Весна, Чернігів, виборчий округ 206

Вівторок, 20 травня 2003, 00:00
Хіба що сліпоглухонімий, але ще невідомий нам українець не знає, що президентська виборча кампанія розпочалася принаймні за півтора роки до жовтня 2004 р. Визначаються кандидати, формулюються ідеологеми, концентруються ресурси, формуються штаби, повертаються з теплих північних морів повні наснаги технологи.

Минулої неділі в Сумах та Запоріжжі відбулася чергова проба сил – обирали мерів, хоча виборами у загальноприйнятому значенні цього слова назвати те, що відбувалося, неможливо. 8 червня випробування пройдуть жителі Чернігова – у 206 мажоритарному відбудуться довибори до Верховної Ради.

"Українська правда" та Інститут політичного моделювання, який очолює Данило Яневський, розпочинають спільний проект, присвячений історичному українському Жовтню, "Жовтню 2004 р.".

Ми спробуємо показати ці вибори у незвичному ракурсі, вибори "зсередини". Говорити будемо про рейтинги, технології, результати, інтриги, "темні місця" та "світлі прогалини". Говорити будемо як про справи київські, так і про їх відлуння у так званій українській "провінції" - отже, про все, що має пряме або дотичне відношення до "Жовтня 2004".

Зараз ми пропонуємо два матеріали: результати соціологічного опитування, проведеного в контексті дорожніх вражень його ініціаторів в Чернігові, та ессей-рефлексію про відлуння конституційної ініціативи президента у пересічному українському місті N.



У Чернігові 8 червня обиратимуть нового депутата. Поки що занадто великих розваг по Великодніх святах в місті немає. Чи не головна з них – окрім споглядання знайомих з дитинства церков, Десни та пам'ятника Тарасу Шевченку, який в місті ніколи й не бував - оглядини крамниць. Серед них найбільшу увагу привернули: "Горілчані вироби", "Меблі", "Інтернет" "Бар", "Факс", численні "Мобілцентри" та центри "Продаж мобіл","Все для взуття: ксерокопія" що на Пр. Миру, 26, та ювелірні крамниці ледь не в кожному кварталі.

Привертають увагу й оголошення про гастролі цирку-шапіто "Кураж" з наклеєними на нього портретами акторки Клари Новікової, гасла "Хорошее – возродим, новое – построим! А. Ярославский" (на будинках, бордах, тролейбусах), оголошення: "23 травня о 15 год. відбудеться лекція "Я поверну вам здоров'я" та запис до лікаря Кузбит Л." з наклеєним зверху передвиборчим плакатом Наталі Вітренко. Ціна останнього задоволення 1 гривня - її всі тут вперто і відчайдушно називають "рубєль".

Не можна оминути і графіті-рекламу дитячих прокладок із слоганом "Відтепер на зустрічах із виборцями я почуваюся впевнено" із портретом невідомого нам кандидата в народні депутати по округу 206 на прізвище Іваненко, а також всюдисущий повсякчас автомобіль Таврія" (бортовий номер 540 43) синього кольору, прикрашений партійним прапором Прогресивно-соціалістичної партії та численними зображеннями її лідерки – милої і дорогої чуйному серцю хіба що не кожного свідомого українця, та й не тільки.

Натикані по всьому місту залізні стенди призначено для обклейки різноманітними друкованими матеріалами. Вони є чи не найяскравішим свідченням, що мобілам, памперсам та ювелірним виробам серйозну конкуренцію на рекламному ринку міста починають складати пошукачі депутатського мандата до Верховної Ради у 206 мажоритарному окрузі. Таких тут зареєстровано не менше 34, але й не більше 36.

І у цій рекламній кампанії вдалося зафіксувати проміжні результати. За результатами опитування, проведеного Інститутом політичного моделювання в місті Чернігові 17 травня серед 1000 громадян, які засвідчили свою готовність прийти до виборчих урн, безперечним фаворитом є 44-річний голова правління "УкрСібБанку" Олександр Ярославський із 21 відсотком прихильників.

На другому місті невмируща Наталя Михайлівна – у неї майже 17%.

Третя позиція належить кандидату від "об'єднаної опозиції", редактору чи не найпопулярнішої місцевої газети Дмитру Іванову – за ним майже 5% голосів. 4-х відсотковий бар'єр (який має значення хіба що на виборах за партійними списками) поки що має шанс подолати хіба що загадковий Сергій Кнуренко – знайти будь-які матеріали про нього на вулицях улюбленого Михайлом Коцюбинським міста знайти нам не пощастило.

Про існування решти кандидатів, серед яких ще дві пані на прізвище Вітренко – і обидві Лідії, чотири Приходька (з різними іменами) та ін. знають хіба що працівники місцевої окружної виборчої комісії. При цьому 33 відсотки чернігівців, які висловили бажання прийти на вибори, ще не визначилися із своїми електоральними уподобаннями, а 5 % збираються проголосувати – як це з давніх-давен повелося в незалежній Україні – проти всіх кандидатів.

Незважаючи на якісний відрив Ярославського та Вітренко від решти кандидатів, аналіз політичних уподобань чернігівців, проведений за кухлем-другим однойменного пива, показав, що гра далека від свого фатального, але переможного кінця.

Так, на запитання про те, підтримка якої політичної сили може вплинути на остаточний вибір, чернігівці, часом чесно дивлячись в очі, а часом і відводячи їх долу, відповідали: "Блока Віктора Ющенка" (25%), "Комуністичної партії" (17%), "СДПУ(о)" (15%), "президента України" (11%), "Блока Юлії Тимошенко" (11%), "Соціалістичної партії" (більше 8,4%), "Партії Регіонів" (7,7%) або "інше" (майже 5%). В останньому випадку найчастіше називали ПСПУ та ПЗУ.

Сміливо, але впевнено можна передбачити: впродовж днів, що залишилися до дня звитяжного голосування, призначеного на 8 червня, на мешканців античного українського православного міста чекає багато нових та не дуже, але завжди цікавих, розваг.

Не виключено при цьому навіть те, що природна схильність чернігівчан до різноманітних ювелірних крамниць та "мобілцентрів" буде витіснена на другий план, хоча б впродовж цих трьох тижнів. Якщо все це пощастить побачити на власні очі, ми й вам розповімо – якщо зрозуміємо.

Данило Яневський, директор Інституту політичного моделювання
Костянтин Малєєв, директор наукових та всіх інших програм ІПМ



"Українська правда" у Threads

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування