Мукачеве: перемогти беззаконня важко, але треба

П'ятниця, 14 травня 2004, 18:08
Заступник Медведчука, керівник головного аналітичного управління АП Василь Базів заявив, що президент Кучма "керуватиметься іншою логікою" при ухваленні кадрових рішень за наслідками подій у Мукачевому, ніж та, яка запропонована в постанові Верховної Ради.

Цією постановою президентові рекомендується дати політичну і правову оцінку "дестабілізуючому впливові" окремих працівників своєї адміністрації, звільнити закарпатського губернатора та керівництво закарпатської міліції. Генеральній прокуратурі рекомендовано порушити кримінальну справу за фактом фальсифікації на виборах, що саме по собі вже є достатньо конкретним визначенням ставлення парламенту до виборів у Мукачевому.

Василь Базів заявив, що в Мукачевому була "боротьба політичних сил, а не боротьба політичних сил і влади". При цьому чиновник АП проігнорував той факт, що державні адміністрації Закарпаття та правоохоронні органи області і всієї держави під час "боротьби політичних сил" у Мукачевому стали виключно на один бік, як і народні депутати України від партії, яку очолює глава адміністрації президента.

І хоч адміністрація президента намагається зректися участі у подіях у Мукачевому (так, Базів заявив, що "до технології виборів мера в Мукачевому адміністрація президента жодного відношення не має і мати не може"), навряд чи хтось із експертів всерйоз сумнівається, що в цих подіях не "стирчать вуха" СДПУ(о).

Не виключено, що заяви Базіва є ознакою того, що президент проігнорує постанову і залишить на посадах усіх фігурантів справи, або звільнить лише "стрілочників".

У разі такого поводження Кучми із постановою Верховної Ради та в разі затягування кадрових рішень по Мукачевому опозиція має діяти гостро і рішучо, застосовуючи всі можливі легальні методи тиску на владу.

При цьому опозиції загалом не варто розраховувати на міжнародну реакцію, яка мало турбує організаторів мукачівських подій. Події в Мукачевому створили таке "тло" для України, яке ще довго не зруйнуєш жодними іміджевими заходами влади.

Однак, схоже, владу це мало обходить. Намагання українських дипломатів сформувати скільки-небудь прийнятний імідж України перекреслено діями у провінційному містечку банд "бритоголових", які мали високий київський "дах".

Мукачівські події напряму шкодять стратегічним інтересам України, які полягають у наближенні до європейських структур, саме ці цілі офіційно визначені законодавством України, зокрема законом "Про основи національної безпеки".

Однак очевидно, що національні інтереси не мають жодного позитивного значення для організаторів мукачівських подій.

Крім того, що сподівання на міжнародну реакцію дискредитує опозицію, воно ще розхолоджує й так не надто енергійних опозиціонерів, пестуючи рожеву і цілковито марну надію здобути перемогу без надзусиль.

Опозиції варто вжити всіх заходів, щоб використати судову систему для боротьби з узурпацією влади в Мукачевому. Навіть в українській судовій системі опозиція цілком може виграти цю справу.

Одним з можливих варіантів дій для опозиції має стати організація функціонування вже з літа цього року в Мукачевому постійної "паралельної мерії" на чолі з обраним населенням мером, в якості штабу для боротьби з узурпаторами. Це типовий демократичний світовий досвід – дія "тіньових урядів".

Для юридичного визнання факту перемоги опозиції не вистачає рішення територіальної виборчої комісії. Однак, ця формальність є незначною у порівнянні з фактом волевиявлення громадян, підтвердженим українськими та міжнародними спостерігачами та, зрештою, і єдиним законодавчим органом України.

Ситуація в Мукачевому є, фактично, пробою сил як для СДПУ(о), так і для опозиції. Якщо опозиція не здатна буде протиставити цим діям щось адекватне, такі ж, або ще більш жорсткі і незаконні дії буде застосовано й під час президентських виборів.

Звичайно, законослухняним громадянам часто важко протистояти кримінальним нападам. Якщо ж ці напади покривають правоохоронці, сили виявляються особливо нерівними.
Однак, успішне протистояння з боку суспільства можливе навіть за таких умов.

Як показали мукачівські події, СДПУ(о) лишається досить зручною для президента, оскільки їй можна поручати будь-які справи. Загалом, ця сила, з огляду на її гостру непопулярність серед населення, не має суттєвих перспектив в Україні поза обслуговуванням або інтересів авторитарної влади, або іноземних інтересів.

Як заявив Базів, слідом за народним депутатом Олександром Волковим, "тиск на президента – шлях неперспективний". Однак, це твердження не відповідає очевидній реальності. Насправді, президент чимало рішень прийняв під тиском. Насамперед, це рішення у зовнішньополітичній сфері – безліч вкрай важливих рішень ухвалено всупереч інтересам України під тиском чи то Росії, чи то Заходу. Однак, щоб бути ефективним, тиск на Кучму має бути реальним, а не таким, на який досі спромоглася опозиція.

Нейтралізувати кримінальні угруповання, задіяні в політиці, в українських умовах паралічу правоохоронних органів опозиція не може іншим чином, як через мобілізацію населення, пряму роботу з населенням, а також через роботу з чесними представниками силових структур.

Саме громадськість має сказати своє вагоме слово в Мукачевому, і не лише та, які підтримує опозицію.

Значна частина провладних політичних сил в цілому зацікавлені в декриміналізації політичного процесу в Україні як такого, оскільки кримінальні методи управління не можуть бути прийнятними для значної кількості крупних та середніх провладних бізнесменів, які потребують стабільності та передбачуваності правил гри.

Однак з провладними силами існує проблема. У них відсутня внутрішня консолідованість, яка б зробила їх здатними до солідарних дій. Кроки до декриміналізації влади вимагають на нинішньому етапі особистої готовності до боротьби. Таких якостей багато з провладних бізнесменів не мають або поки не готові їх застосовувати задля такої абстрактної мети, як встановлення прозорих правил гри в політиці і економіці.

Отже, саме опозиція нині має бути прикладом для дій та ефективно організувати громадян з тим, щоб суспільство побачило, наскільки крихкою є влада, яка замість суспільної легітимації використовує кримінальну.

Читайте також:

КУЧМА І АП НЕ ЗБИРАЮТЬСЯ ВИКОНУВАТИ ПОСТАНОВУ ПО МУКАЧЕВОМУ?

ВЕРХОВНА РАДА ВИМАГАЄ КАДРОВИХ ЧИСТОК НА БАНКОВІЙ ЗА ПОДІЇ В МУКАЧЕВОМУ


Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування