Україна знову розривається між Москвою і Заходом
Середа, 23 липня 2003, 15:26
Пристрасті навколо проекту "Одеса-Броди" загострюються. Держкомпанія "Укртранснафта" продовжує шукати підтримки європейського напряму нафтопроводу, і на поточному тижні її представники їздили до Німеччини. У той же час ще чутно різку критику Кучми на міністра ПЕК Єрмілова за обіцянку не використовувати трубу в реверсі. А російське лобі підсилює свій тиск через Касьянова.
Головним прихильником використання "Одеса-Броди" у напряму на Європу є держкомпанії "Укртранснафта". Головний лобіст реверсу – ТНК-Україна, яка є провідним інвестором у нафтогалузь держави й господарем найбільшого в Україні нафтопереробного заводу в Лисичанську.
Росіянам вдалося домогтися підтримки на рівні прем’єра Касьянова. Він на нещодавніх переговорах із Януковичем прямо сказав, що угода про транзит нафти з Росії по Україні може бути підписана після того, як вирішиться питання транзиту російської нафти нафтопроводом "Броди-Одеса". Назва труби з вуст російського прем’єра прозвучала саме в такому реферсному варіанті.
Кучма займає вичікуючу позицію. З одного боку, він сказав, що визначитися з використанням "Одеса-Броди" має уряд. При цьому він розкритикував міністра ПЕК Єрмілова, який заперечив використання реверсу. "А якщо в міністра невоздєржаніє, за такі речі треба відповідати. Повинно бути тільки узгоджене рішення. Не ляпай поперед... рішенням, що мають ухвалювати не міністри, а уряд", - підкреслив Кучма на прес-конференції минулого тижня.
А на попередній зустрічі з журналістами у травні Кучма виступав за тимчасовий реверс.
Пояснити таку його позицію можна і бажанням створити ажіотаж навколо "Одеса-Броди". Хоча, можливий і інший варіант – компанія ТНК має своїм головним акціонером російську "Альфа-груп", яка зараз в Україні має потужного партнера в особі зятя президента Віктора Пінчука.
Використання нафтопроводу "Одеса-Броди" у реверсному режимі, тобто з Брод до Одеси, стало черговою PR-кампанією, яку російські промислові гіганти проводять в українському медіа-просторі. Щось подібне спостерігалося три з половиною роки тому, напередодні приватизації Миколаївського глиноземного заводу.
Зараз газетні площі, як і тоді, скупаються оптом. Статті пишуться по шаблону, змінюються лише експерти, які критикують європейський напрям "Одеса-Броди". Проплачує кампанію ТНК.
Тимчасовий реверс – головна ідея росіян. "Поки ви домовляєтеся про поставку нафти з Каспію до Європи, ми б могли повикористовувати нафтопровід у зворотному напряму. А як домовимося, ми все відмінимо", - приблизно так звучить позиція лобістів реверсу.
Водночас джерело УП у "Укртранснафті" вважає день запуску реверсу смертю проекту "Одеса-Броди", який так і не стане європейською нафтомагістраллю. "Зараз відбуваються переговори про поставку першої нафти з Каспію на нафтопереробні заводи на півдні Німеччини. І якщо буде запущено реверс, то європейські партнери отримають відповідний сигнал, всі попередні домовленості буде згорнуто, а долею "Одеса-Броди" вже розпоряджатимуться росіяни", - каже поінформоване джерело УП.
А поставки каспійської нафти до Європи будуть реалізовані через трубопровід із Чорного моря через Румунію.
Джерела УП упевнені, що реверс у системі "Одеса-Броди" є лише тимчасовим прикриттям над справжніми планами росіян. А полягають вони в тому, щоб зламати самостійну гру України на нафтотранзиті з Каспію до Європи. І коли після початку реверсу західні компанії відмовляться від використання "Одеса-Броди", то росіяни від зворотньої прокачки нафти теж відійдуть. І почнуть качати нафту на захід, але вже на своїх умовах. Україні ж не залишиться іншого, ніж погоджуватися на них – оскільки альтернативи в особі Заходу вже не буде.
У людини з "Укртранснафти" є ряд аргументів, що використовувати по-серйозному "Одеса-Броди" у зворотньому напряму, тобто з півночі на південь, неможливо. По-перше, якщо все-таки буде реверс в цій трубі, то російська нафта насправді ітиме в обхід: зі сходу до Брод на заході України, а потім знову на схід, до Одеси.
"Укртранснафта" пропонує росіянам пропускати нафту на південь України більш прямо, через іншу трубу, Придніпровський нафтопровід. Однак ті відмовляються. Що породжує підозри, що їм треба не стільки качати нафту, скільки зарезервувати під себе "Одеса-Броди".
Але ще один аргумент, що реверс – це лише ширма, у проблемі проток Босфор і Дарданелли. Якщо росіяни переганятимуть нафту до Одеси, то іншого шляху, як вантажити її на танкери і везти через Чорне море до Європи, немає. Але вийти з Чорного моря до Середземного можна лише через ці дві протоки. Які вже зараз настільки завантажені, що використання цього маршруту несе прямі збитки. За даними західних експертів, танкери мусять чекати до 10 днів та нести додаткові витрати до 300 000 доларів на танкер.
Європейський маршрут "Одеса-Броди" разом із "Укртранснафтою" реалізовує міжнародна аудиторська компанія "ПрайсвотерхаусКуперс".
Їх аргумент у тому, що Європа приречена качати нафту з Каспію, а найкраще це робити через "Одеса-Броди". "Понад 60% сирої нафти Німеччина отримує з Північного моря. Фахівцями розраховано, що її вистачить ще на 10, 20 або 30 років. Німеччина мусить шукати альтернативу нафті з Північного моря, і нафта з Каспійського моря їм підходить, бо має високу якість", - вважає Альбрехт фон Блюменкорн, який у "ПрайсвотерхаусКуперс" займається проектом "Одеса-Броди".
Уже зараз Німеччина отримує 7% нафти з Казахстану, хоча п’ять років тому цей показник був лише 1%.
"Через 10 років буде спостерігатися велике зростання попиту на нафту з Каспійського регіону, і "Одеса-Броди" буде дуже важливою магістраллю для перевезення нафти. Особливість нафтопроводу "Одеса-Броди" у тому, що він уже збудований, і в кінці 2003-на початку 2004 вже перша нафта може піти по ньому. І наше завдання у тому, щоб це було гарантовано", - заявив експерт "ПрайсвотерхаусКуперс" під час презентації проекту на засіданні Німецько-українського форуму.
Перша каспійська нафта по трубопроводу "Одеса-Броди" може піти на заводи у південній Німеччині, Чехії, Словаччині, Угорщині. На першому етапі, який триватиме в 2004, по трубі може пройти 7 мільйонів тонн нафти, розрахував "ПрайсвотерхаусКуперс".
Щоб вже в кінці 2003 пішла перша нафта, основні переговори з цими підприємствами мають завершитися у найближчі два місяці. І саме запуск реверсу може зламати всю велику українську гру на західному напряму.
"ПрайсвотерхаусКуперс" також намалював наступні етапи розвитку "Одеса-Броди". Для більшого завантаження цієї української труби треба добудувати відрізок від Братислави до австрійського міста Швехат, де знаходиться великий нафтопереробний завод. "В результаті під кінець першої й другої фази через Одеса-Броди поставлятиметься 11 мільйонів тонн нафти".
А, за оцінкою джерел УП у "Укратранснафті", проект стає рентабельним за умови прокачування 6 мільйонів тонн.
Але є ще і третій етап – більш довготривалий, оскільки потребує побудови відрізку з Брод до польського Плоцьку. Але він дозволить з’єднати "Одеса-Броди" із нафтопроводами, які виходять на північно-німецький порт у Вільгельмсхафері. І вже звідти нафта може експортуватися.
Взагалі відсутність продовження трубопроводу до Польщі називається прихильниками реверсу як один із головних аргументів для прокачки у зворотньому напрямку. Однак перші два етапи – постачання нафти до південної Німеччини, Чехії, Словакії, Угорщини, а також до Австрії (за умови добудови відрізку Братислава-Швехат) не потребує побудови труби Броди-Плоцьк. І вже на цих обсягах "Одеса-Броди" стануть рентабельними.
Щодо добудови відрізку Броди-Плоцьк, то "Укртранснафтою" ухвалено рішення про створення спільного підприємства з польською компанією "Перм Пшиязм". Воно має розрахувати варіант продовження "Одеса-Броди" до Польщі.
Орієнтовна вартість цієї ділянки – 300-350 мільйонів євро, і строк повернення інвестицій складає 7-8 років. Але поведінка поляків великою мірою залежить від німців – якщо останні почнуть брати участь у проектах за участю "Одеса-Броди", то і Варшава відразу ж правильно зорієнтується на свого західного сусіда.
Питання Росії "Укртранснафта" разом із "ПрайсвотерхаусКуперс" пропонують вирішити полюбовно: запросивши Росію також качати свою нафту через "Одеса-Броди" до Європи. При цьому казахська та російська сировина не будуть конкурентами, оскільки є різними за своєю якістю.
Така пропозиція Росії є своєрідним перевірочним моментом, який покаже, чого ж саме вона прагне отримати від проекту "Одеса-Броди".
Нафтопровід "Одеса-Броди" – новий екзамен для України з предмету міжнародної політики. За одного сценарію, Україна може стати потужним самостійним гравцем на європейському нафтотранспортному ринку. За іншого, може приростити себе до Росії ще однією пуповиною. Але при цьому Київ може вже зараз заповнити трубу і почати заробляти гроші – піддавшись тиску російського лобі та запустивши реверс. Як альтернатива, Київ може чекати закінчення переговорів із Європою. І чи зірвати банк, чи, у разі їх провалу, взагалі нічого не отримати.
Головним прихильником використання "Одеса-Броди" у напряму на Європу є держкомпанії "Укртранснафта". Головний лобіст реверсу – ТНК-Україна, яка є провідним інвестором у нафтогалузь держави й господарем найбільшого в Україні нафтопереробного заводу в Лисичанську.
Росіянам вдалося домогтися підтримки на рівні прем’єра Касьянова. Він на нещодавніх переговорах із Януковичем прямо сказав, що угода про транзит нафти з Росії по Україні може бути підписана після того, як вирішиться питання транзиту російської нафти нафтопроводом "Броди-Одеса". Назва труби з вуст російського прем’єра прозвучала саме в такому реферсному варіанті.
А на попередній зустрічі з журналістами у травні Кучма виступав за тимчасовий реверс.
Пояснити таку його позицію можна і бажанням створити ажіотаж навколо "Одеса-Броди". Хоча, можливий і інший варіант – компанія ТНК має своїм головним акціонером російську "Альфа-груп", яка зараз в Україні має потужного партнера в особі зятя президента Віктора Пінчука.
Використання нафтопроводу "Одеса-Броди" у реверсному режимі, тобто з Брод до Одеси, стало черговою PR-кампанією, яку російські промислові гіганти проводять в українському медіа-просторі. Щось подібне спостерігалося три з половиною роки тому, напередодні приватизації Миколаївського глиноземного заводу.
Зараз газетні площі, як і тоді, скупаються оптом. Статті пишуться по шаблону, змінюються лише експерти, які критикують європейський напрям "Одеса-Броди". Проплачує кампанію ТНК.
Тимчасовий реверс – головна ідея росіян. "Поки ви домовляєтеся про поставку нафти з Каспію до Європи, ми б могли повикористовувати нафтопровід у зворотному напряму. А як домовимося, ми все відмінимо", - приблизно так звучить позиція лобістів реверсу.
Водночас джерело УП у "Укртранснафті" вважає день запуску реверсу смертю проекту "Одеса-Броди", який так і не стане європейською нафтомагістраллю. "Зараз відбуваються переговори про поставку першої нафти з Каспію на нафтопереробні заводи на півдні Німеччини. І якщо буде запущено реверс, то європейські партнери отримають відповідний сигнал, всі попередні домовленості буде згорнуто, а долею "Одеса-Броди" вже розпоряджатимуться росіяни", - каже поінформоване джерело УП.
А поставки каспійської нафти до Європи будуть реалізовані через трубопровід із Чорного моря через Румунію.
Джерела УП упевнені, що реверс у системі "Одеса-Броди" є лише тимчасовим прикриттям над справжніми планами росіян. А полягають вони в тому, щоб зламати самостійну гру України на нафтотранзиті з Каспію до Європи. І коли після початку реверсу західні компанії відмовляться від використання "Одеса-Броди", то росіяни від зворотньої прокачки нафти теж відійдуть. І почнуть качати нафту на захід, але вже на своїх умовах. Україні ж не залишиться іншого, ніж погоджуватися на них – оскільки альтернативи в особі Заходу вже не буде.
У людини з "Укртранснафти" є ряд аргументів, що використовувати по-серйозному "Одеса-Броди" у зворотньому напряму, тобто з півночі на південь, неможливо. По-перше, якщо все-таки буде реверс в цій трубі, то російська нафта насправді ітиме в обхід: зі сходу до Брод на заході України, а потім знову на схід, до Одеси.
"Укртранснафта" пропонує росіянам пропускати нафту на південь України більш прямо, через іншу трубу, Придніпровський нафтопровід. Однак ті відмовляються. Що породжує підозри, що їм треба не стільки качати нафту, скільки зарезервувати під себе "Одеса-Броди".
Але ще один аргумент, що реверс – це лише ширма, у проблемі проток Босфор і Дарданелли. Якщо росіяни переганятимуть нафту до Одеси, то іншого шляху, як вантажити її на танкери і везти через Чорне море до Європи, немає. Але вийти з Чорного моря до Середземного можна лише через ці дві протоки. Які вже зараз настільки завантажені, що використання цього маршруту несе прямі збитки. За даними західних експертів, танкери мусять чекати до 10 днів та нести додаткові витрати до 300 000 доларів на танкер.
Європейський маршрут "Одеса-Броди" разом із "Укртранснафтою" реалізовує міжнародна аудиторська компанія "ПрайсвотерхаусКуперс".
Їх аргумент у тому, що Європа приречена качати нафту з Каспію, а найкраще це робити через "Одеса-Броди". "Понад 60% сирої нафти Німеччина отримує з Північного моря. Фахівцями розраховано, що її вистачить ще на 10, 20 або 30 років. Німеччина мусить шукати альтернативу нафті з Північного моря, і нафта з Каспійського моря їм підходить, бо має високу якість", - вважає Альбрехт фон Блюменкорн, який у "ПрайсвотерхаусКуперс" займається проектом "Одеса-Броди".
"Через 10 років буде спостерігатися велике зростання попиту на нафту з Каспійського регіону, і "Одеса-Броди" буде дуже важливою магістраллю для перевезення нафти. Особливість нафтопроводу "Одеса-Броди" у тому, що він уже збудований, і в кінці 2003-на початку 2004 вже перша нафта може піти по ньому. І наше завдання у тому, щоб це було гарантовано", - заявив експерт "ПрайсвотерхаусКуперс" під час презентації проекту на засіданні Німецько-українського форуму.
Перша каспійська нафта по трубопроводу "Одеса-Броди" може піти на заводи у південній Німеччині, Чехії, Словаччині, Угорщині. На першому етапі, який триватиме в 2004, по трубі може пройти 7 мільйонів тонн нафти, розрахував "ПрайсвотерхаусКуперс".
Щоб вже в кінці 2003 пішла перша нафта, основні переговори з цими підприємствами мають завершитися у найближчі два місяці. І саме запуск реверсу може зламати всю велику українську гру на західному напряму.
"ПрайсвотерхаусКуперс" також намалював наступні етапи розвитку "Одеса-Броди". Для більшого завантаження цієї української труби треба добудувати відрізок від Братислави до австрійського міста Швехат, де знаходиться великий нафтопереробний завод. "В результаті під кінець першої й другої фази через Одеса-Броди поставлятиметься 11 мільйонів тонн нафти".
А, за оцінкою джерел УП у "Укратранснафті", проект стає рентабельним за умови прокачування 6 мільйонів тонн.
Але є ще і третій етап – більш довготривалий, оскільки потребує побудови відрізку з Брод до польського Плоцьку. Але він дозволить з’єднати "Одеса-Броди" із нафтопроводами, які виходять на північно-німецький порт у Вільгельмсхафері. І вже звідти нафта може експортуватися.
Взагалі відсутність продовження трубопроводу до Польщі називається прихильниками реверсу як один із головних аргументів для прокачки у зворотньому напрямку. Однак перші два етапи – постачання нафти до південної Німеччини, Чехії, Словакії, Угорщини, а також до Австрії (за умови добудови відрізку Братислава-Швехат) не потребує побудови труби Броди-Плоцьк. І вже на цих обсягах "Одеса-Броди" стануть рентабельними.
Щодо добудови відрізку Броди-Плоцьк, то "Укртранснафтою" ухвалено рішення про створення спільного підприємства з польською компанією "Перм Пшиязм". Воно має розрахувати варіант продовження "Одеса-Броди" до Польщі.
Орієнтовна вартість цієї ділянки – 300-350 мільйонів євро, і строк повернення інвестицій складає 7-8 років. Але поведінка поляків великою мірою залежить від німців – якщо останні почнуть брати участь у проектах за участю "Одеса-Броди", то і Варшава відразу ж правильно зорієнтується на свого західного сусіда.
Питання Росії "Укртранснафта" разом із "ПрайсвотерхаусКуперс" пропонують вирішити полюбовно: запросивши Росію також качати свою нафту через "Одеса-Броди" до Європи. При цьому казахська та російська сировина не будуть конкурентами, оскільки є різними за своєю якістю.
Така пропозиція Росії є своєрідним перевірочним моментом, який покаже, чого ж саме вона прагне отримати від проекту "Одеса-Броди".
Нафтопровід "Одеса-Броди" – новий екзамен для України з предмету міжнародної політики. За одного сценарію, Україна може стати потужним самостійним гравцем на європейському нафтотранспортному ринку. За іншого, може приростити себе до Росії ще однією пуповиною. Але при цьому Київ може вже зараз заповнити трубу і почати заробляти гроші – піддавшись тиску російського лобі та запустивши реверс. Як альтернатива, Київ може чекати закінчення переговорів із Європою. І чи зірвати банк, чи, у разі їх провалу, взагалі нічого не отримати.