КУЧМА ВІДКЛИКАЄ СВІЙ ЗАКОНОПРОЕКТ. ЧЕРЕЗ ВЧИНОК ЛИТВИНА

П'ятниця, 22 серпня 2003, 20:15
Президент України Леонід Кучма направив у Верховну Раду лист із проханням відкликати його проект змін у Конституцію, поданий на розгляд парламенту 19 червня 2003 року.

У своєму листі Кучма пояснює, чому відкликає свій проект. Він стверджує, що шлях, який обрав парламент, направивши його законопроект у Конституційний суд, "із правової точки зору викликає великі сумніви". Зміст листа Кучми вміщено на сайті президента.

"За таких умов навіть позитивне рішення про внесення змін у Конституцію України ставиться під серйозну загрозу", - відзначає президент.

Кучма нагадує, що поданим 19 червня в парламенті проектом закону "Про внесення змін у Конституцію України" передбачається "істотне реформування всього державного механізму, яке б забезпечило його більш стабільне й ефективне функціонування".

"Варто підкреслити, що основні положення проекту знайшли широке схвалення під час його всенародного обговорення, були підтримані багатьма народними депутатами України, ученими, юристами-практиками", - говориться в листі.

У той же час, відзначає президент, "вирішення питань, пов'язаних з розглядом проекту, значна частина народних депутатів фактично вдалась до його блокування, вчинення різного роду некоректних дій, проголошення надуманих, нічим не обґрунтованих версій реалізації проекту".

"У результаті такого підходу, усупереч рішенню Конституційного суду України від 9 червня 1998 року, яким визначено, що суб'єктом конституційного подання з питань надання висновку про відповідність законопроекту про внесення змін у Конституції вимогам статей 157 і 158 Конституції може бути тільки Верховна Рада, парламент прийняв постанову від 11 липня 2003 року "Про деякі питання порядку підготовки законопроектів про внесення змін у Конституцію України до розгляду Верховною Радою України".

Пунктом 2 цієї постанови передбачено, що зареєстрований законопроект про внесення змін у Конституцію невідкладно направляється суб'єктом права законодавчої ініціативи, що подав цей законопроект у парламенті, або головою Верховної Ради в КС для висновку.

Крім того, прийняття цієї постанови "зігнороване і рішення КС від 8 травня 1997 року, яким було відмовлено у відкритті провадження у справі за поданням групи народних депутатів України про відповідність внесеного ними законопроекту Конституції України саме в зв'язку з відсутністю в них права на таке подання", підкреслює Кучма.

При цьому, відзначає президент, не враховано також і те, що питання визначення порядку роботи Верховної Ради і порядку дій інших суб'єктів законодавчої ініціативи щодо законопроектів повинні встановлюватися Конституцією і законом про регламент парламенту України.

Таким чином, вважає Кучма, парламент "обрав шлях рішення питань надзвичайної важливості, що із правової точки зору викликає великі сумніви".

"Як глава держави, гарант дотримання Конституції України я не можу з цим погодитися. З огляду на це, прошу повернути проект закону України "Про внесення змін до Конституції України", поданий на розгляд Верховної Ради України 19 червня 2003 року", - говориться в листі.

У середині липня після рішення парламенту в Конституційний суд були спрямовані два законопроекти про внесення змін в Основний закон, подані президентом країни і 161 народним депутатом і спрямовані з Верховної Ради в КС для надання висновків про відповідність цих законопроектів вимогам статей 157 і 158 Конституції України.

У встановленому порядку законопроекти були передані до двох колегій суддів, кожна з яких призначила суддю-доповідача: Павла Євграфова - у справі по законопроекту президента Леоніда Кучми, а також Володимира Шаповала - у справі по законопроекту, поданому народними депутатами України.

Судді-доповідачі приступили до вивчення законопроектів і підготовки матеріалів до розгляду відповідних колегій суддів для рішення питань про відкриття конституційного провадження за даними справам.

У той же час Кучма в липні вже заявляв, що доручив вивчити правові підстави можливості відкликання свого законопроекту з КС, відзначивши, що "президентський законопроект ніколи не стане каменем спотикання".

Як відомо, виступивши з ініціативою перетворення України з президентсько-парламентської в парламентсько-президентську республіку, Кучма вніс законопроект, у якому запропонував змінити порядок формування Кабінету міністрів, зокрема, призначати прем'єр-міністра Верховною Радою. Персональний склад Кабінету міністрів призначається за поданням прем'єра парламентом України. Президент же призначає, за поданням глави уряду, міністрів внутрішніх справ, іноземних справ і оборони.

Пропонується також, що вибори президента, парламенту й у місцеві органи самоврядування повинні відбуватися протягом одного року раз у п'ять років.

Кучма також пропонує розширити перелік умов для розпуску парламенту: якщо Рада протягом одного місяця не сформувала постійно діючу більшість від конституційного складу парламенту; якщо протягом шістдесятьох днів після відставки Кабінету міністрів не сформований персональний склад уряду, що, відповідно до Конституції, призначається Верховною Радою; якщо до 1 грудня парламент не затвердив державний бюджет України на майбутній рік.

Опозиція категорично не підтримує, зокрема, проведення виборів в один рік, право президента призначати ряд міністрів, зміну умов розпуску парламенту.

Як повідомлялося, адміністрація президента й ряд опозиційних партій консультуються про можливості підготовки єдиного погодженого законопроекту.



powered by lun.ua