Директор "Плазми": "До пакостей на Ющенка ми не маємо ніякого відношення"

Четвер, 13 листопада 2003, 13:10
Використання "чорнухи" у вітчизняній політичній боротьбі – не новина в нашій державі. В Радянському Союзі, говорячи про "українських буржуазних націоналістів", ніколи не забували пов'язати їх із німецьким фашизмом.

"Таврування" політичних опонентів фашистською символікою мало також прецеденти вже у незалежній Україні. Свого часу на листівках НРУ та на передвиборних плакатах тодішнього опозиційного кандидата у президенти В'ячеслава Чорновола хтось також малював нацистські свастики. Посмертно Чорновола удостоїли звання Героя України.

Але зараз Україна вперше побачила настільки масштабне провокативно-бездоказове використання партійної символіки націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини. В центрі міста. На бігбордах 3 на 6 метрів. І Ющенка в нацистській формі.

Події у Донецьку, коли було зірвано з'їзд блоку "Наша Україна", викликали значний резонанс у суспільстві. Коментарів було більш ніж достатньо як від самих постраждалих представників опозиції, так і від більшовиків. Не оминув увагою їх і Кучма.

На цій хвилі сплила у всеукраїнському інформаційному полі й назва приватного підприємства "Плазма", на бігбордах якого, власне, і "красувалися" вищеозначені мальовидла.

У понеділок на сайті "Української правди" було розміщено статтю "Кому належать біг-борди з Ющенком-фашистом?", опубліковану в газеті "Грані-плюс".

У свою чергу, для отримання коментарів з перших вуст "Українська правда" зв'язалася телефоном безпосередньо з генеральним директором приватного підприємства "Плазма" Григорієм Дворніковим.

- Є закиди, що за компанією "Плазма" стоять високі посадові особи. Називалися також прізвища синів Януковича, потім Рибака, Щербаня... Як би ви це прокоментували? Кому належить "Плазма"?

- Я вам кажу, що оці люди, яких ви назвали, ніякого відношення не мають до "Плазми", ніякого. Вони не є хазяями "Плазми". Це брехня, і це можна буде легко довести в будь-якому суді, коли це знадобиться. От і все.

- То чи вимагатимете ви, в такому разі, спростування від людей, які вам це закидають? Які вас, фактично, звинувачують у тому, що Ви є політичним інструментом?

- Мабуть, будемо звертатися до суду на цих брехунів, бо я з усією відповідальністю кажу, що ні до Януковича, ні до його синів... Я з ними і не знайомий, і в очі бачив Януковича тільки по телебаченню.

- Добре, але можна тоді дізнатись, хто володіє фактично компанією "Плазма"?

- Я не хочу називати цю людину, бо вона ніякої політичної ролі ні на якій арені, навіть в міській раді не має. Ця людина до політики не має ніякого відношення, і до жодної партії не належить.

А що оце на наших бігбордах були розміщені пакості на Ющенка, то я вам із відповідальністю кажу, що ми до цього не маємо ніякого стосунку.

І ми до політики не хочемо чіплятися ні до якої – будь то Янукович чи хто інший – у нас праця, ми політикою не займаємося. Ні я до жодної партії не належу, ні засновник до жодної партії не належить.

І що самостійно хтось навішав на наших бігбордах на Ющенка оці шаржі чи як їх назвати, то я вам кажу: ми до цього не маємо ніякого відношення, і ми зразу ж їх зірвали.

Ми серед дня не могли зробити цього, бо там же машини їздять, а найближчого ж вечора ми усе це зірвали.

У мене таке враження, що мені в хаті хтось полазив, якісь "партизани"...

- Як відреагували клієнти вашої компанії, на чиє оплачене місце були наклеєні постери з Ющенком?

- Нам деякою мірою пощастило – це відбулося наприкінці місяця, 31 жовтня. А з 1 листопада у нас міняється сюжет, і за рахунок цього ми ніяких збитків не понесли. Коли б це була середина місяця чи початок місяця, у нас були би проблеми.

- Чи збираєтеся ви реагувати якимось чином на те, що постери з фашистським відтінком з'явилися на ваших щитах? Будете подавати скаргу, вимагати розслідування?

- Так як матеріально ми не постраждали, то до суду ми на цей раз не будемо звертатися, а коли б ми зазнали збитків, то, без сумніву, ми б звернулися до суду.

- Яка частина ринку належить зараз "Плазмі" в Донецьку, і скільки бігбордів ви маєте?

- У компанії, директором якої я є - 31 бігборд... 31 конструкція, будемо казати.

- Але ж, наскільки нам відомо, раніше називалася інша цифра...

- Я працюю директором ПП "Плазма" – у мене 31 конструкція. У нас запатентований дизайн "Плазми", розумієте мене? Дизайн конструкцій "Плазми". Ми це запатентували, а інші фірми у нас запросили цей патент, розумієте? Нам належить інтелектуальна власність.

- За нашою інформацією, ці антиющенківські карикатури були наклеєні виключно на бігбордах "Плазми". По-перше, чи відповідає це дійсності, по-друге, як ви можете це прокоментувати: може, хтось вас підставляє, і чи є у вас якісь власні здогади, хто б це міг бути?

- Власних здогадів у мене немає. Це ж знаєте, як люди зустрічали його тут у Донецьку – недоброзичливо. Одне можу сказати, що ми до цього не маємо ніякого відношення. І я не хочу у цю політику лізти й розбиратися хто, що, чого... Матеріальних збитків нам не завдали, і це добре...

- Але це правда, що ці карикатурні постери були наклеєні лише на ваших площинах?

- Я вам скажу, що "Плазма" має місця у центрі Донецька, лише "Плазма". І тому я не дивуюся, що на "Плазмі" розміщали, тому що у центрі Донецька у "Плазми" є гарні місця, тільки у "Плазми". Я розумію, що це виключно з цього. Думаю, коли б там стояли ще чиїсь бігборди у центрі, то й на них би розмістили.

- Це якраз перегукується зі звинуваченнями у монополізації ринку Донецька...

- Я по цьому скажу, що у нас є кращі місця у центрі Донецька. Ми прийшли на цей ринок значно пізніше інших фірм...

- От, власне, як так сталося, що ви прийшли пізніше за інші фірми, але саме у вас абсолютна більшість, я так розумію, якщо не всі бігборди в центрі?

- Тому що оці люди, які займалися у Донецьку [рекламним бізнесом на бігбордах], майже усі з Києва. Хазяї живуть у Києві, знають, скільки у них там щитів стоїть, і все, я так розумію. Коли "Плазма" прийшла, вона була 84-ою по Донецьку. Інші люди поставили свої бігборди і, як кажуть, отримували свої гроші і почивали на лаврах.

А у цей період "Плазма" проробила дизайн, вклала в нього гроші, запатентувала його, брала участь у конкурсах по Україні, ми маємо нагороди за кращі конструкції - і з Києва, і з Донецька - з архітектури й будівництва. А гарних місць у Донецьку не дуже й багато – це вулиця Артема, центральні вулиці.

***

Такі відповіді керівництва "Плазми" викликають здивування у інших людей, причетних до цього бізнесу в Донецьку. За їх словами, все не так просто, як намагається подати Григорій Дворніков.

АРТЕМ БІДЕНКО: "ПЛАЗМА" МОНОПОЛІЗУВАЛА РИНОК ДОНЕЦЬКА"

Асоціація зовнішньої реклами України має суттєві претензії до фірми "Плазма" у сфері бізнесу. Інтерв'ю виконавчого директора АЗРУ Артема Біденка доповнить уявлення про ситуацію на ринку зовнішньої реклами в Донецьку:

- Навесні цього року на Донбасі почала створюватися дуже дивна ситуація, коли чиновники розпочали видавати дивні приписи мережевим, тобто не локальним, а всеукраїнським компаніям-операторам зовнішньої реклами. Вони вимагали прибрати щити у зв'язку з порушенням законодавства.

Це при тому, що вони ж самі дали дозвіл на розміщення щитів там – з порушенням законодавства. І почалися зрізання: зрізали загальнонаціональних операторів. А на вихідних два тижні тому вночі зрізали вже локальних операторів.

Приїжджають вночі кілька автомобілів, як правило, на вихідних, і робітники зрізають автогенами металевий стовбур "під корінь". Причому за одну ніч зрізається 50 щитів. Потім вони їх десь зберігають у себе на складах, причому вимагають у людей оплатити зберігання й демонтаж. За чутками, виїхало 63 машини з бригадами робітників.

В Донецьку останнім часом це, очевидно, єдиний спосіб спілкування з операторами, окрім донецького монополіста зовнішньої реклами – компанії "Плазма". В решті регіонів України таке не практикується.

За офіційною статистикою компанії "Український медіа-монітор", за період із січня по жовтень цього року в Донецьку зрізали 184, якщо я не помиляюсь, щити. Це без урахування випадку на минулих вихідних. Тоді ще 50 - тобто більше 200 щитів усього зрізали.

За законом, якщо чиновникам щось не подобається, вони подають у суд на компанію - оператора зовнішньої реклами, суд виносить певне рішення, компанія платить штраф і сама прибирає свої щити, встановлені з порушеннями законодавства.

- Чим відрізняються "умови життєдіяльності" "Плазми"?

- У травні почали зрізати перші компанії, а "Плазма" почала нарощуватися, і ця компанія єдина наростила більше 60 щитів.

При цьому міська влада дуже довго говорила про існування мораторію. Але іншим компаніям вона не видавала дозволи, а цій видавала. Потім на круглому столі, який ми організували, вони сказали: ні, мораторію нема, просто ми дуже уважно слідкуємо за благоустроєм міста.

- Напрошується запитання: хто за "Плазмою" стоїть?

- За чутками, компанія "Плазма" пов'язана якимсь чином, по-перше, з адміністрацією Донецька, по-друге, з Генпрокуратурою, і, по-третє, нібито з "Олімпом" (лікеро-горілчаний завод).

Але, знову ж таки, я не можу нічого стверджувати: хто стоїть за компанією "Плазма", і чому адміністрація міста Донецька зрізає одні щити, а потім на їх же місці встановлює щити "Плазми". І говорить при цьому, що ніякої монополізації немає, ми діємо прозоро, чесно, без подвійних стандартів, а вони, мовляв, самі порушили законодавство.

Ніхто не знає, чому влада каже про заборгованості операторів зовнішньої реклами, якщо у цих операторів є документи, що вони все вчасно оплачували. Це абсурд. І документів ніяких влада не надає, вона тільки говорить: у них заборгованості, все.

Ще в липні, в серпні я і мої колеги почали говорити, що за усім цим стоїть політичне підґрунтя, намагалися звернути увагу журналістів. Багато хто казав: ні, це корпоративний скандал, щось не поділили. В жовтні, коли приїхав Ющенко, всі побачили, що це не корпоративний скандал.

Річний обіг зовнішньої реклами в Донецьку - 3 млн. доларів. В принципі, для компаній, які працюють у Донецьку, це сума дуже невелика – за цим стоїть якась політика. Хочуть захопити ринок Донецька, і потім уже реалізувати різні політичні проекти. Вже відомо, що "Плазма" дала запит у Київ, Одесу, вона хоче тут теж цим займатися.

Після виборів 2002 року всі побачили, що зовнішня реклама - дуже ефективний засіб.

- І наскільки все-таки, за цих умов компанії "Плазма" вдалося підім'яти під себе ринок у Донецьку?

Дуже цікавий момент: компанія "Плазма", її директор, заступник директора у своїх інтерв'ю до серпня казали: ми володіємо 700 щитами, а це лише близько 30% ринку, про яку монополізацію ви говорите? Хоча в центрі міста вони мали 60%, а центр міста для зовнішньої реклами є пріоритетним.

Однак після того, як Асоціація зовнішньої реклами України ініціювала запит в Антимонопольний комітет, ця одна компанія, яка до серпня була компанією "Плазма", після серпня раптом стала групою франчайзингових компаній, які об'єднані під одною маркою.

Після запиту АМК лише одна з них називалась "Плазма", і той самий директор компанії "Плазма" казав: "Ви що, яких 700 конструкцій, у нас лише 30 конструкцій, а все інше – вони просто під нашою торговою маркою працюють".

"Плазма" монополізувала ринок і підняла ціни на розміщення реклами у 2-3 рази – в Донецьку щити зараз коштують навіть трішки більше, ніж у Києві (це десь від 400 до 1000 доларів на місяць за розміщення на одному щиті).


P.S. Коли даний матеріал готувався до друку, Віктор Ющенко подав позовну заяву у Донецький міський суд до приватного підприємства "Плазма". Як повідомили "Українській правді" у прес-службі "Нашої України", Ющенко вимагає "відшкодування нематеріальної шкоди у розмірі 500 грн."

Ми ще раз зателефонували гендиректору "Плазми" із відповідним запитанням. Про позов Дворніков почув від нашого видання уперше, тому не зміг прокоментувати цей крок: "Мені нічого не відомо... Абсолютно... Коли буде офіційний документ, тоді будемо дивиться, що робити. Ми нічого не маємо проти Ющенка, поважаємо його... як народного депутата".


powered by lun.ua