв, що склалася в Україні", - зазначив він. Аналізуючи ймовірні наслідки підписаної постанови, Володимир Саприкін зазначив, що «податкова застава стане однією з найбільш гострих проблем у діяльності підприємців, нарівні з невідшкодуванням ПДВ".

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Усі новини...