Податкова готується до нових випробувань, які ставить Програма діяльності уряду

Понеділок, 17 червня 2002, 13:53
Програма діяльності уряду, подана, відповідно до п.11 ст. 85 Конституції України, на розгляд Верховної Ради України, передбачає зміцнення політико-економічного статусу України, вирішення соціальних проблем, підвищення життєвого рівня населення. Більшість програмних завдань вимагає значних фінансових ресурсів, джерелом яких залишається державний бюджет. Для забезпечення цього ДПА України взяла активну участь у підготовці проекту Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб" Всі пропозиції ДПА України враховані в проекті, повідомляє прес-служба ДПАУ.

Державна податкова адміністрація України щорічно забезпечує мобілізацію від 60 до 80 відсотків доходів Державного бюджету і практично повністю - доходи бюджетів органів місцевого самоврядування. На 2002 рік частка ДПА України у Зведеному бюджеті складає 70 відсотків, у Державному бюджеті - 61 відсоток, у місцевих - 94 відсотки. За останні 4 роки обсяги надходжень з Податкової зросли з 23,6 млрд. грн. до 36,3 млрд. грн., або у 1,5 раза.


На січень-травень 2002 р. для Державної податкової адміністрації України визначені показники Державного бюджету України в обсязі 9658 млн.грн, що на третину (31 відс.) вище, ніж в минулому році. В таких умовах органи державної податкової служби за січень-травень 2002 року до Зведеного бюджету України мобілізували 15,509 млрд.грн., або на 13 відс. (на 1,792 млрд.грн.) більше, ніж за аналогічний період минулого року (у порівнюваних умовах).

До Державного бюджету України за виплатами, що контролюються органами Державної податкової служби, мобілізовано 8,526 млрд.грн., або на 6 відс. більше минулорічного.

ДПА України постійно працює над розширенням бази оподаткування і встановленням партнерських відносин з платниками. Разом з тим, за матеріалами документальних перевірок кожних два з трьох перевірених платників допускають порушення податкового законодавства.

За результатами перевірок донараховується щорічно 3,6 млрд.грн.(за 2001 рік), що більше обсягів середньомісячних надходжень Зведеного бюджету (в середньому 3 млрд.грн.). Однак проблема полягає у стягненні цих коштів. Як правило, законослухняні порушники сплачують донараховані суми. Разом з тим, окрема група серед них - ті, що умисне ухилялись від оподаткування, або/та є неплатоспроможними.

Слід врахувати і затяжну процедуру апеляційного узгодження податкових боргів, що також не сприяє швидкому стягненню належних бюджету коштів, та значні судові витрати, що кошторисом на утримання податкової служби не передбачені.

Скасування порядку першочергових розрахунків з бюджетом та щорічні списання державою боргів платникам перед бюджетом значно послабили платіжну дисципліну. З початку року податковий борг за податковими зобов’язаннями зріс на 48,8 відс.

Обсяги боргів були б значно більшими, однак податкові органи фіскальними заходами забезпечують щорічно більше третини всіх надходжень. З початку року додатково стягнули належних бюджету коштів в сумі 3 679 млн.грн., або 24%, до Державного бюджету 3 360 млн.грн., або 40%.

Програма діяльності Уряду передбачає впровадження стимулюючої системи оподаткування доходів громадян. Для забезпечення цього завдання, ДПА України взяла активну участь у підготовці проекту Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб". Всі пропозиції ДПА України враховані в проекті.

Зазначений законопроект дозволить:
- суттєво розширити базу оподаткування;
- значно зменшити податковий тиск на платників;
- сприятиме виведенню з тіні певної частки доходів;
- закрити можливості ухилянь від оподаткування;
- скоротити час надходження до бюджету виплат, оскільки він буде відраховуватись безпосередньо у джерела виплати прибутків.

Основними завданнями ДПА України в Програмі діяльності Уряду залишаються:

- участь у опрацюванні проекту Податкового кодексу України, сприяння його прийняттю та поетапному введенню в дію;
- вдосконалення механізму виконання виплат, стягнення боргів по належних бюджету виплатах;
- впорядкування розрахунків по ПДВ. На сьогодні питання ПДВ з розряду бюджетних переходить у політичне.

З огляду на це необхідні принципово інші підходи. Зокрема, доцільно в Державному бюджеті України створити за рахунок частини коштів ПДВ, тимчасовий спеціальний фонд відшкодування ПДВ. Це, по-перше, дозволить акумулювати достатньо коштів в державному бюджеті. По-друге, дозволить зменшити заборгованість держави перед платниками за невідшкодованими сумами. По-третє, – зняти проблеми, на які постійно звертає увагу МВФ.
- системний аналіз чинного законодавства щодо пільг в оподаткуванні, підготовка пропозицій по скасуванню таких пільг, зменшенню податкового навантаження на платників.

Однак зазначені питання вимагають належного програмного та технічного оснащення та відповідного фінансування податкової служби з Державного бюджету.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Усі новини...