СБУ ім. ЦРУ – історія продовжується

Четвер, 26 червня 2003, 15:24
Служба безпеки України отримала безпрецедентні повноваження. Вони дозволяють обмежувати права людини, не маючи відповідного рішення суду. Крім того, отримувати від підприємств, організацій та установ усіх форм власності будь-яку інформацію (!) щодо їх діяльності.

СБУ й раніше викликала асоціації, досить далекі від понять "герой" або хоч би "захисник", які по ідеї повинні були б спадати на думку при згадці установи, покликаної забезпечувати наш з вами спокійний сон. Тепер же повноваження СБУ ще більше розширилися, завдяки чому у тих самих снах (невже віщих?) подекуди почали бачитися мало не концтабори.

14 лютого УП публікувала матеріал "СБУ ім... ЦРУ", присвячений проекту закону "Про внесення змін до законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям закону України "Про боротьбу з тероризмом".

Не пройшло й півроку, як вищезгаданий документ із абстрактного законопроекту несподівано перетворився на закон – цілком конкретний, а від цього не менш страхітливий. Минулого четверга його було прийнято у другому читанні і в цілому. Не вистачає лише підпису Кучми. Який неодмінно буде – автором документа був президент.

За закон, який вносить зміни до деяких законодавчих актів, проголосували 277 народних депутатів. Проти – 16 із 439, які зареєструвалися в залі. У голосуванні не брали участь фракції "Наша Україна", СПУ, частина БЮТ і представників групи "Демократичні ініціативи". Закон був підтриманий профільним комітетом парламенту з нацбезпеки і оборони.

"Що, скажімо, поєднує Василя Онопенка, Олександра Зінченка, Володимира Литвина, Валерію Заклунну-Мироненко, Георгія Крючкова, Петра Симоненка, Леоніда Кравчука, Григорія Суркіса, Левка Лук'яненка, Олександра Турчинова, Анатолія Матвієнка, Валерія Пустовойтенка? Вони і ще понад дві з половиною сотні депутатів проголосували "за" при ухваленні остаточної версії закону, яким українська держава збирається регулювати боротьбу з тероризмом", - пише "Львівська газета".

Не відомо, чи зміниться щось принципово для самих спецслужб із прийняттям такого закону, але одна річ сумніву не викликає – "жертвам" "мисливців на терористів" тепер буде значно складніше довести свою правоту.

Нововведення передбачають, що "у разі загрози вчинення терористичного акту невідкладне здійснення оперативно-розшукових заходів, пов'язаних із тимчасовим обмеженням прав людини, може проводитись без відкриття оперативно-розшукової справи ".

"Це, фактично, унеможливлює нагляд за діями силовиків і робить малореальним встановлення, "чи був хлопчик", тобто, чи була загроза теракту", – заявив голова парламентського комітету з питань боротьби з корупцією та оргзлочинністю Володимир Стретович, повідомляє прес-служба "Нашої України".

Також СБУ має право "одержувати на письмову вимогу керівника органу або підрозділу Служби безпеки України від фінансових, митних та інших підприємств, установ, організацій (незалежно від форми власності) інформацію і документи про операції, стан рахунків і руху коштів на них за конкретний проміжок часу (з розшифруванням сум, дати призначення та контрагента платежу), вклади, внутрішньо- та зовнішньоекономічні угоди, а також завірені копії документів, на підставі яких було відкрито рахунок конкретної юридичної або фізичної особи".

Причому "інформація і документи мають бути подані невідкладно, а якщо це неможливо – не пізніше трьох робочих днів". Як кажуть, хто не встиг, той запізнився.

Крім того, співробітники СБУ можуть тепер "отримувати інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем та банків даних, створюваних Верховним Судом України, Генеральною прокуратурою України, Національним банком України, Антимонопольним комітетом України, Фондом державного майна України, міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування України";

Щоб позбавити терористичні організації джерел фінансування, парламент надав право СБУ "подавати за матеріалами оперативно-розшукової діяльності та кримінальних справ заяви до суду про скасування державної реєстрації та припинення діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, а також позови про визнання недійсними угод".

Також СБУ отримала можливість вільного доступу "на територію, у приміщення, склади та сховища підприємств, організацій і установ (крім іноземних, дипломатичних представництв) незалежно від форми власності, на пункти пропуску через державний кордон та митниць, а також у виробничі приміщення громадян, які займаються підприємницькою діяльністю".

"У невідкладних випадках" спецслужби можуть "опечатувати на строк до 10 діб архіви, каси, приміщення (за винятком мешканевих) чи інші сховища, брати їх під охорону, накладати арешт на кошти, інші цінності фізичних та юридичних осіб, вилучати предмети й документи".

Причому повноваження на виконання вище перерахованих операцій може дати керівник будь-якого підрозділу.

"Закон і поправки до нього передбачають дозвіл на порушення конституційних прав громадянина: на таємницю комунікацій і право негайно дізнатися мету затримання; відсутність права на оскарження дій силових органів, оскільки їх не буде офіційно зафіксовано, – говорить в інтерв'ю "Львівській газеті" Євген Захаров, співголова Харківської правозахисної групи.

"Формулювання про створення умов для терористичної діяльності з використанням партій, рухів та організацій дозволяє вже сьогодні, скажімо, заборонити Соціалістичну партію у зв'язку з замахом на Вітренко", - додав Захаров.

Відтепер уся діяльність опозиції, спрямована на критику існуючого режиму, за словами пана Захарова, може бути розцінена як заклик до терористичних дій. І тому проти опозиції можуть вчинити репресії.

Депутат Тарас Чорновіл, як і його колеги з опозиції, не голосував за прийняття цього закону. "На жаль, нам не вдалося втримати цей закон від прийняття його в цілому, і в мене немає сумнівів у тому, що його підпише президент і невдовзі почне діяти, – розповідає він "Львівській газеті".

"Усі чудово знають про те, які безчинства собі дозволяють силовики, і цей документ фактично легалізує порушення прав людини, що вже стало нормою для української влади", - додає Чорновіл.

Наскільки далеко заведуть результати прийнятого закону – покаже час. "Львівська газета" робить деякі припущення з цього приводу:

"Усе просто. Надходять президентські вибори. Мабуть, не залишилося таких наївних, хто б повірив, що їх можна виграти за приписами Абрагама Лінкольна, тобто без грошей.

Джерелом фінансування для політичних сил в Україні, як усім відомо, виступають бізнесові середовища, позаяк громадяни поки що занадто слабкі економічно, а державної системи фінансування політичних партій за німецьким чи польським зразком просто не існує. І от, уявіть собі таку картину. "Доброзичливець" з вуличного таксофона дзвонить у місцевий відділок СБУ і повідомляє, що в районному осередку партії "Х" готують терористичні акти. Докази – читали привселюдно "Заповіт" поета-терориста Тараса Шевченка. А банк "У" цей весь жах фінансує, закупивши "Кобзарі" із підривним текстом.

І ось уже бойові групи хлопців у масках летять на повній швидкості у банк, конфісковують усю документацію про його діяльність, а приміщення опечатують на 10 днів – за законом, мають право. А групу потенційних терористів затримують, не відкриваючи проти них оперативної справи. Джерело бунту тимчасово знешкоджено, опозиційних гавкунів на тиждень блоковано.

Згодом можна працювати за двома сценаріями.

Або заборонити партію "Х" як таку, що сприяє тероризмові та створює для нього живильне середовище. Або зробити вигляд, що нічого не трапилося – оперативної справи немає, ніхто нікому нічого не доведе, "ручки – ось вони". За будь-яких обставин банк "У" сидить у калюжі з підмоченою репутацією, повністю поламаною комерційною таємницею й перспективою неминучого банкрутства. Ото, щоб знав, кому допомагати".

А якщо розглянути все вищеописане у світлі можливих змін до Конституції, встановлення контролю СБУ над доменом .UA, та іншої політики, спрямованої на централізацію влади, починає вимальовуватися досить песимістична картинка підсилення ролі спецслужб у нашому житті. Вона викликає невиразні асоціації чи то з оруелівським "Великим братом", чи то з очікуванням "світлого майбутнього"…

Справедливості заради треба згадати, що нерідко в історії тоталітарні режими виправдовувалися "боротьбою з тероризмом" або ще краще – з ворогами народу, от тільки поняття тероризму й ворогів постійно змінювалося.



P.S. Водночас голова парламентського комітету з національної безпеки та оборони Георгій Крючков у коментарі УП зазначив, що всі побоювання щодо надзвичайних повноважень СБУ є "явно перебільшеними".

"Давайте виходити з того, що у законі "Про правові засади по боротьбі із злочинністю" такі права були закріплені за Службою безпеки. У цьому законі вони тільки відтворені", - нагадав Крючков.

На його думку "тут нічого нового немає і при голосуванні ніхто ніякого галасу не зчиняв. А зараз чомусь усі бояться, що це наступ на опозицію".

"Чому у США ще більш суворі заходи по боротьбі із тероризмом сприймаються нормально, а у нас це викликає такий страх?", - поставив питання депутат.

Для того, щоб СБУ застосувала свої широкі повноваження "потрібен щоб був конкретний випадок теракту", - заявив Крючков і додав, що "це ж не просто так". "Потрібна постанова слідчого, прокуратура, дії СБУ можна оскаржити у суді", - сказав парламентар.

На думку голови комітету, "хтось підігріває це питання". "Я не розумію, чого стривожені наші бізнесмени і банкіри? Мимоволі думаєш, а може вони і справді причетні до тероризму?" – риторично запитав Крючков.




powered by lun.ua